Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LaCie 1TB Extern HD Desktop BIG - Bra köp?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-06-13 17:22

Kan detta vara något att ha? 1 TB till oslagbart pris! Men finns det några fallgropar? Varför är den så billig? Är det en sämre HDD i lådan? Ska ha den som Time - Machine och lagring av diverse film/musik. Ska man slå till eller avvakta? Varför är den så billig jämfört med konkurentrna? Är det någon som har en sådan? Har den en inbyggd fläkt som för oväsen? Det står att den ska vara tyst iaf.

WEBHALLEN.com [LaCie 1TB Extern HD Desktop BIG - Svart (USB 2.0)]

Så billig är den väl inte? Den har ju bara USB.
Jag tänker snart slå till på denna tror jag
WEBHALLEN.com [Western Digital Extern HDD My Book Studio Edition 1TB (USB 2.0 / Firewire / eSATA)]

/manne

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-13 20:32

En vän som har en rekommenderade att inte köpa den, den ska tydligen väsnas rätt mycket.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-06-13 21:27
Ursprungligen av luddep:

En vän som har en rekommenderade att inte köpa den, den ska tydligen väsnas rätt mycket.

Det stämmer...rena dammsugaren...men annars så har jag inte haft några problem med min...

  • Medlem
  • 2008-06-13 22:35
Ursprungligen av lasselu:

Det stämmer...rena dammsugaren...men annars så har jag inte haft några problem med min...

Det låter inge trevligt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-13 23:07

Har, förutom ett j***a oljud på fläkten, också en hel del vibrationer från själva diskarna som kan vara svårt att bli av med även om den står gömd i nåt skåp.

Men det är ju mycket disk för pengarna.

/genell

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-13 20:39

Varför är det så många som köper USB? Är det priset - att dom är billigare än FireWire? För mig är USB för möss, tangentbord, MIDI, etc

Jag kör på en Seagate Freeagent Pro 1TB med FW, eSATA och USB. Den rekommenderas varmt. Bra hastighet och mycket tyst.

Ursprungligen av ghost9999:

Jag kör på en Seagate Freeagent Pro 1TB med FW, eSATA och USB. Den rekommenderas varmt. Bra hastighet och mycket tyst.

Vi har flera stycken. Jag gillar dem skarpt.

Ursprungligen av bjelkeman:

Vi har flera stycken. Jag gillar dem skarpt.

Stämmer dessa omdömmen:
Omdömen om Seagate FreeAgent Pro USB/eSATA/FW 1TB

Låter ju inte direkt lovande.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-08 00:05
Ursprungligen av ghost9999:

Jag kör på en Seagate Freeagent Pro 1TB med FW, eSATA och USB. Den rekommenderas varmt. Bra hastighet och mycket tyst.

Håller absolut inte med. Om man är i kontorsmiljö kanske. Jag ställde precis ner den på golvet, men den överröstar (översusar) ÄNDÅ både min iMac och en pundig 250 gig iomega med usb inköpt på siba för 700, vid tillfället ett budgetköp.
Kort: Seagate Freeagent pro 1 gb definierar nu ljudrummet.
Nu gick fnskapet på igen, yikes.

Jag vet faktiskt inte, vi har de sittande på våran backup Mini, så de är alltid på då TimeMachine backar upp på dagarna och mail servern på nätterna.

Jag har nu iaf köpt disken jag länka till högst upp. Jag är supernöjd hittills. Den är tyst och har alla anslutningar jag kan tänka mig behöva. Skapade 2 partioner. En för extra OS X, bara ifall man behöver starta upp på den och resten för time machine och annat backup.

Köpte min här i gbg på inet.

Låter bra att du är nöjd!

Något som jag gillar med Seagate Freeagent disken är 5 års garanti, jämfört med LaCie 1 år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-14 23:05

Yes, om du menar mybook studio edition så kan jag bara hålla med. Har haft den i några månader nu och är otroligt nöjd med den. Tyst, rätt kall (tom jämfört med My Studio 500GB MED fläkt) och hyfsat snabb, men ändå bara 5400 rpm vilket antagligen förlänger livslängden på den. 5 års garanti är inte helt fel heller. Köpte min också på Inet för övrigt. Klockrent köp!

Lite kul att man fortfarande har lite koll i hårddisk-branschen. Jag känner igen chassit som LaCie använder (det är sällan varumärket vi ser är den egentliga tillverkaren)

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-04 21:56

jag har lacie 1tb, och den fungerar helt okej, har den till min mba (som bara har usb) för timemachine på 300gb (hts journal) o sedan övrigt (Ca 630gb) i en fat32 formattering för lagring, har mina dokument, cad projekt, bilder o lite sånt lagrat på den, ifallomatt raid5 arrayen på servern skulle krasha så har jag iaf backup på de viktigaste grejjerna på ytterligare en hdd. vilket är ungefär 30gb.

i korta drag kan jag konstatera som så att för mig hade en 500gb disk räckt mer än väl då time machine backuperna inte tar nämnvärt mycket plats och jag faktiskt inte har så mycket jag behöver ha lagrat på den då jag har en server i nätverket med raid5 array på.

Vore det inte för att timemachine inte vill fungera med valfri nätverkshårddisk/nas så hade jag nog aldrig köpt en extern disk då jag föredrar nätverksdito. nätverksservern har en kapacitet på 300mb/s i båda riktningar, vilket är max vad mitt raidkort klarar av liksom gigabitnätverket.

själv så överväger jag att gå över helt till retrospect backuper igen (vilket jag slutade med då jag skaffade den externa) då jag tycker det är knögligt att koppla in usb disken, speciellt när jag inte sitter på samma plats jämt.. vilket gör att jag bitvis kan missa långa perioder backup.. fast jag sitter på samma nätverk hela tiden.

när apple släpper timemachine för backuper motvalfri hårddisk så blir det något jag rekommenderar.. hittils så känns timemachine som ett jävligt bra initiativ men som saknar lite för oss "avancerade" användare.

timemachine är det backupprogrammet med överlägsen enkelhet och användargränssnitt.. men lite onödiga begränsningar när det gäller val av hdd att lagra emot.

1
Bevaka tråden