Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skapa eget wifi-nät med Mac Mini?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det att skapa eget wifi-nätverk på en mac mini, så att man kan komma åt att surfa med ipod touch? I så fall vad behöver man och hur gör man ?

I Systeminställningar hittar du "Fildelning."

Kryssa i "Internetdelning" och välj hur du vill dela. Om jag förstår dig rätt så ska du dela ut uppkoppling från ethernet till Airport.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-22 08:34

Systeminställningar -> Delning -> Internetdelning

Jag kör engelskt OS så jag är lite osäker på vad grejer heter på svenska ibland :">

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-22 09:15

Vi vet ännu inte om katten_findus kör svenskt eller engelskt

Ahh' Kanonfint skall testa
Tusen tack!

Kör svenskt

  • Medlem
  • 2008-06-14 01:46

Fungerade perfekt!

Hur gör jag för att få lösenord så att inte vem som helst kan använda mitt nät?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-14 15:06
Ursprungligen av Herde:

Fungerade perfekt!

Hur gör jag för att få lösenord så att inte vem som helst kan använda mitt nät?

I samma inställningspanel finns knappen "AirPort-alternativ".
Där kan du aktivera kryptering och välja lösenord för denna.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-14 09:21

Det ställer du in i din router. Hur det görs beror helt vilken router du har, titta i manualen som hör till den.

  • Medlem
  • 2008-06-14 14:26
Ursprungligen av Mija:

Det ställer du in i din router. Hur det görs beror helt vilken router du har, titta i manualen som hör till den.

Jag har ingen router. Har 100mbit rakt in i väggen

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-14 09:42
Ursprungligen av katten__findus:

Går det att skapa eget wifi-nätverk på en mac mini, så att man kan komma åt att surfa med ipod touch? I så fall vad behöver man och hur gör man ?

Hur har du byggt ditt nätverk idag - med en router, eller?

Det absolut enklaste, och säkraste, är att skaffa en router. Ansluta alla enheter till den, eller mot den, och sedan skydda det lokala nätverket med lösenord och även ett Mac-filter. Det senare innebär att du lägger in alla enheters Mac-adress (knutet till nätverkskortet) och för att kunna ansluta mot ditt nätverk krävs rätt Mac-adress och rätt lösenord. Aktivera även brandväggen - brukar finnas i alla routrar/switchar idag. Då har du ett lokal nätverk, uppsatt på ett tämligen säkert sätt där din router är anslutningspunkt för alla dina datorer.

  • Medlem
  • 2008-06-15 14:03

Fungerar nu Tackar.

Något märkligt, slog på Airporten och skulle ansluta min iPod Touch, plötsligt fungerar det inte ??

Den har bytt ikon till en triangel med en pil upp.
Jag skapar ett nätverk, kan ansluta till det men går inte att surfa på iPoden.

Jag har även kollat Internetdelning så att den är på. Vad mer kan ställa till det?
Hur ska jag lösa det?

1
Bevaka tråden