Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipod + Volvo V70 = ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis blivit ägare till en Volvo V70 från 2001 med Volvos orginalstereo (CD + kassett). Jag antar att jag antingen kan köra FM-sändare eller kassettadapter men helst vill man ju få upp ipoden i stereons menysystem och kunna använda knapparna på ratten för att styra den.

Jag har letat efter Volvos egna iPodadapter men den verkar ha försvunnit från marknaden. Nån som vet mer, eller kan rekommendera alternativa lösningar?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-12 16:55

på våran v70 08a med stora ljudpaketet så har vi line-in kontakt (vanlig 3.5mm plugg) i facket mellan framsäten (mittkonsoll eller vad det kallas). bara att koppla in en hane-hane sladd mellan ipod och stereon och välja line-in / aux eller vad det kallas på stereon o du får in ljudet.. fungerar hyggligt, men inte intergrerat dessvärre.

//Tim

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-30 19:09
Ursprungligen av tim-:

på våran v70 08a med stora ljudpaketet så har vi line-in kontakt (vanlig 3.5mm plugg) i facket mellan framsäten (mittkonsoll eller vad det kallas). bara att koppla in en hane-hane sladd mellan ipod och stereon och välja line-in / aux eller vad det kallas på stereon o du får in ljudet.. fungerar hyggligt, men inte intergrerat dessvärre.

Har alla ipods en vanlig 3,5mm-ut?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-30 19:24
Ursprungligen av planB:

Har alla ipods en vanlig 3,5mm-ut?

Ja. Undantaget är första generationens iPhone som förvisso har 3.5mm ut men jacket är försänkt så att endast smala pluggar passar.

iPhone monterad i min 93 SS

Eureka - GARAGET - www.garaget.org

jag har letat vidare och hittat ett antal lösningar där denna verkar bäst:

Car Entertainment System | ces.nu | ebutiken.nu

Kostar runt 2000 kronor och måste monteras men den torde göra jobbet bäst. jag ska testa med en FM-sändare ett tag och se hur det fungerar. Kör Kassettadapter nu och det fungerar väl okej men det känns inget bra att välja låtar och sådant direkt på iPoden när man sitter och kör.

**Uppdatering**

Har läst på ännu mer och kommit fram till att jag hellre vill använda min iPhone i bilen som musikspelare, så nu har det beställts hållare för detta till min Volvo.

Brodit har tillverkat grejerna och allt finns på Dustin. Det rör sig om två delar, dels en passiv hållare (BRODIT PASSIV H LLARE MED KULLED TILL IPHONE) för iPhone och dels en Proclip för just din bilmodell. Kostnad per del 255 kronor inkl. moms. Sen ska det dras kablar lite snyggt också men det återkommer jag till.

Senast redigerat 2008-06-13 13:58
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 17:06

Jag la till iPod & USB-stöd i min V70 -08.
Skönt att kunna styra allt från stereon/ratten med iPoden/iPhonen i mittkonsolen.

Men jag tycker Volvo tar lite väl mycket för det, 5400:-. Det mesta är kanske licenskostnad till Apple iof?..

1
Bevaka tråden