Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini till bildbehandling?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Mini 1.66GHz CoreDuo med 1 Gb minne och en 23-tums apple-skärm. Har börjat använda Aperture och Capture NX till bildbehandling men det är riktigt segt. Kan jag uppdatera minin för att få upp hastigheten ordentligt? Eller skall jag köpa något nytt?

Aparture är segt som sirap men Lightroom flyter på riktigt bra. Jag kör iofs med 2gb minne.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-07-27 01:52

haha…

Ursprungligen av Code Red:

Aparture är segt som sirap men Lightroom flyter på riktigt bra. Jag kör iofs med 2gb minne.

"segt som sirap"…

Taget från Macworld-tidningen angående Aperture 2.0?

Ursprungligen av Hammid:

"segt som sirap"…

Taget från Macworld-tidningen angående Aperture 2.0?

Nej, testat själv.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-12 21:36

Du kan byta processorn i din Mini då den sitter i en sockel. Det är lite pillrigt men inte alls ogörligt. Sätter du i en 2GHz Core 2 Duo så blir det ju lite mer fart i den. Frågan är ju om det är värt det dock, processorn kostar en slant.

Det kommer inte alls vara värt det då Aparture förlitar sig på att grafikkortet gör en hel del. Eftersom grafikkortet suger o det kan du inte ändra på så kommer det inte flyta på bättre. Tyvärr.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-12 21:48
Ursprungligen av Code Red:

Det kommer inte alls vara värt det då Aparture förlitar sig på att grafikkortet gör en hel del. Eftersom grafikkortet suger o det kan du inte ändra på så kommer det inte flyta på bättre. Tyvärr.

Jag fick tag i en billig C2D som jag bytte ut min 1.66 CD mot och det blev en rejäl skillnad i Aperture så för mig var det värt det. Hade jag betalat fullpris för processorn så vet jag inte däremot...

Tack för kommentarerna. Låter som om man skall skaffa en burk med både bättre processor och grafikkort till bildbehandling.

Varför inte en iMAc 20" ?

Bra pris / prestanda, bra skärm. Maxa minnet til 4GB och koppla på en bra extern disk.
Så kör jag själv. Allt det gamla omvandlar du tämligen enkelt i pengar...

Ny maskin kostar ju 11000, inga miljoner direkt. Sedan är den ju otroligt snygg med....

Ursprungligen av Goflorp:

Varför inte en iMAc 20" ?

Bra pris / prestanda, bra skärm. Maxa minnet til 4GB och koppla på en bra extern disk.
Så kör jag själv. Allt det gamla omvandlar du tämligen enkelt i pengar...

Ny maskin kostar ju 11000, inga miljoner direkt. Sedan är den ju otroligt snygg med....

20” iMac har väl fortfarande en sämre skärm (inte 24 bit) jämfört med 24” iMac?

Primate Labs Blog : iMac Performance (May 2008)

så för just bildbehandlingssynpunkt så är den kanske inte så lämplig.

1
Bevaka tråden