Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbooks strömadapter konverterar ström?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag skall åka till Japan i sommar och tänkte ta med mig macbooken dit. jag undrar om strömadaptern som följer med vid köptet konverterar ström? Det går ju att byta ut själva kontakten mot olika kontakter men krävs det att man kopplar in den i en annan adapter som "gör om" strömmen till svensk.

OBS: jag är inte fena på det där med elektricitet så det där med volt och amper får någon gärna förklara för mig
mvh
David

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-12 09:19

Har du inte haft fysik i skolan?

Det är bara att läsa på adaptern. Det står Input 100-240V.

//Rob

Ursprungligen av MacDavid:

Hej!

Jag skall åka till Japan i sommar och tänkte ta med mig macbooken dit. jag undrar om strömadaptern som följer med vid köptet konverterar ström? Det går ju att byta ut själva kontakten mot olika kontakter men krävs det att man kopplar in den i en annan adapter som "gör om" strömmen till svensk.

OBS: jag är inte fena på det där med elektricitet så det där med volt och amper får någon gärna förklara för mig
mvh
David

Du behöver bara en vanlig apparatsladd som passar i vägguttaget i Japan som har samma typ som i USA. Annars har jag båda en liten US adapter till laddaren och en sladd, båda är Apple original.
Electricity around the world: everything about plugs, sockets, voltages, converters, etc.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-12 18:48

inga problem, skaffa bara en stickpropp som matchar japanskt uttag. den stödjer som sagt 100-240v, 50-60hz.. japsarna har 110v, 50 eller 60 hz kommer jag inte ihåg.. vill minnas att det är samma stick-propp som jenkarna.

ja ta dig en sväng förbi apple butiken o säg att du ska till japan o behöver en stickpropp för din laptop laddare.

lycka till att orientera dig fram bland japans krumilurer på alla skyltar

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-12 20:58
Ursprungligen av MacDavid:

Jag skall åka till Japan i sommar och tänkte ta med mig macbooken dit. jag undrar om strömadaptern som följer med vid köptet konverterar ström? Det går ju att byta ut själva kontakten mot olika kontakter men krävs det att man kopplar in den i en annan adapter som "gör om" strömmen till svensk

Så, nu har jag översatt frågan till japanska så kan du fråga dom:

Citat:

私はこの夏が日本に行くとは、私へ連れて行く
のMacBookある。私ワンダーの場合、電力供給に付属しては
購入依頼に変換するパワーですか?これは自身のすべてを置き換えるに
と連絡を様々な連絡先、それは必要なプラグイン
それを、別のアダプタを"オン"のパワーに英語になります。

Ursprungligen av frazze:

Så, nu har jag översatt frågan till japanska så kan du fråga dom:

Haha, skickligt

Ursprungligen av MacDavid:

OBS: jag är inte fena på det där med elektricitet så det där med volt och amper får någon gärna förklara för mig

Volt och Ampere heter det, båda är namn (på de som upptäckte/definerade termerna) på samma sätt som Celsius.

Ett annat bra alternativ för sådana grejer du behöver är Kjell & Company - tillbehör helt enkelt!

Jag gillar den butiken nu när Clas Ohlson beslutat sej för att fokusera på brödrostar och dyligt...

SN

1
Bevaka tråden