Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard stödjer bara Intel

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-12 01:24

Ser ut som att det blir dags att uppgradera för alla som sitter med gamla PowerMacar.

Mac OS X Snow Leopard Drops PowerPC Support? - Mac Rumors

Än så länge är det väl bara spekulationer - knappast ett nyhetstips? Åtminstone så långt som jag orkade läsa i tråden. Argumenten för att PPC-stöd kommer att behållas är ju att det inte är en "stor" uppgradering utan mer trimning. Och då bör ju knappast den existernade flottan av exvis G5 quad att anses föråldrad. Den som lever får se...

Sen måste man ju inte köra allt det senaste om man inte vill/behöver. Kör fortfarande Tiger på jobbets G% och hemmets iBook G4. Blir nog ingen lellepard av någon kulör på dessa maskiner om inte någon jobbrelaterad mjukvara kräver detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 13:57
Ursprungligen av johan_tanying:

Argumenten för att PPC-stöd kommer att behållas är ju att det inte är en "stor" uppgradering utan mer trimning.

Det där tycker jag tvärtom är det främsta argumentet för att PPC droppas.

- PPC-användare går ju inte miste om några finesser om de ligger kvar i vanliga leopard.
- Ett enkelt sätt att trimma alla program är att droppa "Universal Binary" och bara stödja Intel.
- En annan effekt av denna trimning är att man får färre plattformar att testa mot. Detta borde kunna höja stabiliteten.
- Och ännu färre plattformar måste man stödja och testa mot om man begränsar sig till 64-bits kapabla intel-chip.

Men jag bara spekulerar! Tids nog får vi se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 15:06
Ursprungligen av pesc:

Det där tycker jag tvärtom är det främsta argumentet för att PPC droppas.

- PPC-användare går ju inte miste om några finesser om de ligger kvar i vanliga leopard.
- Ett enkelt sätt att trimma alla program är att droppa "Universal Binary" och bara stödja Intel.
- En annan effekt av denna trimning är att man får färre plattformar att testa mot. Detta borde kunna höja stabiliteten.
- Och ännu färre plattformar måste man stödja och testa mot om man begränsar sig till 64-bits kapabla intel-chip.

Men jag bara spekulerar! Tids nog får vi se.

Låter rimligt. Sedan så ligger 10.7 så långt borta att ingen (färre folk iallafall) kommer gnälla för att de inte kan köra 10.7 på deras PPC. Fast hur är det nu med 64-bit delen i det du skriver. Hugin var på mig om det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 16:00
Ursprungligen av acke:

Fast hur är det nu med 64-bit delen i det du skriver. Hugin var på mig om det.

Ingen aning! Tids nog får vi se.

Fast om man nu ändå renodlar och skär så skulle jag se en poäng med att även skära bort Core Duo och kräva 64-bits-kompatibla Intel. Detta skulle ge utvecklarna den renaste och fräschaste möjliga målplattform att utveckla mot; man skulle kunna använda 64-bits i sina applikationer i alla väder (om man vill). Utan att behöva ta fram en extra 32-bits version (och testa).

Hur länge ska 64-bits-applikationsutvecklare behöva stödja gammalt 32-bits-junk?

Observera att detta inte nödvändigtvis betyder att man släpper stödet för 32-bits-applikationer. Att droppa detta stöd skulle nog vara dumt för då försvinner stödet för många existerande applikationer.

Ursprungligen av pesc:

Fast om man nu ändå renodlar och skär så skulle jag se en poäng med att även skära bort Core Duo och kräva 64-bits-kompatibla Intel. Detta skulle ge utvecklarna den renaste och fräschaste möjliga målplattform att utveckla mot; man skulle kunna använda 64-bits i sina applikationer i alla väder (om man vill). Utan att behöva ta fram en extra 32-bits version (och testa).

Hur länge ska 64-bits-applikationsutvecklare behöva stödja gammalt 32-bits-junk?

Finns det något som du tycker hindrar dig från att utveckla ditt 64-bits-program idag? Det finns inget som tvingar dig att ge stöd åt 32-bit om du inte vill.

Ryktet var väl att Snow Leopard skulle bli 64-bit och därmed droppa stödet även för första generationens Intel Macar?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-06-12 10:34
Ursprungligen av Björnström:

Ryktet var väl att Snow Leopard skulle bli 64-bit och därmed droppa stödet även för första generationens Intel Macar?

Nej, det är inte min tolkning iaf. Det enda som har stått är att den blir 64-bit, men inte "64-bit only". Jag tror att den kommer att rulla som 32-bit på 32-bitsmaskiner och som 64-bit på 64-bitsmaskiner.

  • Medlem
  • 2008-06-12 11:28

Åtminstone dev-versionen som släpps nu verkar vara Intel-only...
LogicielMac.com - News : Snow Leopard : adieu les PPC !

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-06-12 11:50
Ursprungligen av SirN:

Åtminstone dev-versionen som släpps nu verkar vara Intel-only...
LogicielMac.com - News : Snow Leopard : adieu les PPC !

Ja. Du kollade inte första inlägget i den här tråden?

  • Oregistrerad
  • 2008-06-12 16:12

Helt rätt, det är dags att dumpa stödet för gamla antikviteter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-12 16:15

Om OS:et ändå mest fokuserar på att utöka prestandan, snarare än nya funktioner, så förstår jag varför man släpper PPC ur bilden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 16:55

Nej, och det finns inget som hindrar mig från att idag utveckla intel-only-applikationer.

Fördelen med att definiera en plattform som heter "Snow Leopard" som är slimmad är att jag som applikationsutvecklare enkelt kan säga att min applikation kräver "Snow Leopard". Se det som en kommunikationsfördel för mig som utvecklare. Det blir liksom mera "tillåtet" att begränsa sig till en modern definierad plattform. Och inget gnäll från personer med äldre datorer - alla fattar vad det handlar om.

Däremot är det ju fortfarande mitt val om jag gör en "Leopard"-applikation eller en "Snow Leopard"-applikation.

För min del kan 10.6 både få bli Intel och 64-bit only.

Jag ser bara fördelar med 64- bitar enbart.

Om nu den nya katten satsar på att öka prestandan, så är det svårt att göra på en gammal apparat. PPC är en gammal produkt och i dagsläget går man inte miste om några nya funktioner i det nya operativsystemet. Alla blir glada.

De med modernare macar får sådana som fungerar bättre och snabbare. De andra kan stanna kvar i Leopard utan att gråta för mycket.

Det är ju även ganska logiskt att Apple slutat göra uppdateringar till första generationens iPod. Man ser att produkter är på väg ut och satsar på de mer moderna.

64-bit only verkar vara meningslöst i mina ögon. Alla program behöver t.ex. inte använda gigantiska mängder minne.

[SPEKULATION]
Det är också möjligt att Quicktime X i snökissen är utvecklat för Intelproppar på något vänster. Kanske hade man inte fått samma resultat om även skulle rikta sig mot AltiVec på PPC. [/SPEKULATION]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 21:06
Ursprungligen av Redglittercoffin:

64-bit only verkar vara meningslöst i mina ögon. Alla program behöver t.ex. inte använda gigantiska mängder minne.

Fast det är ju en annan sak. Jag har försökt förklara varför det skulle vara en poäng att säga att Snow Leopard kräver 64-bits-processorer. Detta skulle förenkla för de som vill göra 64-bits-program (för då slipper de göra/testa/skicka en 32-bits-version).

Däremot tycker jag absolut att Snow Leopard skall kunna köra 32-bits-applikationer. Det verkar bara dumt att (i nuläget) ta bort detta. Och för den största majoriteten av applikationer skulle nog 32-bits vara att föredra framför 64-bits.

1
Bevaka tråden