Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dyslexi och Mac (Daisy-spelare).

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det en Daisy-spelare till Mac?

Har tittat runt men kan inte hitta någon senare version av en spelare (från 2007 eller så). Jag har min pc kvar på skrivbordet för att kunna lyssna på de senaste varianterna av Daisy-böcker och dessa handikappshjälpmedel, som studenter får tillgång till, är bara för Windows.

Finns det någon som vet om det finns en modern fungerande Daisy-spelare till Mac?

Tack för tippset men den spelaren får jag inte igång.
Det skall finnas en spelare som är mer avancerad men också enklare att använda som heter Katieplayer. Denna har jag inte kunnat köpa då länkarna bara leder runt i cirklar.

Om det finns någon som funderar på att skapa en spelare till Mac eller Iphone så hör av er. Det behövs spelare som är enkel att använda. Det kan inte vara så att man skall behöva en PC om man har dyslexi, är synskadad eller liknande.

Det verkar vara lite fattigt på såna spelare. AspireREADER™ 4.0 ska komma snart skriver de och Kurzweil 3000 ser jag inte ens om den faktiskt klarar DAISY-formatet.

Har TPB inte någon egen spelare? Verkar lite konstigt att det inte finns någon OSS-variant.

Visst är det fattigt.
Jag tog upp det med högskoleservice på TPB. Dom svarade att det är så få Mac användare så dom har inte någon spelare till dessa datorer. Jag vet inte hur många Mac användare det är i Sverige men bland högskolestudenter måste det vara fler en någon procent som TPB ansåg.

Det fanns en spelare som hette Katie Daisyplayer men den verkar ha lagts på is så nu verkar det inte finnas någon avancerad spelare för studenter med dyslexi.

Den enda jag hittat kostar 240 pund, värdelöst!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-04-28 18:47

Det har nu gått en tid sedan denna tråden var aktiv senast. Är det någon som vet om det har hänt något på spelarfrågan gällande Mac? Då Daisy är en världsstandard(rätta mig om jag har fel) så borde väl Apple kunna implementera Daisy i iTunes kan man tycka. Dags för en aktion/namninsamling? Eller är det kanske Daisy som borde rätta in sig i leden efter Apples talboksstandard(vilken då borde utvecklas?)?

Olearia

Har du kollat in den här? CUCAT Olearia

Enligt Apple så har de nu 42% av educationmarknaden vilket borde öppna för att fler pedagogiska programvaror utvecklas för Mac. Det finns massor med programvaror i skolvärlden som bara fungerar med PC...

Enkel spelare men den fungerar.

Den är inte lika avancerad som "Delfin" varianten som finns att köpa till PC. Men jag är otroligt lycklig att det finns en Daisy-spelare till slut:)

Om jag tittar på utformningen av denna spelare så tror jag mer att den är skapt för iPhone för att den har så minimalt med funktioner och för att den har så brutalt enkel design.
Men jag kan ha fel;)

1
Bevaka tråden