Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för uppdatering av hemsida?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-06-10 23:50

Hej!
Det är så att jag håller på att utveckla en hemsida till min Pappa, jag sköter såväl kodningen som layout.
Min Pappa är inte så haj på att koda själv så att uppdatera sidan blir svårt om han ska klara av det själv. Uppdateringarna handlar om att lägga till och ta bort texter, lägga till bilder, länkar etc. etc.
Skulle det vara möjligt att skapa ett program som underlättar för min Pappa att uppdatera sidan själv, liknande så som man uppdaterar sin blog (wordpress eller liknande.) Alltså att man bara fyller i olika fält (Rubrik, bröd, länkar, byline osv.) och att sedan den färdiga koden kopieras till utkastet alternativt sparas till en textfil. Att texterna ska uppdateras direkt till servern känns orealiserbart.

Jag har inte tänkt mig att varje artikel ska generera en ny sida, utan alla (korta) artiklar och texter kommer att kunna läsas i sin helhet på samma sida.

För sedan kan nog min Pappa klistra in kodsnutten på rätt ställe i htmlfilen och uppdatera filen på servern, det är inga problem.

Så min fråga är egentligen hur svårt skulle det vara för en relativt oerfaren cocoakodare att skapa ett sånt här program. Eller det kanske rent av skulle kunna gå och göra den webbaserad (i java kanske) eller det kanske rent av redan existerar någon sådan tjänst? någon typ av 'webform' man fyller i.

Kan tillägga att hemsidan jag gör kodar jag i css och html.

Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 07:33

Skulle inte Rapid Weaver vara bra för din Pappa? Du kan ju enkelt koda ett eget theme åt honom i CSS om inte något av de inbyggda duger?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-06-11 08:47

Låter som du skulle ha nån form av CMS. Kanske en Wiki?

  • Medlem
  • 2008-06-11 14:25

Tack för svaren.
RapidWeaver verkar ju vara lättanvänt och macigt. Blir perfekt om jag lyckas maka ihop ett tema.

Angående Contribute så är det ett rätt dyrt program. Och det verkar som om man måste skapa sidorna med Dreamweaver för att det ska gå. Så då måste man ha det också.
Memark, har du använt Contribute? Är det bra och lätt att hålla på med, både för min och för pappas del?

Tack.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-06-11 15:31

Nej, jag har inte använt det. Men jag antar att frågan var till Jesper.

Har inte använt Contribute själv, så jag kan inte bidra med egna erfarenheter. Jag gav bara tips på ett program som gör det som efterfrågades.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-11 15:37

Free and simple CMS » CushyCMS

It's teh shizznit.
Förstår heller inte vad det är för fel på iWeb i sammanhanget.

Contribute är inte alls bra. Kraschar ungefär varannan gång man försöker editera en sida

  • Medlem
  • 2008-06-11 21:08

CushyCMS verkade ju faktiskt vara väldigt bra. Ungefär precis vad jag är ute efter. Ska testa det om några dagar.

Tack så jättemycket!

Jag återkommer med en recension av Cushy.

Om du vill testa ett gäng CMS (både frontend och backend/admin) som alla är Open Source så är detta en bra resurs:

Home - OpenSourceCMS

Det finns trådar här på 99.se om många av dem.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-11 23:06

Cushy är perfekt om man har en enkel sajt som inte ska uppdateras så ofta. Perfekt för small business alltså.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-12 12:33

Kikat på iWeb, om det nu ska vara enkelt?

/MvH Mikael

  • Medlem
  • 2008-06-12 16:40

@ Northwiz: iWeb är så begränsad när sidan ska se personlig ut. Sidorna blir rätt så stereotypa. Sedan så vill jag ju ha en liten utmaning med Det får man inte med iWeb

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-12 20:26
Ursprungligen av rot8:

@ Northwiz: iWeb är så begränsad när sidan ska se personlig ut. Sidorna blir rätt så stereotypa. Sedan så vill jag ju ha en liten utmaning med Det får man inte med iWeb

Ok, visserligen kan du redigera mallarna och skapa egna om du vill men visst, okej - lite stereotypt blir det kanske.

/MvH Mikael

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-12 16:55

Säger bara ett ord: wordpress

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-12 17:04
Ursprungligen av Creops:

Säger bara ett ord: wordpress

Lite väl kryddat för en sån enkel grej som denna, tycker du inte?

wordpress är ju busenkelt, såvida man inte vill göra det svårt.
men eftersom att varje artikel ska bli en unik sida så säger jag också wordpress.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-12 17:51
Ursprungligen av godpuppet:

men eftersom att varje artikel ska bli en unik sida så säger jag också wordpress.

whuuut?

Citat:

Jag har inte tänkt mig att varje artikel ska generera en ny sida, utan alla (korta) artiklar och texter kommer att kunna läsas i sin helhet på samma sida.

  • Medlem
  • 2008-06-14 11:56
Ursprungligen av godpuppet:

wordpress är ju busenkelt, såvida man inte vill göra det svårt.
men eftersom att varje artikel ska bli en unik sida så säger jag också wordpress.

Det var inte tänkt att varje artikel ska bli en unik sida. tror jag skrev det i ett tidigare inlägg (?) utan alla artiklar ska finnas i sin helhet på en och samma sida.

Fridens

1
Bevaka tråden