Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

499 euro för iPhone 3G med kontantkort i Italien

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Macfeber skriver att iPhone 3G med kontantkort får rätt så bra priser i Italien:
Macfeber - 499 euro fr iPhone med kontantkort

Vodafone Italien har tillkännagett att man kommer att sälja iPhone utan abonnemang - eller med kontantkort snarare. Priset kommer att vara 499 respektive 569 euro för 8 respektive 16 GB. Osäkert om telefonen som säljs är operatörslåst eller inte.

Om Telia lanserar iPhone i Sverige med kontaktkort så pratar vi alltså om ett pris runt 4600 kronor för 8 GB. Som jämförelse kostar en SonyEricsson X1 6500 kronor, en HTC Touch Diamond 5000 kronor och Nokia N95 8 GB 5000 kronor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 14:46

Jo, men det är inget som säger att den är obunden bara för att den kommer med kontantkort.

sen finns frågan tagen i ett gäng trådar redan som det är.

Ursprungligen av Trineo:

Jo, men det är inget som säger att den är obunden bara för att den kommer med kontantkort.

sen finns frågan tagen i ett gäng trådar redan som det är.

Vart påstår jag att den kommer vara obunden?

Att det finns flera trådar vet jag, men med rubriker som "Avtal med Telia klart" så tycker inte jag att man ska diskutera Italiens prissättning.

Ursprungligen av Trineo:

Jo, men det är inget som säger att den är obunden bara för att den kommer med kontantkort.

Jag har telenor, men sitter på ett gammalt sim från vodafone-tiden, skulle det kunna funka på en operatörslåst telefon från italienska vodafone då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 14:50

Finns det inte flera trådar redan som diskuterar prissättningen av iPhone?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-06-12 14:50

Eftersom Italien har en nästan lika grotesk moms som Sverige, 20%, så borde ju inte priserna här bli så överdrivet mycket högre...om den nu kommer utan abonnemang dvs...

ja det finns massor av trådar, kan ni inte hålla er i den officiella iphonetråden så man får lite struktur på forumet?

Ursprungligen av janne303:

ja det finns massor av trådar, kan ni inte hålla er i den officiella iphonetråden så man får lite struktur på forumet?

Massor? Hur många menar du med massor? Vilka?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-12 15:01

Klart den är operatörslåst - annars är det ju samma som att sälja den rakt av (kontantkort kostar ju jordnötter och kan slängas direkt i närmaste papperskorg).
Annars är italiernarna mera korkade än jag trodde - om nu detta är möjligt. Tror dom på allvar att någon kommer att använda det där kontantkortet som följde med - om luren inte är låst till den?!

Men alltså samma saker kommer ju upp på alla trådar där iphone nämns i rubrikraden, kanske tog i men iaf runt 4 olika.

Ursprungligen av janne303:

Men alltså samma saker kommer ju upp på alla trådar där iphone nämns i rubrikraden, kanske tog i men iaf runt 4 olika.

Just därför ska man ha en tråd om detta enskilt så man slipper diskutera det i 4 olika

exakt vad ja menar

Sverige har inte Euro ännu... så vi får hoppas på att Telia får ta in dem "själva".
Fast 1200 kr tror jag inte, snarare 1900 kr eller så.
Den som lever får se.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-12 16:48

jag sitter ju redan på telia så för min del spelar det ingen storre roll om den är operatörsbunden eller inte, jag vill dock slippa månadskosnaden då jag redan har ett bra telia-abb.

kontantinsatsen är knappast det intressanta i frågan utan månadskostnaden..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-12 17:38
Ursprungligen av tim-:

jag sitter ju redan på telia så för min del spelar det ingen storre roll om den är operatörsbunden eller inte, jag vill dock slippa månadskosnaden då jag redan har ett bra telia-abb.

kontantinsatsen är knappast det intressanta i frågan utan månadskostnaden..

Håller med dej fullständigt. Är hur nöjd som helst med Telia. Jag förstår inte allt gnäll på Telia. Sitter också med ett jättebra abb. (kostar mig c:a en hundring i månaden).

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-06-12 17:46

Har idag varit i kontakt med Telias kundtjänst.

Deras bredbandstjänster (ADSL) har INGEN funktion för att autoforward'a e-post till annan e-postadress.

Detta är grundläggande för att kunna använda iPhonen maximalt, att låta MobileMe (.mac) samla ihop all e-post från alla de adresser man har. Eftersom MobileMe (.mac) efter kontakt med Apple INTE kommer kunna konfas för att hämta upp e-post från olika mailservrar, så måste alla andra mailservrar så att säga förse MobileMe-kontot med all inkommen e-post.

Fruktansvärt dåligt av Telia att inte medge att deras eget bredband kommer kunna användas tillsammans med iPhone. Varför valde man Telia som partner? Om inte Telia ändrar detta kommer det mest sannolikt att slå tillbaka på Apple, eftersom produkten inte kommer gå att använda som det är tänkt - med den operatör man valt. Dåligt.

Ursprungligen av jiba:

Har idag varit i kontakt med Telias kundtjänst.

Deras bredbandstjänster (ADSL) har INGEN funktion för att autoforward'a e-post till annan e-postadress.

Varför då inte skaffa:

Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Kostar ju inte så mycket och då får du möjlighet att vidarebefordra dina mail.

Nu är jag inte med alls... vad menar du?
Du kan hämta mail från andra ställen än mobileme med iPhone.
Men inte med samma funktionalitet som mobileme.

Så vad är problemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 19:11

Jag fattar inte heller vad problemet är. Lika bra som du kommer att surfa till andra webbsidor än Telias egna så kommer man väl att kunna hämta e-post från olika håll. Jag förutsätter att jag överhuvudtaget inte ska behöva aktivera någon Telia-e-postadress, utan använda de adreser jag redan har. Om jag vill vidarebefordra dem till min mobileme så gör jag ju det hos mina övriga e-post-leverantörer (ej Telia).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 19:07

Jiba: Kan jag få lite av det du rökt?

Att telias mail inte går att skicka vidare tror jag att Apple inte bryr sig ett dugg om, för du skall ha ett konto på @me.com och inte @telia.com om du frågar Apple.
Sen har jag faktiskt aldrig förstått de som envist skall ha mail från sin operatör, för operatör byter man (jag i alla fall) till den som kan leverera bästa tjänsten till det boende jag har... och det beror ju lite på vart man flyttar.
Nej, jag rekommenderar alla vänner att skaffa egen domän, då har man verkligen personlig mail som man själv kan styra över hur och vart den hamnar.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-06-12 19:58

Ni missförstår mig lite granna. En stor poäng med att införskaffa en iPhone är just det faktumet att man kan ha sina mail etc. tillgängligt och syncade. Apple väljer att sälja iPhone via en teleoperatör som även tillhandahåller bredbands-tjänster. Och i dagsläget är det endast denne operatör, Telia, som kommer sälja iPhone i Sverige.

Att då denne operatör inte erbjuder möjlighet för användarna att till fullo få en riktig "iPhone-experience" tycker jag är dåligt. Många (som jag) har flera olika e-postadresser. En privat, en i jobbet, en... osv. För att kunna få alla sina mail till sin iPhone så måste mailservrarna kunna prata med varandra på något sätt.

Det idealiska hade ju varit att Apple's MobileMe-tjänst (som f.ö. kostar en tusing om året) kunde hämta upp all e-post från olika servrar med typ pop. Nu går inte det, och då är enda alternativet är då att mailservrarna automatiskt vidarebefordrar all inkommen e-post till MobileMe-kontot. Men det klarar inte Telias mailservrar, den funktionen finns inte i dagsläget. Och det är rent ut sagt dåligt.

Varför slår detta tillbaka på Apple.
Jo, därför att man borde ha ställt det kravet på den operatör man valt att samarbeta med, för att maximera kundernas möjlighet att nyttja produkten (iPhone) utan att alla som skaffar en iPhone skall behöva ändra alla sina adresser.

Varför är detta en "grej"?
Jo, därför att en viktig poäng med att ha just iPhone+MobileMe är att ha sin e-post syncad med sin(a) dator(er) och att man INTE skall behöva använda POP3 och inte få med all historik osv. SAMT att det också innebär att man automatiskt har en schysst backup på sin e-postkommunikation: MobileMe, datorn och iPhonen: allt i realtid med IMAP.

Att påstå att jag rökt någonting är bara löjligt.

Ursprungligen av jiba:

Ni missförstår mig lite granna. En stor poäng med att införskaffa en iPhone är just det faktumet att man kan ha sina mail etc. tillgängligt och syncade. Apple väljer att sälja iPhone via en teleoperatör som även tillhandahåller bredbands-tjänster. Och i dagsläget är det endast denne operatör, Telia, som kommer sälja iPhone i Sverige.........

Det kan också vara så att Apple i gammal god stil tycker att du även ska köpa ett mobileme konto för att få hela "iPhone-experience".

Att sedan Telia inte klarar en sak är deras problem och inte Apples, jag tror heller inte att det kommer slå tillbaka på Apple. Speciellt efter den 60 fria dagarna med mobileme, då kommer du inte vilja lämna det. 795 kr per år för denna tjänst är inte så illa.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-19 23:22
Ursprungligen av jiba:

Ni missförstår mig lite granna. En stor poäng med att införskaffa en iPhone är just det faktumet att man kan ha sina mail etc. tillgängligt och syncade. Apple väljer att sälja iPhone via en teleoperatör som även tillhandahåller bredbands-tjänster. Och i dagsläget är det endast denne operatör, Telia, som kommer sälja iPhone i Sverige.

Byt e-postleverantör eller kör allting via MobileMe. Problemet löst.

jiba: Varför skrev du detta i denna tråden? Vad har detta med trådens ämne att göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 20:12

Jiba: Och jag tror att du inte förstår heller, för varför skulle apple bry sig om vad Telia har för skitmailservrar (som inte kan vidarebefordra mail automatiskt) när de själva tillhandahåller en mailtjänst. Det rimmar liksom inte att de skall behöva tänka på det också. De som däremot förlorar på det är Telia som kommer få ännu mer missnöjda kunder på grund av deras felaktiga satsning på mail som inte fungerar som den skall.

Sen med alla problem som Telia haft med sin mail så är jag förvånad varje gång jag träffar någon som kör sin mail via dem.

Men nog med OT i den här tråden, den handlar verkligen inte om detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 21:55

Jag tror att jag förstår ditt problem, jiba, men det har ju ingenting direkt med iPhone att göra. Skaffa en annan bredbandsoperatör, eller om det inte är möjligt, så skrota ditt mejl-konto hos dem. Innan du gör det kan du ju passa på att hota Telia med att förlora en bredbandskund, vilket kanske kan bidra till att de skärper sig.

Vad gäller trådens ursprungliga ämne så är det ju faktiskt intressant som en indikering på vad en icke-subventionerad iPhone kostar. Om vi antar att Telias subventionerade pris blir ca 1800 kr, så är merkostnaden 2800 kr, motsvarande ca 120 kr i månaden för ett 24-månaders abonnemang.

Jag som har en maxgräns för den rena abonnemangskostnaden på 200 kr, borde alltså kunna sträcka mig till en total kostnad på 320 kr i månaden, förutsatt att jag tycker att iPhonen är värd 4600 kr...

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-15 21:17

jiba:
Låter som du ska läsa på lite. Ställ in dina epostklienter att inte radera mail på din epost server och du har alla mail lagrade på popservern, för att vara tillgängliga via vilken epostklient som helst.

Själv så raderar min mailklient eposten lagrad på webservern 7dagar (en vecka, under inställningar/brevlådefunktioner, finns flera alternativ såväl som att aldrig radera) efter att jag hämtat hem de via mail (mail = epostklienten i os X). Det gör att jag kan plocka upp mail i min iphone när jag än behöver (om datorn inte är med) för att läsa&svara under en vecka, vilket brukar räcka mer än väl.

Sedan kan man tycka vad man vill om att internetleverantörerna över lag erbjuder dåliga epost&web-tjänster, men själv så använder jag de inte alls då jag vill ha en epostadress&webtjänst som är självständig så jag inte blir av med det vid exempelvis bredbandsleverantörsbyte.

Jag betalar 12kr/månad+95kr/år för mitt webhotell (one) + domän. Då får jag 1gb lagringsutrymme, fri trafik, asp&php stöd med 1st sql databas, oändligt antal subdomän & epostadresser. 3 nackdelar jag funnit med mitt webhotell är att jag enbart kan ha en sql databas och jag kan inte låsa/begränsa utrymmet för mail&web, väldigt irriterande då jag exempelvis skulle vilja ge bort ett par mailkonton men vill inte göra det när jag inte kan låsa storleken på lådorna. Sedan ett annat problem som jag haft är att man inte kan skicka hur stora mai som helst (gränsen ligger på runt 25mb), vilket har orsakat stora problem när jag skickat/mottagit cad-ritningar. Det är billigt och det lilla jag skickar/tar emot så stora cad-ritningar så laddar jag upp på lösenordsskyddad mapp på ftpn och ger mottagaren lösenordet, och ger de lösenord för att ladda upp när jag skall ta emot.

//Tim

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 13:07

Marcus Wernvik: Nej, det skulle jag ha svårt att tro. Det är liksom inte samma carrier-id.

Det skall bli intressanta att se vad iPhone kommer att kosta i Spanien. Här har vi Telefónica - värdens sämsta teleoperatör - spanjorernas största hatobjekt.
Telefon + ADSL 3Mb kostar ca 60 Euro per månad.

  • Medlem
  • 2008-06-21 13:06

Nu kanske jag har fel men sa inte Steve Jobs att telefonen kommer att kosta max 199 dollar överallt(i alla länder) för 8 gb? Rätta mig!

Bevaka tråden