Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förvirring: MacSupport Mstore eller Macoteket M-Store?

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Landets två största Appleåterförsäljare har råkat välja samma namn på sina macbutiker.

Apples nya varumärkesregler förbjuder butikerna att heta "Mac..." och därmed tvingades Macoteket byta namn på sina butiker från Macoteket Store till M-Store. Vad dom glömde kolla var vem som äger domänen mstore.se - nämligen konkurrenten MacSupport AB.

MacSupport har till och med varumärkesskyddat namnet så det blir enkelt att hävda rätten - utdrag från PRV:s register nedan:

Ursprungligen av PRV Varumärkesregister:

Registreringsnummer: 0394442
Ansökningsnummer: 200708277

Lydelse: mStore

Klasser: 9
Figurmärke: N
Ombud:
Innehavare:

Macsupport Aktiebolag
Box 47145
100 74 Stockholm
Sverige

Typ: NAT

Blir intressant att se hur detta slutar!

När det nu är så snarlika verksamheter så finns det en stor risk för att Macoteket får krypa till korset och byta namn på butikerna om Macsupport nu kräver det, alternativt köpa varumärket av Macsupport. Registreringsdatumet är ju den 22/7 förra året men ansökan är inlämnad minst sex månader innan då det är PRV:s handläggningstid.

Det enda kryphål jag kan se är att Macsupport registrerat "mStore" medan Macoteket kallar butikerna för "M-Store", att jämföra med "Macpro" och "Mac Pro".

Ursprungligen av Joacim Melin:

...
Det enda kryphål jag kan se är att Macsupport registrerat "mStore" medan Macoteket kallar butikerna för "M-Store", att jämföra med "Macpro" och "Mac Pro".

Knappast! Med tanke på att det är identiskt verksamhet kan nog gränsen dras längre bort. "Store M" hade säkerligen inte tillåtits heller.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Knappast! Med tanke på att det är identiskt verksamhet kan nog gränsen dras längre bort. "Store M" hade säkerligen inte tillåtits heller.

Visst är verksamheten identisk och så även namnet, men den stora fråga är om någon av parterna har stake nog att agera. Macsupport har uppenbarligen torrt på fötterna och Macoteket lär tvingas att antingen köpa sig ur problemet eller helt enkelt byta namn på sina butiker.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-15 11:36
Ursprungligen av Joacim Melin:

När det nu är så snarlika verksamheter så finns det en stor risk för att Macoteket får krypa till korset och byta namn på butikerna om Macsupport nu kräver det, alternativt köpa varumärket av Macsupport. Registreringsdatumet är ju den 22/7 förra året men ansökan är inlämnad minst sex månader innan då det är PRV:s handläggningstid.

Registreringsdatumet hos PRV är samma som ansökningsdatumet eftersom sökanden alltid ges prioritet fr.o.m. ingivningsdatumet. Macsupport lämnade därmed in sin ansökan 2007-07-22.

Ursprungligen av Varumärkeslagen:

22 § Registrering gäller från dagen för ansökningens ingivande till dess tio år förflutit från registreringsdagen.

PRV:s handläggningstid är inte alltid 6 månader. I dag tar det 15 respektive 23 veckor till besked beroende på hur du väljer att lämna in din ansökan. Se Tid till besked - PRV

Intressant är även att Macsupport bara valt att skydda klass 9 vilket är varor. Det borde väl rimligtvis varit återförsäljningstjänsterna i klass 35 de egentligen är ute efter. Eller har Macsupport många varor av märket mStore som de säljer?

Ursprungligen av PRV Varumärkesregister:

Registreringsnummer: 0394442
Ansökningsnummer: 200708277

Lydelse: mStore
Klasser: 9

Ursprungligen av Joacim Melin:

Det enda kryphål jag kan se är att Macsupport registrerat "mStore" medan Macoteket kallar butikerna för "M-Store", att jämföra med "Macpro" och "Mac Pro".

Som tidigare nämnts i denna tråd skulle detta förmodligen ändå vara ett intrång i lagens mening.

Ursprungligen av -David-:

Registreringsdatumet hos PRV är samma som ansökningsdatumet eftersom sökanden alltid ges prioritet fr.o.m. ingivningsdatumet. Macsupport lämnade därmed in sin ansökan 2007-07-22.

Mycket bra information. Tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-16 17:52
Ursprungligen av Joacim Melin:

Mycket bra information. Tack!

Kollade lite närmare och ser att ingivningsdatum är 2007-10-08. Siffrorna i ansökningsnummret visar inte ansökningsdagen utan endast antalet ansökningar det året. Prioritet gäller således from detta datum.

Det är dock mycket möjligt att de kan komma överens om en samexistering. En intrångsprocess är ofta komplicerad, dyr och ger inte särskilt bra betalt. My two cents.

MacSupport köper upp lillasyster.

Vad händer med Macforum och andra platser med mac i namnet?

Kommer alla att tvingas byta namn?

Ursprungligen av Millegarden:

Vad händer med Macforum och andra platser med mac i namnet?

Kommer alla att tvingas byta namn?

Det verkar så, till och med matbutiken MACka.se måste byta namn och heter numera Allerto. Apple är stenhårda!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-12 20:51
Ursprungligen av akerstrom:

Det verkar så, till och med matbutiken MACka.se måste byta namn och heter numera Allerto. Apple är stenhårda!

Det låter märkligt, dom säljer ju inte ens nåt som är i samma bransch.

Läs om mannen med teflonminne-domänen.
Stefan får ha kvar sitt teflonminne | Nyheter | Aftonbladet

En massa förvirrade skottar springer just nu till Deedpole för att byta till St.Angus och St.Donald innan Steve & Co. bankar på deras dörrar...

Är det inte så att det är själva varumärket?

Andra företag som säljer eller bedriver verksamhet får inte använda mac i namnet ?

Tror inte att en ren webbplats inte får ha mac i sitt namn.

Ursprungligen av dumburken:

Är det inte så att det är själva varumärket?

Andra företag som säljer eller bedriver verksamhet får inte använda mac i namnet ?

Tror inte att en ren webbplats inte får ha mac i sitt namn.

Hur går det då med 99mac

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Hur går det då med 99mac

Mig veterligen finns det inte längre något som heter 99mac annat än i folkmun och som rubrik för den sektionen som ligger under domännamnet 99.se. Apple kan knappast hindra vartenda kotte eller forum från att på något vis använda ordet Mac i rubrikform för hur skulle det se ut?...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...Apple kan knappast hindra vartenda kotte eller forum från att på något vis använda ordet Mac i rubrikform för hur skulle det se ut?...

Nä. Hur skulle det se ut på det här stället:'

Macfeber

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-25 22:47
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Mig veterligen finns det inte längre något som heter 99mac annat än i folkmun och som rubrik för den sektionen som ligger under domännamnet 99.se. Apple kan knappast hindra vartenda kotte eller forum från att på något vis använda ordet Mac i rubrikform för hur skulle det se ut?...

Varumärkesskyddet gäller även mot muntlig användning. Frågan är dock om 99mac kan sägas bedriva näringsverksamhet i lagens mening. Ensamrätten sträcker sig endast till att skydda innehavaren mot annans användning i näringsverksamhet. Utan näringsverksamhet inget varumärkesintrång.

Ursprungligen av -David-:

Varumärkesskyddet gäller även mot muntlig användning. Frågan är dock om 99mac kan sägas bedriva näringsverksamhet i lagens mening. Ensamrätten sträcker sig endast till att skydda innehavaren mot annans användning i näringsverksamhet. Utan näringsverksamhet inget varumärkesintrång.

MacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMacMa... Sue Me!

Apple är inte kloka! De är så protektionistiska att de slår mot sina egna återförsäljare och hindrar deras möjligheter att upplysa om att de säljer Apples produkter! Även mot dem som haft namnen i åratal. Vansinnigt!

Klart de skall försöka hindra försäljare som inte är dedicerade Mac-säljare från att heta Mac-nånting, men inte MacSupport och Macoteket!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-15 16:24
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Apple är inte kloka! De är så protektionistiska att de slår mot sina egna återförsäljare och hindrar deras möjligheter att upplysa om att de säljer Apples produkter! Även mot dem som haft namnen i åratal. Vansinnigt!

Klart de skall försöka hindra försäljare som inte är dedicerade Mac-säljare från att heta Mac-nånting, men inte MacSupport och Macoteket!

Hur blir det med mac.se? Någon som vet?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Apple är inte kloka! De är så protektionistiska att de slår mot sina egna återförsäljare och hindrar deras möjligheter att upplysa om att de säljer Apples produkter! Även mot dem som haft namnen i åratal. Vansinnigt!

Klart de skall försöka hindra försäljare som inte är dedicerade Mac-säljare från att heta Mac-nånting, men inte MacSupport och Macoteket!

Under alla de år jag haft domännamnet macpro.se, och ett hos PRV reggat varumärke (skickade in ansökan till PRV över ett halvår innan Apple lanserade datorn med nästan samma namn) har Apple aldrig sagt flaska till mig. Nu är jag ju ingen ÅF så jämförelsen kanske haltar en aning men det finns ju de som fått byta namn på sina sajter för att de helt eller delvis har namn som baseras på Apples varumärken.

  • Oregistrerad
  • 2008-06-16 19:09
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Apple är inte kloka! De är så protektionistiska att de slår mot sina egna återförsäljare och hindrar deras möjligheter att upplysa om att de säljer Apples produkter! Även mot dem som haft namnen i åratal. Vansinnigt!

Klart de skall försöka hindra försäljare som inte är dedicerade Mac-säljare från att heta Mac-nånting, men inte MacSupport och Macoteket!

Med all rätt. Om jag skulle döpa min butik till Arlabutiken eller Pricebutiken så gissar jag att någon skulle kontakta mig, även om det är "bra för affärerna" att jag säljer mycket mjölk eller price. Det är snyltning av varumärke, nothing else.

Att sedan Apple aldrig riktigt brytt sig om ÅF ledet är väl lite synd, en anledning till att dom tjänar så ofanligt mycket pengar. Microsoft, å andra sidan, eller HP är ju till 100% beroende av återförsäljare, något som Apple aldrig gillat. Men det är en annan story i en annan tråd.

Ursprungligen av studiox:

Med all rätt. Om jag skulle döpa min butik till Arlabutiken eller Pricebutiken så gissar jag att någon skulle kontakta mig, även om det är "bra för affärerna" att jag säljer mycket mjölk eller price. Det är snyltning av varumärke, nothing else.

Att sedan Apple aldrig riktigt brytt sig om ÅF ledet är väl lite synd, en anledning till att dom tjänar så ofanligt mycket pengar. Microsoft, å andra sidan, eller HP är ju till 100% beroende av återförsäljare, något som Apple aldrig gillat. Men det är en annan story i en annan tråd.

De heter ju inte Applebutiken, och de har hetat Macoteket i åratal. Det har funnits massor med Mac-nånting i alla år. Jämför detta med alla franchisingbutiker där det tvärtom skall skyltas med varumärket trots att företaget inte äger butiken.

"Mac" är inte bara Mac, det är ju hela Skottland. Och det är en massa Mac-annat, Scrooge MacDuck (McDuck?) till exempel. Är det dags att skottarna stoppar Apple för deras snyltning? Eller att alla som heter MacNånting säger ifrån.

Apple borde sluta trampa på sina allierade, de borde ta en dialog och se vad läget är, och är det bra försäljare som gynnar varumärket så låter man det vara eller utfärdar officiell dispens. Varför är det svårt?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-17 18:02
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

De heter ju inte Applebutiken, och de har hetat Macoteket i åratal. Det har funnits massor med Mac-nånting i alla år. Jämför detta med alla franchisingbutiker där det tvärtom skall skyltas med varumärket trots att företaget inte äger butiken.

"Mac" är inte bara Mac, det är ju hela Skottland. Och det är en massa Mac-annat, Scrooge MacDuck (McDuck?) till exempel. Är det dags att skottarna stoppar Apple för deras snyltning? Eller att alla som heter MacNånting säger ifrån.

Apple borde sluta trampa på sina allierade, de borde ta en dialog och se vad läget är, och är det bra försäljare som gynnar varumärket så låter man det vara eller utfärdar officiell dispens. Varför är det svårt?

För datorer har apple ett registrerat varumärke i Sverige. Det är således endast Apple som får använda sig av Mac för varor av sådana slag i sin näringsverksamhet. Vad folk heter i Skottland är helt ovidkommande.

Jag tror Apple gör en Jeep. Jeep ansågs 1947 vara ett degenererat varumärke som
användes som generisk beteckning för en viss typ av terränggående bilar.
Efter att ha jobbat hårt för att regenerera sitt varumärke är Jeep idag åter ett registrerat varumärke. Om Apple låter Mac degenerera till att bli ett vedertaget begrepp för en viss typ av datorer kan deras varumärke komma att hävas. Apple behöver därför stoppa alla andra från att använda ordet som ett generiskt begrepp. jmf google kamp Google Acts To Protect Trademark - Search Engine Watch

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-06-15 08:38

Det är inte omöjligt att "äkta" AppleStore är på väg till Sverige enligt vad jag har hört. Tydligen så skall det nu finnas Apple-anställda säljare på vissa PåAv- och Elefanten-butiker (eller dylika).

Ursprungligen av bollman:

Det är inte omöjligt att "äkta" AppleStore är på väg till Sverige enligt vad jag har hört. Tydligen så skall det nu finnas Apple-anställda säljare på vissa PåAv- och Elefanten-butiker (eller dylika).

Det är inte alls ovanligt att leverantörerna skickar ut representanter till olika ÅF-kedjor för utbildning och försäljning i butikerna i samband med kampanjer och annat. HP, Lexmark och många andra gör det åtminstone.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Det är inte alls ovanligt att leverantörerna skickar ut representanter till olika ÅF-kedjor för utbildning och försäljning i butikerna i samband med kampanjer och annat. HP, Lexmark och många andra gör det åtminstone.

I det här fallet är det faktiskt så att det gäller Mac-datorer och mp3, som personal har "utbildats" på av Apple. Har själv en son på ett av berörda varuhus. Utbildning under en dag för 2 veckor sedan. Inte bara Apple.

De får väl byta namn till McStore och McO'teket

ÅF med "Mac" i namnet har sålt många Macar åt Apple under åren. Jag tycker inte det här särskilt trevligt.

  • Medlem
  • 2008-06-16 12:59

Det är väl ändå otroligt korkat av apple att tvinga bort sina återförsäljare från ett namn som starkt kopplar butikerna till varumärket? Jag kan bara komma på en anledning till att apple INTE vill att det tydligt ska synas att deras produkter finns till salu, och det måste vara att de inte vill ha några återförsäljare, allt ska ske genom deras webbutik och telesupport med långa köer..

Bevaka tråden