Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lacie Ethernet disk mini

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle behöva lite mera lagrings utrymme, och är trött på att behöva plugga in en hårdisk till Macbook Pro'n vid varke tillfälle, då man vill vara mobil. Så en Ethernet disk vore ju det ultimata för hemmet. Kör Mac, mac, och Pc. Tre datorer och vill att alla ska komma åt disken.

Har sneglat lite på Lacie Ethernet disk mini 500GB, den verkar prisvärd och fylla mina behov. Hr några frågor som jag vore tack om jag fick besvarade.

- Behövs någon programvara för att installera disken? Är allt webbaserat eller ett separat program som installeras?

- Behövs programvara i pc/mac för att komma åt disken?

- Vad är överföringshastigheten in real life? Läst lite olika på diverse sidor. Eftersom mitt nät är trådlöst är intte är några 100 mbit.

- Vad är det för hårdisk i?

- Finns tydligen en USB port på den också,betyder det att man kan länka in en annan disk, så den kommer upp i ethernet disken?

Ni som har den. Är ni nöjda?

Senast redigerat 2008-06-12 02:54

Tips: Ta en titt på Apple TimeCapsule också!

Alldeles för dyr! sen har jag en bra router redan

Tack, Finns massa tester på lacies hemsida:

LaCie - Ethernet Disk mini - Home Edition - Gigabit Ethernet

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-12 09:56

Jag har en Lacie Ethernet disk mini 500GB. Jag vet inte överföringshastigheten i krassa siffror, men den är i alla fall så fruktansvärt långsam att jag slutat använda den. Dessutom så diggar mitt backupprogram (det braiga o kompetenta Personal BackUp) inte filsystemet på disken - får alltid en massa error-filer.
faktum är att jag betraktar disken som ett totalt ingenjörmässigt och tekniskt misslyckande. Jag har slaktat den och tagit ut SATA-disken - en snabb och bra disk som säkert kommer till användning. Att en sådan snabb disk sitter i denna skrotkonstruktion från LaCie är nog att betrakta som världshistoriens värsta slöseri

Jag har nu en gammal Powerbook med extern 500 GB FireWire som "server". Detta är alltid snabbt och klockrent.

Lacie Ethernet disk mini 500GB är ett bistert skämt. 2000 kr. åt skogen - nå, SATA-disken är väl värd 500 spänn i alla fall

Ojjda, jag som tycker den fått så bra betyg på diverse sidor.

Det är inte så du har den äldre modellen? Enligt testen jag läst ligger överföringen på ca 5-6 mb/ sek. Vilket jag tycker är bra, då jag endast ska använda den genom wifi,

Jag har också en LaCie Ethernet mini disk Home Edition och är hyffsat nöjd faktiskt. Jag har den som lagringsdisk för videofiler och den står i en garderob (för hårddisken rasslar en del). Jag vet inte vad som räknas som acceptabel överföringstid, men den jag kom upp i (kanske max 2 mb/sek, lite ojämnt, routern och LaCien står på olika våningsplan) räckte iallafall inte för HD-filmfiler, så jag har fått dra kabel istället. Så nu är den helt ok!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-13 11:03

Nej, det är nyaste - v2 - ett halvår gammal. Nå - om du är nöjd med 5 mb/s - och ändå ska köra flaskhalsen wifi så kan disken vara din grej. Filproblematiken kvarstår dock.
För mig håller inte sådana här produkter måttet. Jag kör aldrig wifi och är van med helt andra farter och felfrihet.
När jag hade iTunes-bibliotelet på NAS'en - det som ATV'n lirade - så hackade ofta uppspelning - trots att jag alltså kör 100 mbit ethernet-kabel. Det duger inte. Disken är en strulputte.
Den rasade helt efter ett strömavbrott och krävde service (tog en månad) - men det är i.o.f.s. en annan sak.
Jag skulle aldrig rekomendera denna nas-disk.

Ursprungligen av blodsugare:

Ojjda, jag som tycker den fått så bra betyg på diverse sidor.

Det är inte så du har den äldre modellen? Enligt testen jag läst ligger överföringen på ca 5-6 mb/ sek. Vilket jag tycker är bra, då jag endast ska använda den genom wifi,

Verkar finnas två modeller av dena enhet.

När köpte du din ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-13 10:51

Har haft min i ett par år nu, tror den är på 300 GB nånting. Funkar fint för lite allmän backup av dokument och att ha musik till Sonos:en på. Men den låter lite för mycket för att stå framme, har den i ett skåp numera. Låter fint när man slår på den, men fläkten startar först efter nån minut, så man kommer snabbt ner på jorden igen. Filöverföringarna via nätet är inte inte heller direkt blixtsnabba, men det kan bero på det trådlösa nätverket. Mest irriterande är dock filhanteringen, som nämnts ovan. Försöker jag kopiera hela iPhoto-biblioteket får jag bara en massa felmeddelanden om att det redan finns en fil med det namnet, konstigt att min iMac inte reagerar på det...

Det ska finnas två versioner av denna nas enhet, som kan läsas på denna sida

SmallNetBuilder - Small Network Help - LaCie Ethernet Disk mini V2: Refreshed and Ready to Rumble

  • Medlem
  • 2008-06-13 23:01

Jag har haft en i ett par år för backup. Köp något annat istället. Min har aldrig fungerat riktigt bra, och nu har den lagt av helt. Jag kommer troligen att skaffa Time Capsule som fungerar med Time Maschine istället.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-09 14:24

Hejsan läste ett inlägg där du sa att du hade en Lacie ethernet home edition

Jag köpte nyss en sådan utan att få med programvaran för att instalera den och konfigurera den.

Undrar om du skulle ha möjlighet att skicka den

mvh


OBS. Windows versionen.

1
Bevaka tråden