Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari 4 är på väg

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har släppt en Developer Preview av Safari 4 (säger en källa jag litar på) och den lär fungera alldeles utmärkt på 99mac. O:-)

  • Medlem
  • 2008-06-11 07:50

Jaså. Undslipper sig källan några antydningar om nyheter och förändringar, då?

Vem som helst med ett gratis ADC-konto kan nu ladda ner Safari 4. Testat det ett tag nu och det fungerar perfekt.

Ursprungligen av johannordholm:

Vem som helst med ett gratis ADC-konto kan nu ladda ner Safari 4. Testat det ett tag nu och det fungerar perfekt.

Hittar inte det! Har du länk?

Ursprungligen av henkebarn:

Hittar inte det! Har du länk?

Går inte att länka dit. Du måste logga in på ditt ADC-konto. Sen ligger det under Downloads.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Går inte att länka dit. Du måste logga in på ditt ADC-konto. Sen ligger det under Downloads.

Tack! Jag hade inte varit inloggad på så länge så jag hade glömt var jag skulle göra det.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-11 13:18

Hm, kanske borde testa. Verkar ganska intressant.

Måste dock säga att jag fastnat lite för Firefox 3 (Release Candidate 2). Grymt bra browser!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-06-11 18:11

Hittar inte heller länken...

Ursprungligen av ahmedmo:

Hittar inte heller länken...

Klicka på Downloads när du är inloggad i ADC, tredje rubriken är Safari 4

Ursprungligen av boma:

Läser just nu denna tråd i appen 99.se i Safari 4. Funkar fint. Men är Webb-app-funktion och ny JS-motor det enda nya? Kan det verkligen motivera ett helt versionshopp?

Betänk att det är en Developer Preview av Safari 4, och långt i från en färdig version. Nog kommer det fler funktioner närmare release,

  • Medlem
  • 2008-06-11 18:15

Läser just nu denna tråd i appen 99.se i Safari 4. Funkar fint. Men är Webb-app-funktion och ny JS-motor det enda nya? Kan det verkligen motivera ett helt versionshopp?

Ursprungligen av boma:

Läser just nu denna tråd i appen 99.se i Safari 4. Funkar fint. Men är Webb-app-funktion och ny JS-motor det enda nya? Kan det verkligen motivera ett helt versionshopp?

Det är väl nån sorts praxis att man stegar upp första siffran om man gör en avsevärd förändring. Och det där med att spara Web-appar, vilket verkar rätt trevligt efter en kort test, är ju helt ny funktionalitet. Så det är väl ok med ny huvudrevision.

  • Medlem
  • 2008-06-11 18:34

Frågan är bara om man kommer att använda funktionen så mycket. I praktiken innebär det att man frångår flikar för att lusa ner docken med symboler. Lite som Windows svårgreppbara taskbar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 19:41
Ursprungligen av boma:

Frågan är bara om man kommer att använda funktionen så mycket. I praktiken innebär det att man frångår flikar för att lusa ner docken med symboler. Lite som Windows svårgreppbara taskbar.

Fördelen, i alla fall med Fluids implementering av SSB, är att inte de enskilda programmen dör om webläsaren skulle göra det. Jag kör stundvis exempelvis meebo i en SSB, Last.fm – The Social Music Revolution i en annan och Google Docs i en tredje.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-06-11 18:56

Intressant att Safari bygger in webapp-funktionen. Jag har precis börjat använda en sån mot admingränssnitt på några sajter. Ser verkligen ett användningsområde här.

Det program jag använder är Fluid som har lite mer inställningsmöjligheter jämfört med Safaris (som säkert kommer växa). Man kan även göra en egen ikon.

Fluid - Free Site Specific Browser for Mac OS X Leopard

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-06-11 21:15

Hittar tyvärr inte Downloads, vi pratar väl om http://downloads.apple.com/mac/ eller var är vi och letar?

Edit: Hittade det på "Member site"

Kan man avinstallera DP4 och backa till 3.1.1 igen ?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-06-11 22:22
Ursprungligen av lilledanne:

Kan man avinstallera DP4 och backa till 3.1.1 igen ?

Japps, ligger en avinstallerare på skivavbilden för installation.

Vet inte om man kan kalla det en bugg, men störigt är det att när man trycker ⌘T för ny flik så blir det en kopia utav föregående flik och dessutom måste man trycka shift+tab för att markera adressfältet.

Dessutom, något som Apple borde fixa i Safari är att kunna googla genom adressfältet, som i Firefox, så att man inte behöver tabba sig till Google-fönstret. Visst, det är en jättelöjlig feature, men är man van vid det i Firefox så inser man snabbt att det saknas i Safari. Saknas!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-12 00:04
Ursprungligen av henkebarn:

Vet inte om man kan kalla det en bugg, men störigt är det att när man trycker ⌘T för ny flik så blir det en kopia utav föregående flik och dessutom måste man trycka shift+tab för att markera adressfältet.

Så blir det inte för mig. Beter sig som vanligt dvs ⌘T ger en ny tom tab och markören är i adressfältet...

Ursprungligen av flojon:

Så blir det inte för mig. Beter sig som vanligt dvs ⌘T ger en ny tom tab och markören är i adressfältet...

Hmm, konstigt!

Min MacBook verkar inte gå i viloläge som vanligt när Safari 4 är igång. Det är lite skumt.

Det är väl av just dessa skäl man skickar ut en beta/developer previerw..

Och nu när vi äntligen verkar få en "snappier" Safari kanske vi också får en PowerBook G5 på tisdag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-23 19:57

Nya versioner för Mac OS X 10.4, 10.5 och Windows är ute.

  • Medlem
  • Ånge
  • 2008-08-23 21:06

Finns det några mer verisioner av Safari för jag laddade ner den som fanns på Apples hemsida ?

Ursprungligen av Ipod<3:

Finns det några mer verisioner av Safari för jag laddade ner den som fanns på Apples hemsida ?

Har du läst hela tråden innan du skrev ditt inlägg? Safari 4 Developer Preview är bara tillgänglig för medlemmar i ADC (Apple Developer Connection).

Om du går till Apples "vanliga" nerladdningssida, så kan du ladda ner den senaste allmänt tillgängliga versionen, som i dagens läge är 3.1.2.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du läst hela tråden innan du skrev ditt inlägg? Safari 4 Developer Preview är bara tillgänglig för medlemmar i ADC (Apple Developer Connection).

Om du går till Apples "vanliga" nerladdningssida, så kan du ladda ner den senaste allmänt tillgängliga versionen, som i dagens läge är 3.1.2.

Om vi bortser från att Safari 4 ligger ute på vissa mer eller mindre kända torrent-sidor

Ursprungligen av Tantalos:

Om vi bortser från att Safari 4 ligger ute på vissa mer eller mindre kända torrent-sidor

Ja, men så svårt är det inte att gå med i ADC.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-23 22:23

Nej. Det acke pratar om är versioner som är i utvecklingsstadiet och går alltså inte att ladda ner för oss vanliga användare.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-08-24 17:37

Jag provkörde igår kväll, men då slutade Mail att fungera. Blir till att vänta till skarp, gissar jag... :/

Bevaka tråden