Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med laddning/batteri!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-06-11 20:35

Hejsan!

Dator: Macbook 13" .
Fick det vanliga felet med trasig sladd vid änden av Magsafe-kontakten för några månader sedan.
Köpte då av misstag en slags 85W Mac Mini nätadapter som var omgjord till en Macbook Pro adapter på ebay
(hade inte så bra koll då :"> )
När jag pluggade in denna i datorn lös kontakten grönt men det stog att inget batteri var tillgängligt.
Den laddade inte heller (lös ej orange), och drog man ur sladden dog datorn direkt (ingen ström kvar i batteriet).

För någon vecka sen blev jag ganska trött på att bära med mig denna klumpiga laddare för att starta datorn var jag nu var någonstans, så jag köpte en orginal 60W adapter.
Dock laddar den fortfarande ej batteriet, och står som ej tillgängligt precis som innan.

Jag pratade med snubben som sålde detta hemmabygge, och han påpekade att datorn kan ha tagit skada av detta, men jag behövde inte berätta för Apple(?)

Ska man chansa med ett nytt batteri eller är hela datorn körd? Har ju varken garanti eller annat kvar på den heller.

Mac mini adapter specs:
50/60 Hz 1.3A Output: 18.5V 4.6A
Magsafe 60W adapter specs:
50/60 Hz 1.5A Output: 16.5V 3.65A

Väldigt tacksam för svar!

Senast redigerat 2008-06-11 20:46
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-11 21:42

jag har svårt, mycket svårt att tro att den lilla överspänningen skulle krasha datorn, den fungerar ju med laddare i, så det är nog batteriet som gått hedan, låter som det. kan också vara själva ladd-kretsen eller vad man ska kalla det i datorn.

  • Medlem
  • 2008-06-11 22:18

Tack för ditt svar
Mjo ladd-krets låter inte roligt, det är väl inget man kan byta ut själv?
Har inget annat batteri att testa i heller

Apple har förlängt garantin på vissa batterier och ditt fel är något som är med på den här listan Apple - Support - MacBook and MacBook Pro Battery Update

Det där med strömadaptern är något som en vän fick utbytt av apple trots att han inte hade garanti då det var ett så pass vanligt fel.

Helt enkelt ta och ring apples support på nummret 0771 199 519.

  • Medlem
  • 2008-06-12 00:01
Ursprungligen av adamsen87:

Apple har förlängt garantin på vissa batterier och ditt fel är något som är med på den här listan Apple - Support - MacBook and MacBook Pro Battery Update

Det där med strömadaptern är något som en vän fick utbytt av apple trots att han inte hade garanti då det var ett så pass vanligt fel.

Helt enkelt ta och ring apples support på nummret 0771 199 519.

Ajaj har gått 2 år om ett par dagar
Dessutom ligger servicestället en bit bort. Får väl prova ringa då:)

Attans, då har man ju köpt en sådan laddare i onödan! Om det var den du menade

Tackar för länken!

Edit:
Såg nu detta:
"Om Apple eller en AASP fastställer att ditt batteri är kvalificerat för utbyte får du ett nytt batteri utan kostnad även om garantin för din MacBook eller MacBook Pro har gått ut."

De ska kunna skicka det med bud till dig så du ska inte behöva uppsöka ett serviceställe ifall de kan komma fram till att det är batteriet som det är fel på.

Men ifall du får laddaren bytt så kan du ju i alla fall sälja den så du går back mindre på det i alla fall

  • Medlem
  • 2008-06-13 17:39
Ursprungligen av adamsen87:

De ska kunna skicka det med bud till dig så du ska inte behöva uppsöka ett serviceställe ifall de kan komma fram till att det är batteriet som det är fel på.

Men ifall du får laddaren bytt så kan du ju i alla fall sälja den så du går back mindre på det i alla fall

Har nu ring Apple, dom skickar ett nytt med bud till mitt jobb gratis då jag inte är hemma på vardagarna
Mycket trevlig support!
Får hoppas att det är batteriet som det är fel på

Tack för hjälpen till ett gratis batteri

Du tog aldrig problemet med strömadaptern eller fick du den bytt också?

  • Medlem
  • 2008-06-13 19:58
Ursprungligen av adamsen87:

Du tog aldrig problemet med strömadaptern eller fick du den bytt också?

Nej det blev aldrig av att prata om denna, men jag kunde ringa tillbaks om det nya batteriet inte fungerade. Kanske kan jag då ta upp felet om min brända adapter (60W) och se hur det slutar.

  • Medlem
  • 2008-06-16 16:52

Fick mitt nya batteri idag, det gjorde susen!
Nu funkar laddning och batteri som det ska.

Tack för all hjälp!

/Stefan

1
Bevaka tråden