Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Missljud i Logic

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har precis börjat utforska Logic. Jag har spelat in gitarrer i ett projekt med hjälp av det här Amplitube. Nu till problemet! När jag spelar upp projektet i Logic hör jag ofta konstiga gitarrljud som inte ska vara där. Det liksom smäller till ibland. När jag startar låten smäller det alltid till just när jag trycker på play. Det här är verkligen inga ljud som jag har spelat in, de bara kommer lite var stans.

Hur ska jag göra för att åtgärda detta? Är tackam för all hjälp!

/David

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-11 17:01

Är det klick/plopp-ljud? Isf är det dator/ljudkort som inte orkar med. Exakt vilken del är lite svårare att säga på rak arm, men prova öka latencyn/bufferten på ljudkortet (exakt var/hur man gör sånt på en mac vet jag inte). Slår cpu-användningen i taket?

Jag testade att öka bufferten, men det verkar inte hjälpa. Och CPU:n håller sig någonstans i mitten. Det är inte direkt några kli/plopp-ljud, utan det låter mer som när en förstärkare ger ifrån sig gitarrsmällar. Det låter lite "swoong" utav det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-11 19:22

Ligger missljudet kvar även om du exporterar?

Ja, precis. Det gör det. Och om jag exporterar samma projekt flera gånger, så låter missljuden olika och kan ligga på olika ställen.

Om det är i början av låten kan det bero på att Amplitude är dåligt skrivet och har skräpdata i ljudbufferten när pluggas börjar spelas, fast det verkar ju rätt osannolikt med en såpass välkänd plugg.

Men testa att öka bufferten till max och peta på inställningarna för ljud i Logic och se om det hjälper, kan hända att det är något där som spökar trots att processorn inte går i taket. Och plocka hem den senaste uppdateringen om du inte redan gjort det.

(Kul användarnamn för övrigt. )

Japp, det är att pluggen inte tömt sina ljudbuffertar och det är lite delay och reverb och dist som samlas från där du stannade låten sist och ljuder lite opassande. Faktum är att det är Logic som hanterar plugins lite konstigt. Läs mycket om detta på discussions.apple.com

Det låter precis som om det skulle kunna vara något sådant. Ska kolla den där sidan, så kanske problemet löser sig. Annars får jag återkomma. Tack alla för era tips!

Firechild>> Jag hittar inte var det står om det du skriver om. Tror du att du skulle kunna förklara lite snabbt hur jag ska gå till väga, eller möjligtvis länka till texten du menar? Vore sjysst!

Någon annan som vet en lösning på problemet ovan?

1
Bevaka tråden