Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.5 router som ODM?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en OS X Server 10.5 hemma som agerar router/firewall.
Nu vill jag ha gång ett OD hemma men om jag sätter igång OD på den tar den uppgifterna från en0 när den ska sätta upp ODt och då kan den inte starta Kerberos.
Hur får jag OD att plocka sina uppgifter från en1 istället? För där har jag DHCP och DNS och allt det andra igång, och det är ju bara på insidan jag vill ha det inte i hela telias nät.

Om du ändrar ordning på portarna i inställningar - nätverk då? (EN1 överst)

Har inte hunnit testa det ännu men jag kom på samma sak när jag var på väg att somna igår.
Men kan det verkligen bara så enkelt?

Helt plötsligt kom ett gammalt minne tillbaka - den gången du och jag, martin, satt och konfigade telefonsvararen på en 20th Anniversy Mac...

Senast redigerat 2008-06-11 08:31
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Helt plötsligt kom ett gammalt minne tillbaka - den gången du och jag, martin, satt och konfigade telefonsvararen på en 20th Anniversy Mac...

Det var ett tag sedan - tio år sedan nu va?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-06-11 08:24

En sak jag märkt med att köra firewall/NAT på OSXS och använda den som router, är att det kan straffa sig på prestandan i övrigt. Den server jag har provat det på upplevde ganska stora prestandaproblem med NAT igång och skillnaden när jag slog av NAT var markant.
Jag har tyvärr ingen bättre info än så.

Gäller det generellt OSXS eller specifikt 10.5?

Något sådant måste det vara... det var länge sedan jag sparkade din rumpa i Close Combat också.

Hmmm att byta plats på nätverks interfacen var ingen god idé, inte så här i efterhand åtminstone. För då upphörde router funktionaliteten att fungera. Jag får leta vidare.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-06-11 19:26

Det nic som är överst och har länk är det som används för default gw.

Exakt så som jag mindes tänk jag kan lite i alla fall. Men det var värt att prova.
Frågan är då hur jag får OS X att skapa ODM via interface 2 och inte 1.

Testa att ansluta en korsad kabel mellan ETH0 och ETH1 och patcha bryggan. Brukar fungera.

Vänta nu vad menar du? en0 och en1 i maskinen? Näää det kan du väl inte mena... för hur ska jag då kunna skilja på WAN och LAN?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Vänta nu vad menar du? en0 och en1 i maskinen? Näää det kan du väl inte mena... för hur ska jag då kunna skilja på WAN och LAN?

Du får ju splica portarna. Eventuellt kan du behöva lägga till extra portar i systeminställningar -> nätverk -> nätverksportar och sen trunka dom.

1
Bevaka tråden