Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funderar på att byta upp mig till ny iMac

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har funderat en del på att byta upp mig. För tillfället har jag en vit iMac Intel core 2 duo 2,16 GHz med 2GB minne och ATI Radeon X1600. Tycker inte att den hänger med riktigt vid visning av filmer i 720p/1080p. Tilläggas skall väl också att jag använder den mycket till just filmvisning. Spelandet (spelar nästan uteslutande i windows) orkar den inte heller med riktigt som jag skulle vilja (spelar inte speciellt mycket, detta är en sekundär fråga).

Nu har jag gått och kärat ner mig i alu-varianten på 24". Planerar att lägga till någon extra tusenlapp för det bättre grafikkortet, i övrigt blir nog allt annat standard på den billigaste 24-tummaren.

Så frågorna är först och främst: skulle denna orka med 1080p-filmer utan problem? Andra saker som tar förhållandevis lång tid, såsom uppackning av .rar och konvertering av filmformat, kommer dessa att gå märkbart snabbare? Hur skiljer sig skärmen i övrigt? Den nya är väl blank istället för som tidigare, matt? Vad blir det för skillnad på dessa i praktiken? Kommer den orka med spel i windows bättre, eller är det just att de spelas i windows som är flaskhalsen?

Annat som drar är utseendet, speciellt i kombination med nya tangentbordet. Riktigt läckert enligt mig Även Firewire 800 är väl standard, skulle vara välkommet i så fall.

Ber om ursäkt om det drog iväg för långt

Kan inte hitta något i den som skulle hjälpa mig direkt!?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-11 03:30

Har själv en 2.8GHz iMac med 8800GS kortet och jag är riktigt nöjd!

1080p filmer visas utan några som helst problem, och jag kan ju inte jämföra uppackningen av rar filer osv med din - men snabbt går det

Skärmen är blank, och det att det är dåligt kan jag verkligen inte se, speciellt om den mest är till film. Det är en utmärkt skärm med riktigt stor betraktningsvinkel (färgerna blir inte inverterade om man tittar på skärmen från konstiga vinklar).

Ursprungligen av luddep:

Har själv en 2.8GHz iMac med 8800GS kortet och jag är riktigt nöjd!

1080p filmer visas utan några som helst problem, och jag kan ju inte jämföra uppackningen av rar filer osv med din - men snabbt går det

Skärmen är blank, och det att det är dåligt kan jag verkligen inte se, speciellt om den mest är till film. Det är en utmärkt skärm med riktigt stor betraktningsvinkel (färgerna blir inte inverterade om man tittar på skärmen från konstiga vinklar).

Låter som den jag funderar på Hur fungerar den att se på film på i ett rum i dagsljus?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-12 13:02

Faller inte ljuset in direkt på skärmen så fungerar det utmärkt.

/MvH Mikael

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-17 15:51

Lånar lite när det ändå diskuterades 1080p rippar. Hur funkar det på Radeon kortet på senaste imacen? 720p som är gränsen där?

1
Bevaka tråden