Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail problem, "Serverfel"

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 15:50

De flesta internetleverantörer blockar ju en massa portadresser har jag förstått. Jag lyckas inte få min mail att koppla upp sig. Får fel meddelandet "Anslutningen till värden (min serveradress) via port 25 misslyckades."

Har provat med lite olika portar för att komma runt problemet men lyckas inte...Har ni något bra tips på hur jag kan få min mail att funka överallt. Känns som att det borde finnas någon lösning.

Skulle vara evigt tacksam om någon hjälpte mig!

Vilken internetleverantör har du?

Har du frågat dem vilka inställningar du ska göra?

Ursprungligen av Sir.T:

Har provat med lite olika portar för att komma runt problemet men lyckas inte...Har ni något bra tips på hur jag kan få min mail att funka överallt. Känns som att det borde finnas någon lösning.

Skaffa ett domän där du kan ansluta till mailservern via en annan port än 25 är ett tips. Men till en början kan det vara bra och veta vilken ISP du har eftersom en del leverantörer erbjuder möjligheten att ansluta till mailservern på annan port än standardporten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 16:09
Ursprungligen av Mikael E:

Skaffa ett domän där du kan ansluta till mailservern via en annan port än 25 är ett tips. Men till en början kan det vara bra och veta vilken ISP du har eftersom en del leverantörer erbjuder möjligheten att ansluta till mailservern på annan port än standardporten.

Jag har en egen domain adress via Crystone så att byta blir lite problematiskt. Vad är ISP? Hur vet jag vilken ISP jag använder? Inte så hemma på i det ämnet, hehe.

Tackar Mikael!

Ursprungligen av Sir.T:

Jag har en egen domain adress via Crystone så att byta blir lite problematiskt. Vad är ISP? Hur vet jag vilken ISP jag använder? Inte så hemma på i det ämnet, hehe.

Tackar Mikael!

Till och börja med har du tittat på Crystones sidor efter inställningar av mailserver?

ISP står för Internet Service Provider, Internetleverantör med andra ord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-17 20:32
Ursprungligen av Mikael E:

Till och börja med har du tittat på Crystones sidor efter inställningar av mailserver?

ISP står för Internet Service Provider, Internetleverantör med andra ord.

Japp har kollat med crystone och använt deras ut/ingående adresser samt de portadresser de tillåter. Men det funkar fortfarande inte. Kan jag använda mig av crystones ingående adress och sedan tex comhem's utgående adress?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 16:06

Hemma använder jag bredbandsbolaget där är det inget problem. Men när jag rör mig till jobbet eller kopplar upp mig på olika platser med andra internetleverantörer så blir det problem och jag misslyckas att koppla upp mig.

Pratade med mac-supporten och de sa att olika internet leverantörer blockerar olika portadresser pga spam. Tydligen skall port 25 och 587 funka bra men det går inge vidare för mig.

Tack för det snabba svaret Jesper!

Ursprungligen av Sir.T:

Har provat med lite olika portar för att komma runt problemet men lyckas inte...

För att kunna byta port måste din mail-leverantör ha sin server inställd att svara på den alternativa porten.
Själv kopplar jag upp mig via ComHem, men har min e-post hos Loopia. ComHem spärrar port 25 för utgående trafik, men Loopia har satt upp port 587 som alternativ smtp-port. Därmed behöver jag inte använda mig av ComHems relay-server.

Begränsningar i uppkopplingen är ett otyg enligt mig. ComHem spärrar ju inte enbart port 25, utan även porten för AFP (Apples fildelningsprotokoll). Tyvärr bor jag i ett område där telestationen är full och i övrigt är ComHem den enda leverantören.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-17 21:07

Oberoende av vilken epostserver, brukar man kunna ansluta via smtp för utgående epost hos den lokala internetleverantören.

Jag hämtar mina mail från olika konton från olika pop/imap-servrar, men alla utgående mail går via bredbandsbolagets smtp-server.
Enda kruxet, när man är på resande fot, är att man måste veta via vilken leverantör man är ansluten till för tillfället. Jag har en lista lista med olika smtp-servrar i mail som speglar de olika ställen jag brukar vara uppkopplade vid och man kan enkelt switcha mellan dem ifall den default-inställda smtp inte skulle fungera.

Man slipper iaf flippa med portar hit och dit...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-17 21:11

Crystone tillåter 587 som alternativ adress för utgående post (SMTP), du måste även välja autentisiering med lösenord och namn (din mailadress).

OBS: inte SSL

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-05-18 23:24

Tack Mija!

Jag har stångat mig blodig och gått på valium de sista 2 timmarna, men du löste mitt problem med att använda utg. servern jag har hemma. Tack till alla andra duktiga på 99.se:cool:

1
Bevaka tråden