Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spåra stulen dator med Undercover

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-07 18:08

Shit. Jag hade fel så det skrek om det! Men...då är ju programmet sämre än jag kunde tänka mig. Det finns givetvis tusentals situationer när det kan ta ett eller ett par dygn innan ett offer upptäcker att burken är stulen. Dom flesta burkar själs och säljs vidare direkt. Tjuvar i allmänhet samlar inte på dom, kopplar upp dom och lallar runt. Tjuvar i allmänhet har inget intresse av datorer över huvud taget - dom är i allmänhet bara intresserad av sin favoritdrog.
Ne, Undercover är bara skrot i min värld. Men iden är kittlande och hitech/IT/Sience Fiction så det sjunger om det.

(förresten...då måste väl en port vara öppen för att komma åt burken utifrån? är inte detta en säkerhetsrisk? om man kan starta program utifrån via Inet så kan man nog göra ett och annat också? hur är det med brandväggar?)

Ursprungligen av rodin:

"Think, man. Think"? Det pinsamma är ju att du har helt fel.

Det skiter fullständigt i om du är hemma eller någon annanstans. Det är när Orbicules server svarar att den är stulen som programmets åtgärder aktiveras. Jag har programmet och vet hur det funkar. Du måste anmäla det direkt via e-post, telefon eller fax så fort den stulits för att det ska aktiveras. Det är först då det skickar IP, skärmdumpar, isight-foton osv. Det fungerar precis som Goflorp skriver ovan.

  • Medlem
  • 2008-06-07 18:23
Ursprungligen av mjg:

Shit. Jag hade fel så det skrek om det! Men...då är ju programmet sämre än jag kunde tänka mig. Det finns givetvis tusentals situationer när det kan ta ett eller ett par dygn innan ett offer upptäcker att burken är stulen. Dom flesta burkar själs och säljs vidare direkt. Tjuvar i allmänhet samlar inte på dom, kopplar upp dom och lallar runt. Tjuvar i allmänhet har inget intresse av datorer över huvud taget - dom är i allmänhet bara intresserad av sin favoritdrog.
Ne, Undercover är bara skrot i min värld. Men iden är kittlande och hitech/IT/Sience Fiction så det sjunger om det.

(förresten...då måste väl en port vara öppen för att komma åt burken utifrån? är inte detta en säkerhetsrisk? om man kan starta program utifrån via Inet så kan man nog göra ett och annat också? hur är det med brandväggar?)

Komma åt burken utifrån? Det är ju det installerade programmet som skickar iväg infon till Orbicule? Programmet skickar en förfrågan till Orbicules server var 5e minut. Svarar servern "den är stulen!" så drar programmet igång. It's as simple as that. Svaret på det allra mesta finns på deras webbplats.

Hur hade du tänkt att det ska fungera då? Att programmet ska skicka skärdumpar, ta foton och skicka diverse andra uppgifter var 5e minut till Orbicules server och på det sättet sno av din bandbredd? Det låter ju inte så effektivt och är knappast legitimt vad gäller ägarens integritet.

I min värld finns det inte att jag skulle upptäcka att den är stulen efter x antal dagar. Jag hinner förmodligen upplysa Orbicule om att den är stulen innan tjuven ens har hunnit koppla upp sig.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-07 19:20

Jag skrev ju att jag hade fel, medborgare. Hur ere fatt?
Nå - nu fattar jag HUR pogrammet startar.

Ursprungligen av rodin:

Komma åt burken utifrån? Det är ju det installerade programmet som skickar iväg infon till Orbicule? Programmet skickar en förfrågan till Orbicules server var 5e minut. Svarar servern "den är stulen!" så drar programmet igång. It's as simple as that. Svaret på det allra mesta finns på deras webbplats.

Hur hade du tänkt att det ska fungera då? Att programmet ska skicka skärdumpar, ta foton och skicka diverse andra uppgifter var 5e minut till Orbicules server och på det sättet sno av din bandbredd? Det låter ju inte så effektivt och är knappast legitimt vad gäller ägarens integritet.

I min värld finns det inte att jag skulle upptäcka att den är stulen efter x antal dagar. Jag hinner förmodligen upplysa Orbicule om att den är stulen innan tjuven ens har hunnit koppla upp sig.

  • Medlem
  • 2008-06-08 18:15
Ursprungligen av mjg:

Jag skrev ju att jag hade fel, medborgare. Hur ere fatt?
Nå - nu fattar jag HUR pogrammet startar.

Va? Du undrade om öppna portar och tyckte programmet var sämre än du kunde tänka dig. Jag frågade bara hur du tänkt att programmet borde fungera, och ifrågasatte att det enligt dig, som jag uppfattade det, skulle skicka massa info till Orbicule hela tiden även om datorn inte är stulen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-08 19:37

Nja...nu får du nog läsa mitt inlägg en gång till Påstår jag att "skulle skicka massa info till Orbicule hela tiden även om datorn inte är stulen."?
Jag ställer däremot en massa frågor. Frågor som du svarade på. Varför du gör om mina frågot till påståenden som du upprörs över har jag ingen aning om.

Ursprungligen av rodin:

Va? Du undrade om öppna portar och tyckte programmet var sämre än du kunde tänka dig. Jag frågade bara hur du tänkt att programmet borde fungera, och ifrågasatte att det enligt dig, som jag uppfattade det, skulle skicka massa info till Orbicule hela tiden även om datorn inte är stulen.

  • Medlem
  • 2008-06-07 18:35

Nåt som vore grymt är ju om programmet, som komplement, har trianguleringsfunktionen som ipod touch och iphone har. Då skulle man kunnat få en skärmdump på nästan exakt var datorn befinner sig förutsatt att det finns ett par trådlösa nätverk i närheten.

IP ger väl samma resultat men kan väl ta lite tid i turerna mellan Orbicule, polisen och ISPn.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-08 16:53

Snajdigt. Moppemuschen och allt kom med på skurken.

  • Medlem
  • 2008-06-08 20:26

Japp, jag tog det som att du menade att programmet måste skicka info till Orbicule hela tiden iom att du skrev "jag tror inte programmet beter har olika lägen - ett när dn är hema och ett när den stulits. Programmet bara rullar på - oavsett situation. Annars är det ju värdelöst om man inte upptäcker och bums anmäler stölden minuterna efter utförandet. Think, man. Think."

Och att du menade att det skulle vara bästa sättet. Men det spelar verkligen ingen roll. Och upprörd har jag aldrig varit.

Sluta bråka boyz...

Det kan väl knappast bli MER effektivt än det är?

Hmmm.. Man kanske kunde ha en BT eller WIFI-koppling - om datorn flyttas för långt ifrån Wifi't eller BT så "går larmet". Fast jag undrar hur många falsklarm det skulle bli...

Kommer i vilket fall stoppa i Undercover i min nästa burk (troligen en 17" MB Pro)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-09 14:33

Brukar köra igång iAlertU när jag sitter i bibblan på skolan och pluggar. Så drar man igång det när man slinker iväg på en kopp kaffe.
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=h4ojR_qrMy0&fe...">iAlertU, Youtube länk</href>

Ligger sen datorn oanvänd längre än 3 månader så måste datorn kopplas upp och pinga mot deras server annars så släcks skärmen och skriker "This computer is stolen" (tror jag det var). Detta hände mig med min dator för 1 månad sen...

Ursprungligen av Stephan B:

Ligger sen datorn oanvänd längre än 3 månader så måste datorn kopplas upp och pinga mot deras server annars så släcks skärmen och skriker "This computer is stolen" (tror jag det var). Detta hände mig med min dator för 1 månad sen...

Låter inte så roligt.. Alltså kan den markeras som stulen automatiskt?

edit:
Eller rättare sagt "programmet anta att datorn är stulen".

Ursprungligen av Andreas Th:

Låter inte så roligt.. Alltså kan den markeras som stulen [edit!] automatiskt?

edit:
Eller rättare sagt "programmet anta att datorn är stulen".

Just det, programmet antar att den är stulen. Skärmen stängs av med allt snabbare takt också så man måste koppla upp sig toksnabbt. Tur att grannens nätverk låg helt öppet

  • Medlem
  • 2008-06-10 23:16

Fick precis mail från Orbicule med info om att de just nu utvecklar Undercover till iPod touch och iPhone.

Rodin skrev:
Fick precis mail från Orbicule med info om att de just nu utvecklar Undercover till iPod touch och iPhone.
Men vänta nu...hur skulle det fungera ?
Det finns ingen kamera på iPod Touch. Vore det inte bättre om iPhone 3G hittades via GPRS ?

  • Medlem
  • 2008-06-11 02:03

Undercover för mac tar ju inte bara kort.. den skickar bl a IP, skärmdumpar, vad som skrivs in på tangentbordet. Undercover för iPhone skulle ju kunna skicka GPS-positionering, positionering via triangulering, skärmdumpar (?), nätverksinfo, vad som matats in. Foto är ju inte ett måste.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-11 08:09

99detektiver

Ursprungligen av rodin:

Undercover för iPhone skulle ju kunna skicka GPS-positionering. . . .

Det låter verkligen bra, vi kommer alltså att kunna hitta våra iPhones om de blir stulna.

Vi kommer nog att bli ena riktiga smådeckare här! Kanske bygga upp ett nät med 99detektiver i hela Sverige - ja, i hela världen

"- Min iPhone är stulen och den befinner sig just nu på Villavägen 378 i Villastad"

Och genast så samlas 99detektiverna som bor i Villastad och far till adressen och tar reda på min iPhone.

Det här blir nog riktigt bra det - tänk vilka detektivhistorier vi kommer att få läsa här i forumet framöver.

  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2008-06-14 14:09

Nästa "måstehapryl" blir ett slagträ gjort av äppelträ...

Jag ska sätta firmware-lösenord på en mini som kom med 10.3 men som nu kör 10.5, för att uppnå bästa skydd med Undercover.

Orbicule säger bestämt att man ska använda de skivor som levererades med datorn ( http://www.orbicule.com/blog/2007/05/what-you-need-to-know-about-apple.html ).

"NOTE: It is important NOT to use a disk that came with another Mac model. Also, do NOT download the firmware password utility application from the Net! Use the disk that came with your Mac."

Så frågan är, ska jag starta om med de gamla 10.3-skivorna för att aktivera lösenord när det är 10.5 som är aktuellt system eller går det bra med en "ren" 10.5-DVD?

Det här är inget jag vågar göra utan att vara helt säker så mycket tacksam för synpunkter.

  • Medlem
  • Märsta
  • 2008-11-14 22:46

har någon testat eller vet någon om iAlertU funkar till nya MacBook (unibody)? såg att de var rätt mycket krongel med de programet för en tid sen nämligen och undrar ifall folk tycker att de funkar felfritt eller om dem stött på problem osv...

Bevaka tråden