Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk med skrivare och lagring?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Håller på att sätta upp ett trådlöst nätverk hemma. Jag har en Macbook och Sambon har en hp laptop.
Vi har ett tag nu haft ett trådlöst nätverk, men routern börjar krångla och funderar på att införskaffa nytt.

Samtidigt skulle jag även vilja skapa en lösning där vi har en nätverksskrivare och någonslags gemensam lagringsmöjlighet. Funderat på att göra gamla burken till en server, men så hittade jag detta på inwarehouse:

inWarehouse.se - Synology USB Station för USB 2.0 hårddisk & skrivare

är det någon som provat denna och skulle det fungera bra som lösning tror ni efter den beskrivning jag gjort. Funderar även på att snart införskaffa ps3 och skulle då självklart vilja att även denna kan läsa från diskarna på nätverket.

Ganska ny med Mac så lite utförligare beskrivningar är alltid välkommet

Tack på förhand!

Ingen som har samma önskemål som jag?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-06-09 17:47

vilket innebär?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 06:47

Postscript är ett allmänt språk för att tala om för en skrivare hur ett dokument ser ut, funkar oftast utmärkt men eftersom det är allmänt så stödjer det inte eventuella special funktioner på din skrivare, det kan även bli en del problem med uskrifta av bilder vet jag av erfarenhet.

Det mesta beror dock på hur bra skrivaren är på att förstå postscript.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-06-10 08:17

Kontentan är att det är få skrivare som fungerar med OS X, enligt den officiella listan faktiskt bara 2!!! Det finns ytterligare några på den inofficiella och alla PostScrift skrivare även om de inte är testade. Däremot är det få bläckstråleskrivare som stödjs

men ingen av de skrivare som sägs funka med OSX enligt listan verkar ju finnas att köpa i sverige.
är det samma sak om man köper en nätverksskrivare? att de har svårt att fungera med OSX?
för då behövs väl inte denna usb-station?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-13 10:03
Ursprungligen av nordberg:

men ingen av de skrivare som sägs funka med OSX enligt listan verkar ju finnas att köpa i sverige.
är det samma sak om man köper en nätverksskrivare? att de har svårt att fungera med OSX?
för då behövs väl inte denna usb-station?

Vi kör en HP 2660n, nätverkskrivare, och den fungerar alldeles utmärkt med Windows, Linux och Mac OS X. Den är ansluten direkt till det lokala nätverket - ingen USB-hub eller liknande.

/MvH Mikael

Ni som fått era skrivare att funka. Har ni drivrutiner för dom eller kör ni som Post-Script? Har själv en Konica Minolta PagePro 1380mf på kontoret som jag inte lyckats skriva ut på än. Den går via en NAT-server och PC-datorerna har inga problem med den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 11:27

Är det inte enklare att bara köpa en Airport Extreme så klarar du av allt detta om du även har en aktiv USB-hubb.
Har själv dessa funktioner där hemma med 2 diskar och 1 skrivare allt kopplat till Extreme och kommer åt det med vår macbook och min jobb pc.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-06-10 14:40

Många nætverksskrivare har stød før OS X dock inte alla.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-06-11 08:37

Nästan alla laserskrivare funkar ypperligt i OSX se bara till att förkortningen GDI (ointilligent budgetspråk) inte finns med i specen. Likaså var det problem med billigaste HP 10xx som hade PCL-light

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 13:50

Jag har både en skrivare och hårdiskar trådlöst i mitt nätverk.

En Airport extreme som har en 1TB hårdisk kopplad till sig via USB och en 500GB NAS disk. Sedan har jag en Airport express som står för musik i ett rum och skrivaren kopplad till den via USB (HP multifunktion), sedan så kör jag Airfoil så jag kan styra ljudet i dom olika rummen. Sedan så strreamar jag film till min TV via en Playstation3, och Media Link Nullriver Software : Products : MediaLink

Hur många usb portar har en airport extreme verkar ju som att din lösning Fredric är precis vad jag letar efter.
Hur funkar Media Link?
Måste man ha någon dator igång, eller kan det bara finnas på hårddisken kopplad till airporten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 00:39

Extreme har en USB port,, men har du kollat in Time Capsule då får du både router och hårdisk i samma modul, och då har du en USB över som du kan lägga skrivaren på. Apple Store (Sverige) - Time Capsule - 500 GB

Media Link funkar hur bra som helst, och ja man måste ha en dator på, det är vl enda negativa, men det är klockrent sätt att få filmer till TV, det blir en Apple TV typ. Man kan koppla hårdisken direkt till PS3an om jag inte minns fel men det har jag inte testat ännu,, men du tappar den nätverket,, och det är det som är skönt att all musik/ film nås från alla datorer och att man även kan få in TVn i nätverket.

Ursprungligen av Fredric:

Extreme har en USB port,, men har du kollat in Time Capsule då får du både router och hårdisk i samma modul, och då har du en USB över som du kan lägga skrivaren på. Apple Store (Sverige) - Time Capsule - 500 GB

Jag säger tummen upp för Time Capsule i denna tråd.

Ursprungligen av Björnström:

Jag säger tummen upp för Time Capsule i denna tråd.

Kör det till två bärbara och vi delar på en skrivare samt internetkoppling.

Båda har alltså trådlöst Internet, trådlös skrivare och trådlös backup.

Att ställa in detta tog kanske 10 minuter (inkl packa upp sakerna och sätta i kablagen)

För att göra en extern lagring till ps3 behövs alltså en dator igång hela tiden?
Så enda sättet att ni behöva ha sin macbook igång hela tiden är att ha en server?

Time capsule verkar ju underbart bra, för jag förstår väl rätt att time capsule är airport extreme med inbyggd hårddisk typ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 10:54

Till Extreme kan man enkelt koppla en powered USB hub och vips så har man fler än en USBport på routern och kan ha både skrivare och HD och diverse annat inkopplat samtidigt.
Personligen kör jag just så, har 2st HD och 1st skrivare (sen laddar jag mitt BT-headset på den fjärde porten). Allt kommer jag åt från både vår Mac och min jobb pc. Streamar film till vår Xbox360 trådlöst också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-17 23:20
Ursprungligen av Trineo:

Till Extreme kan man enkelt koppla en powered USB hub och vips så har man fler än en USBport på routern och kan ha både skrivare och HD och diverse annat inkopplat samtidigt.

Cool, så det funkar att göra så.. Men man måste ha en USB hubb med egen ström då eller,, har några hårdiskar som ligger och skräpar, kanske borde koppla in dom med..

/F

Trineo hur streamar du till xboxen då? via datorn eller direkt från usb-diskarna?
Borde ju vara samma som ps3 kan man tycka...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 22:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-13 08:53

precis, använder Connect360.
Så ja, det är i stort samma som till PS3, bara att jag inte har PS3 utan Xbox360.
Så varför skrev jag min setup då... jo, för att visa på att det funkar med en lite annan setup än den som nämndes tidigare också. Och att man defakto kan ha flera USB enheter kopplade till Airport Express så länge man har en USB hub med egen ström.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-21 23:56

Lånar tråden lite^^

Kan man använda Airport Extreme som "Time Capsule" ? Om man kopplar in en extern hårddisk, kommer den att dyka upp som ett altenativ för lagring i Time Machine ? eller gäller det enbart med Time Capsule?

1
Bevaka tråden