Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MobileMe verkar jättebra

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det här man ska hylla MobileMe som jag ännu aldrig använt, men iom 2.0 definitivt ska börja med?!!?
Har inte haft koll på det innan, men allt här låter ju fantastiskt:
Apple - MobileMe - A Guided Tour

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-06-10 00:29

Konkurrenterna gråter antagligen sådana här dagar. Jag menar, vad fan har de att komma med när Apple slår på krigstrumman?

Inte ett skit!
Jag skulle sjuuuuuuuuuuuuuuukt gärna sitta med på styrelsemöten hos microsoft, nokia, SonyEricsson etc etc imorgon.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-06-10 00:43
Ursprungligen av theplague:

Inte ett skit!
Jag skulle sjuuuuuuuuuuuuuuukt gärna sitta med på styrelsemöten hos microsoft, nokia, SonyEricsson etc etc imorgon.

Eller hur? Xperia har förvisso inte förr känts så superhipp eller high-tech i mina ögon men nu halkar den ännu mer efter. Många hyllar Xperia och anser att den kommer att kunna rå på iPhone, men de glömmer att iPhone funnits i ett år nu och ingen har hittills kommit i närheten av den. LG Viewty och Nokia N95 har varit tappra försök som dock inte alls står sig i konkurrensen. Dessutom saknar övriga tillverkare smidigheten i synkningen mellan alla prylarna som mobiler och telefoner. Skall bli spännande att se vad de försöker komma på som alternativ till MobileMe.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-10 01:42

Det är lite trist, för jag ser ingenstans att det fungerar för andra maildomäner än me.com. Jag skulle gärna använda min egen domänadress för att få det att fungera, ungefär som google apps.

Ursprungligen av delaque:

Det är lite trist, för jag ser ingenstans att det fungerar för andra maildomäner än me.com. Jag skulle gärna använda min egen domänadress för att få det att fungera, ungefär som google apps.

Det är ju som att anta att ens hotmail fungerar på gmails sida.

Ursprungligen av mackeswissman:

Det är ju som att anta att ens hotmail fungerar på gmails sida.

Det är väl ändå inte samma sak?

En egen domänadress är inte som att jämföra Hotmail med Gmail. Är väl knappast konkurrenter på samma sätt?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-10 13:07

Tyckte detta var den största nyheten igår, riktigt trevligt!
Förstår inte hur Apple klarar av att leverera nya och grymma grejer hela tiden.

Ursprungligen av jacoblo33:

En egen domänadress är inte som att jämföra Hotmail med Gmail. Är väl knappast konkurrenter på samma sätt?

Nej, det är inte samma sak. Att begära att Microsoft skulle peka om sina DNSer så att Google hanterade eposten för hotmail.com är inte samma sak som att göra det för sin enskilda, privata domän.

Apple säger att MobileMe är "Exchange for the rest of us". Det tolkar jag som privatpersoner och småföretagare. Jag tror att intresset för tjänsten är stort, men även viljan att använda sin egna domän. Därför hoppas jag att de liksom Google öppnar upp för den möjligheten.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-06-14 21:23
Ursprungligen av Christian Å:

Nej, det är inte samma sak. Att begära att Microsoft skulle peka om sina DNSer så att Google hanterade eposten för hotmail.com är inte samma sak som att göra det för sin enskilda, privata domän.

Apple säger att MobileMe är "Exchange for the rest of us". Det tolkar jag som privatpersoner och småföretagare. Jag tror att intresset för tjänsten är stort, men även viljan att använda sin egna domän. Därför hoppas jag att de liksom Google öppnar upp för den möjligheten.

Läser man om Mac OS X Server 10.6 verkar det gå att få dessa funktioner för sin egen domän. Dvs om man kör 10.6 Server....

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-15 11:45

Vill du få MobileMe att fungera med HotMail/GMail eller egen domän så går det ju att vidarebefordra all e-post till ditt MobileMe-konto.

Jag tror inte att Apple kommer att släppa in andra e-postleverantörer på sin egen tjänst. Ska du ha din egen domän så lär du få använda Apples e-posttjänst.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-06-10 13:26
Ursprungligen av mackeswissman:

Det är ju som att anta att ens hotmail fungerar på gmails sida.

Men, just det funkar väl... eller? Jag använder flera egna domäner kopplade till gmailkontot och du kan väl be gmail att POPa ditt hotmailkonto om du vill.

Jag utgår ifrån att allt görs över ssl.

Jag tror och hoppas att Apple tänker längre än så - att de låter företag använda denna tjänsten och sina egna adresser. Funkar det med valfri epostadress så är detta helt suveränt.

Men snacka om att det kommer säljas mindre datorer med åren i takt med att den här typ av tjänster ökar och utvecklas. Jag menar, ska jag på ett möte i Stockholm över 3-4 dagar och jag kan komma åt allt detta via MobileMe så behöver jag ju inte ta med min MacBook, om jag inte ska hålla en keynote eller annan presentation.

Helt suveränt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-10 20:08
Ursprungligen av henkebarn:

Men snacka om att det kommer säljas mindre datorer med åren i takt med att den här typ av tjänster ökar och utvecklas.

Precis, jag har redan nu märkt att jag inte använder min MacBookPro lika mycket som förut. Jag kommer nog att klara mig med min iMac och min iPhone.

Fast om jag fick önska så skulle jag gärna se att iPhone blev lite något större. Jag har den ändå inte i byxfickan - jag har den i jackfickan eller i handväskan så något större tack

.mac gallery

Visst, gallery-funktionen är jättebra, särskilt att man kan tanka ner hela albumet som en zip. Visst igen - farten är dålig.

Vad jag saknar av web-albumet är möjligheten för andra att kommentera bilderna.

Ursprungligen av Eva:

Precis, jag har redan nu märkt att jag inte använder min MacBookPro lika mycket som förut. Jag kommer nog att klara mig med min iMac och min iPhone.

Fast om jag fick önska så skulle jag gärna se att iPhone blev lite något större. Jag har den ändå inte i byxfickan - jag har den i jackfickan eller i handväskan så något större tack

Jag kan bara säga detsamma, använder min iPhone mer och mer och skulle gärna vilja se en iPhone som är mer som en minidator - typ 7" eller nått.

Men jag tror det kommer.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-10 22:56
Ursprungligen av draags:

Jag kan bara säga detsamma, använder min iPhone mer och mer och skulle gärna vilja se en iPhone som är mer som en minidator - typ 7" eller nått.

Men jag tror det kommer.

Tror inte det är en iPhone då

Tror inte att MobileMe kommer att funka med egna domäner, har inte fått några indikationer om det överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 13:27

Är nog bara att vänta o se när den släpps huruvida man kan köra med egen domän... eller maila apple och hoppas på svar.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-10 13:53

Interaktiv kalender även på webben! Hallelujah! Det var det jag väntade på

Som det ser ut i demos så slår me.com allt annat med hästlängder i skönhet. Det är som att sitta med apps på hemdatorn. Jisses.

I övrigt är allt som förr. Man har nu två adresser/logins iställer för en. En med me.com - och en med mac.com. Båda är synkade - spelar ingen roll vad man använder.

Vad Apple gjorde var att man bytte ut namnet för att inte koppla tjänsten för hårt till Mac i människors hjärnor. Apple har ju många PC-kunder nuförtiden (iTunes, iPhone, ATV).

Jag instämmer i lovsången. Det ser väldigt tjusigt ut och kommer passa mig helt perfekt.

Med MobileMe och med fullt filstöd för iWork och Microsoft Office kommer man ju inte behöva släpa med sig sin MacBook på konferenser äns. Plötsligt har man allt det viktigaste i fickan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 16:47

Filstödet för Office-paketen är nog bara för läsning, tror jag. Fast det är ju bra i sig.

  • Medlem
  • Lessebo
  • 2008-06-10 16:48

OKI, time for..... Gnäll

Alla som har provat .mac och dess tjänster vet att det tar tid med att få över sina saker.
Själv blev jag jätteglad och testade iPhoto + .mac men, lätt en fikapaus innan allt var klart.

På forumen klagar alla över hastigheten just för oss i Europa/Sverige.

Är det någon av er som har en uppgift om hastigheter/kommande hastigeter, var någonstans i världen våra dokument/foton är?

// Michael

Jag bråkade med apple om farten för många år sedan och jag fick göra prestandstester och en massa annat. Deras tjänst var trafic shape'ad till på byten exakt 50k/s medans de webdav jag bads testa gav farter på 600-700KB/s . Ändå skyllde de på min 100Mbit uppkoppling och sa att troligen var anledningen. Jag har fortfarande högre prestanda mot deras imapmail över ssl än mot deras idisk.

Så jag hoppas den tekniska plattformen är ny från grunden så det inte är samma skit med lite add-ons.

Ursprungligen av petterf:

Jag bråkade med apple om farten för många år sedan och jag fick göra prestandstester och en massa annat. Deras tjänst var trafic shape'ad till på byten exakt 50k/s medans de webdav jag bads testa gav farter på 600-700KB/s . Ändå skyllde de på min 100Mbit uppkoppling och sa att troligen var anledningen. Jag har fortfarande högre prestanda mot deras imapmail över ssl än mot deras idisk.

Så jag hoppas den tekniska plattformen är ny från grunden så det inte är samma skit med lite add-ons.

Ja jag har just haft en sån runda med dem. Har buggrapporterat mac-mail-problem och de har varit väldigt sugna på felloggar och att jag skulle göra olika tester, så de verkar ha tagit åtminstone mina problem på allvar. Jag hade tre andra mailservrar att jämföra med så de fick svart på vitt att just .mac har varit flaskhalsen för mig.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-10 17:34

Att skyffla filer till/från iDisk är ju ett bistert skämt - för mig är det oanvändbart. Den absurda segheten beror visst på att det är DAV och inte FTP - tror jag. Nå - resten av .mac/me är så strålande att jag kan leva med skiten...jag har egen FTP-server jag använder.
Jag har sedan det kom synkat fotoalbum från Aperture - och filmer från iPhoto - och det har funkat fint för mig. Estetiskt får ett galleri på .mac/me Flickr och alla andra att se för jävliga ut.

Ursprungligen av mjg:

Att skyffla filer till/från iDisk är ju ett bistert skämt - för mig är det oanvändbart. Den absurda segheten beror visst på att det är DAV och inte FTP - tror jag.

Amen. Jag gav tidigt upp iDisk, det går bara inte. Inte ens nu när jag har 100/100-lina hemma. Patetiskt hur iDisk sniglar sig fram medan jag kan tanka filer från Apple Dev-sajten i 10 MByte/s. Och det är ju så himla synd när resten är så bra. Jag håller tummarna hårt för att de ska ha fixat detta.

Ursprungligen av mjg:

Den absurda segheten beror visst på att det är DAV och inte FTP - tror jag.

Inte helt och hållet.
Problemet är bara mot mac.coms webdav och inte mot webdav.org eller andra davservrar.

Bevaka tråden