Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabb scanner för max 1500 kr?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag söker tips på en bra scanner, den ska helst vara snabb..skulle föredra en A3 men det kanske inte finns i den här prisklassen?

Hittade en Canon LiDe 600F, som verkar intressant.
Canon Australia - CanoScan LiDE 600F

Någon med erfarenheter från scanners?

Jag hade en gång en HP en gång, scanner och skrivare i ett och när bläcket tog slut vägrade den att scanna också.. nu har jag en Canon-skrivare och har pga mina tidigare erfarenheter lite agg mot HP. Det är sju år sedan sist men det sitter i..

Mycket mycket tacksam för all hjälp!

Epson har alltid funkat bra för mig. Snabbt och utan krumbukter (som vissa HP-skannrar).... En gammal 640U från ca år 2000 bara tickar och går. På jobbet har vi en Epson A3-scanner med SCSI-koppling som är grymt snabb men nog ligger långt utanför 1500 kr-gränsen.

Kolla ordentligt med hur Canon funkar med OS X (och särskilt Leopard om du har denna). En del av deras budgetmodeller har inte Mac-stöd, och andra modeller har varit sena med uppdaterade drivisar för nya system. Googla lite på modellnamnen du intresserar dig för.

VueScan Scanning Software brukar lösa det mesta. Kolla!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-08 18:29

vuescan räddade inte mig och min canon... Får den inte att funka, för gammal antagligen (4-5år)

Jag hittar motstridande uppgifter.. å ena sidan finns program-paketet till 10.5.x men på sidan med tekniska data står det att den är kompatibel med 10.4.x ?

Vad ska man gå på?

vuescan har den här (canon 600F) på listan över scanners som behöver ScanGear software installerat... kommer det fungera då?

Ringde till Canon, den är kompatibel med leopard!

Jag köpte den! Installerade bara drivrutinen som Canon så hjälpsamt skickade en länk till per email sen gick den igång så fint! Och inte tar den mycket plats heller!

Om någon har egna erfarenheter av Vuescan får ni gärna dela med er!

Köpte en canoscan lide90 och tyckte det fungerade bra. Rätt långsam men det fungerade. Efter uppgradering till 10.5 slutade snabbknapparna på enheten fungera. Efter fjärde försöket, där jag till och med visar deras egen supportsida erkänner de att de nog inte har fullt stöd för 10.5.

...men de jobbar på det. Januari 08

Jag hade köpt ett annat märke

Jag ringde dem innan jag gjorde köpet och frågade. De svarade ja. Jag köpte.

Knapparna fungerade inte, tänkte att det nog hade med nån slags toolbox att göra, struntade i det. Då. Sen ville jag minska ner på högen av blandade papper och tänkte scanna in alla stenciler jag har fått i skolan till PDF. Går in i Acrobat och det fungerar inte! Den kan inte scanna till pdf?!?! Snabb-knapparna på scannern fungerar (uppenbarligen) inte. När man gör det manuellt i Acrobat får man upp scangear som man måste tvångs-avsluta för att det inte går att trycka på en enda knapp?

Hittade det här:
Adobe Forums - Scanning under Acrobat 8 with CanoScan LiDE 70 (Intel)
Det slutade med att jag fick ta fram min gamla PC för att scanna in alltihop? Anledningen till att jag köpte den här var för att slippa göra det?

Hur gammal är en sån här scanner nu egentligen? Hur lång tid ska det ta att fixa?

Det är bara en känsla jag har, att det är så få som köper flat-bäddscanners numer att det inte är en akut grej att fixa, och därmed tror jag inte att det hade hjälpt att köpa en annan. Skrivaren jag har från Canon fungerar helt utmärkt med min mac.

Jag har också installerat från cd-skivan, men det fungerar ändå inte. Dock kan man scanna till pdf genom toolbox men man förhandsgranskar det inte då och det blir inte med OCR från början utan då får man gå in i acrobat och fixa det.. Nåväl. Kanske hade mina inscanningar gått fortare på det viset, vem vet?

Den är dock ganska snabb så jag är ändå tämligen nöjd. Ska dock slå en pling till canon på måndag.

Haft en Canonscanner med drivrutiner från yngre Bronsålder.
Slängde hela skiten till sist för att det funkade så dåligt och lovade samtidigt att canon blir det aldrig mer...

Upplevde också att man vart tvungen tvångsavsluta, ikoner osv var ju hemska, knepigt i allt, svårjobbat. Ett installationsprogram med rötter i OS9 och ... ja ni fattar...

2009, det papperslösa kontoret.. Jo, jag tackar! Fick en Canon Lide 30 av en kompis, men det var ingen riktig vän. Den vägrar starta! Kanske fick tuppjuck i bilen på väg hem? Epson ska vara bra "har jag hört", har ej provat deras flatbäddsskannrar ordentligt (förutom en SCSI-ansluten härk någon gång på nittonhundra- någonting).

jag kanske borde ha berättat hur det sen gick men jag ringde till canon och det visade sig att mitt acrobat inte var uppdaterat.... nu fungerar den utmärkt. Men med tanke på Goflorps kommentar kanske jag ska hålla tummarna lite extra på att det inte blir några nya os osv...

Vuescan verkade göra varken till eller från tyckte jag..

Letar just nu en liten scanner för att kunna släppa i papper från Banken/Skatteverket/gasverket etc och göra dem till pdf:er.

En sådan där liten rackare som i princip är två rullar bara. Pappret kommer ut på baksidan.
Vore ju bra ställa den med en papperskorg under

Ngn som vet ngn, - skall funka på Mac ...

1
Bevaka tråden