Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canons mjukvara för scanner

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kan bli arg för mindre men nu har jag bråkat i ett antal timmar med canons mjukvara för min scanner, Canon Lide 20. Jag kan installera toolbox men drivrutinen blir som en oöppningsbar fil som vill lägga sig på de mest underliga ställen. Datorn hittar inte eller förstår inte drivrutinsfilen för scannern. Det funkade utmärkt härom dagen tills jag slängde in senaste uppdateringen. Jag har testat både från Canons hemsida och från versiontracker. Hur får jag datorn att läsa drivrutinen just specifikt för min scanner?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-01 09:40

Jag vill inte spy galla en gång till över Canons insatser på Mac-området (sök på inlägg om Canon från mig får du se... ). Hur som helst - det kan mycket väl vara som så att dom har goofat igen. Drivern ska mycket riktigt vara en icke öppningsbar fil som hamnar i systemmappen. Dessvärre har Canon fått för sig, tidigare i allafall, att installera drivern i användarens System/Library-mapp och inte i datorns motsvarighet. Det gör att alla användare av datorn måste installera drivern.

Vad menar du föresten med "Hur får jag datorn att läsa drivrutinen just specifikt för min scanner?"? Den program som använder sig av scanning kommer att anropa drivern och då börjar scannern att arbeta. Får du något felmeddelande? Berätta!

Jag fick kläm på det. Det krävdes installation av en äldre drivrutin och programvara för att det skulle fungera. Tack ändå för svaret.

hm.. jag köpte idag en canon lide 600F och jag installerade drivrutinen, det var en dmg fil. och den verkar inte ha installerat runt en massa jox.. dock har jag inte installerat något annat man fick med.. men den gick igång så fint..puss ska den ha!

har någon av er erfarenheter av Vuescan och Canon?

Jag har blandade erfarenheter av min 600F som jag köpte i början på året. I Leopard har den alltid funkat bra. Men nu i när jag skulle köra i Tiger så går det inte bra. Kan inte scanna via Toolbox "The scanner is not available while in use by another application or user." What? Får även upp en ruta om att den inte hittar scannern. I PS går det inte heller... Lånat mors Canon och den fungera lika dåligt. Vad är det med deras drivisar under Tiger?

VueScan har jag testat och det funkar bra med 600F (även under Tiger).

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-25 02:28

Helt och hållet OT: är det bara jag som hela tiden läser rubriken på den här tråden som "Canons mjukvara för cancer"? Har ingen aning om varför, men reagerar på det varje gång jag ser den här tråden

1
Bevaka tråden