Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad mellan 3 och 4 GB i RAM?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-06-09 08:46

Hej
Har en ny Intel iMac och undrar om någon bytt från 3 till 4 Gig i RAM och i så fall om det märktes någon skillnad?

Om du redan har 3 GB RAM i din iMac borde du täcka dom allra flesta behov, om du inte råka belasta din dator med väldigt krävande processer, som exempelvis videorendering.

Använder du din dator mer normalt som en hemanvändare, dvs mail, surf, iPhoto, iMovie, iTunes och ordbehandling etc, borde dina 3 GB räcka alldeles utmärkt.

Ta en titt i programmet Aktivitetskontroll (/program/verktygsprogram/) och se under minnesfliken hur mycket ledigt minne du har när du har dina vanliga program igång. Har du väldigt lite minne ledigt kan det vara värt att slänga i en gig till, annars reder du dig nog bra på 3 GB.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-06-09 09:29

tack, ska kolla det. Tycker bara att den går liiiite segt ibland när man har några webläsare igång och Azareus speciellt ! ! Men nu gillar jag den torrent-klienten så jag behåller den helst

Azareus är en seg java-klient för BitTorrent. Den segar ner min Mac Pro Quad 2,66 Ghz också. Hårddisken segast ner otroligt av den också då den konstant står och skriver till disken när man tankar torrents.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-06-19 14:41
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Azareus är en seg java-klient för BitTorrent. Den segar ner min Mac Pro Quad 2,66 Ghz också. Hårddisken segast ner otroligt av den också då den konstant står och skriver till disken när man tankar torrents.

Håller med "Zero", Transmission tar väldigt lite av datorn och ska tilläggas, mycket snyggare än Azureus;)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-09 22:37

Jag får rekommendera Transmission till er då.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-19 14:55

Jag kan bara hålla med, transmission väger otroligt lite. Jag kör det på en förhistorisk BP G4 och det går som tåget, jag kan surfa, kopiera filer mm även med transmission igång.

VAd är det för skillnad på RAM minnen till PC och Mac (intel)? Det är ingen fysisk skillnad, det är bara en kvalitetsstandard, men varför har minnen till Mac kylflänsar? Har jag aldrig sett till PC. VAd händer om man stoppar i minnen utan kylflänsar som annars täcker Apples krav?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-28 10:05

Det är likadana minnen till PC och Mac. Kylflänsar finns på minnen till PC också, men mest till högpresterande minnen som klarar högre frekvenser och spänningar än normalt (för att kunna överklocka bättre tex). Kylflänsarna ger bättre kylningsegenskaper helt enkelt, stoppar du i minnen utan flänsar så kan det hända att de blir för varma och att de går sönder snabbare. Om det sitter flänsar på som standard och jag vill byta minnen så skulle jag köpa minnen med flänsar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-28 10:46

Minne till Mac Pro är "fully buffered" och "ECC". Detta minne används inte till konventionella PC maskiner utan serverar.

Minne till iMac är det samma som för laptopar (PC och Mac) - 667Mhz.

äldre iMacar och macböcker använder slöare minne, men ändå i samma klass som likaåriga PC laptopar.

iMac G5 och PowerMac G5 använder 400MHz DDR minne - konventionellt i t.ex. PC borddatorer.

Kylflänsarna på Mac Pro minne är därson Apple vill kunna kyla minnet utan å ha fläktarna på fullt varv hela tiden

Om du inte har några kylflänsar så får du grillat minne på en väldigt kort tid.

Ursprungligen av toti:

Minne till iMac är det samma som för laptopar (PC och Mac) - 667Mhz.

Senaste generationens iMac har 800mhz minnen.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-28 11:21

Skillnaden är väl att ramminnet jobbar bättre med två identiska pinnar (2+2Gb) än om de är olika (2+1Gb). Annars borde du klara dig på tre utan problem. Jag har två i min MacBook och det har alltid räckt för mig, fast sen brukar jag inte använda några krävande program heller.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-28 20:30
Ursprungligen av basic:

Hej
Har en ny Intel iMac och undrar om någon bytt från 3 till 4 Gig i RAM och i så fall om det märktes någon skillnad?

Kolla inlägg 15 i http://www.99.se/emac-imac/242326-recensioner-imac-april-2008-a.html. Skillnaden syns bara när du använder flera minneshungruga program samtidigt.

Testade att köpa "vanliga" RAM minnen till Macen (Mac Pro) och sparade en hel del pengar. De borde varit ganska identiska med de som satt i (fast 2 GB moduler istället för 512 mb:or) för jag hade gått igenom alla specsen noggrant. De hade tom kylflänsarna. Och allt verkade väl. Kändes skönt att ha 8 GB istället för magra 2 GB för jag jobbar med Final Cut studio. Borta var all dessa "dropped frames" meddelanden. Men sen började det spöka. Final Cut började hänga sig på ett sätt som det aldrig gjort tidigare. Den andra skärmen kunde ibland bli helt vit och detta var förspelet till krasch. Har aldrig varit så tidigare. Så ett problem, konstanta dropped frames varningar, ersattes med ett annat. Vad kan det ha varit? Enbart minnena? Kändes som om grafikkortet ballade ur. Då grafik kortet ju sitter alldeles ovanpå minnes bankarna, kan det ha varit onormal värmeutvecklingen från minnena som stört ut grafikkortet?

Detta lilla experiment har inte kostat något dock. Vi förhandlade fram en testperiod med Dustin så vi fick skicka tillbaks minnena utan att betala en krona om de inte fungerade. OCh återförsäljaren av Macen verkar också ha lite dåligt samvete då de sålt oss en Mac som inte klarar av nånting. De hade inte ens satt i minnen från samma fabrikat i den. Bara en sån sak kan få en dator att strula. De gav oss en bra offert på 8 GB med minne i alla fall. Pris: samma som Dustin...

Fick de Apple certifierade minnes modulerna idag. 8 nya fräscha gig. Trodde vi... Macen funkar marginellt bättre än med de generiska minnena (Kingston) från Dustin. Och sämre än de två gig datorn hade från början... Kan man bli annat än skitförbannad?

1
Bevaka tråden