Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I denna tråden kan vi skriva om Apples uppkommande "Snow Leopard".

Vad för nytt vill du se i Snow Leopard?

Systemkrav för utvecklingsversionen av Snow Leopard:
-Intel Processor
-En extern, intern, eller delad DVD spelare
-Minst 512 MB RAM (mer rekommenderat för utveckling)
-Inbyggd skärm eller inkopplad skärm till ett Apple-försett grafikkort som passar din dator.
-Minst 9 GB hårddiskutrymme. 12 GB minst om du installerar "developer tools"

Länkar:
Bekräftat: Nästa OS X blir Snow Leopard - IDG.se
Apple Previews Mac OS X Snow Leopard to Developers
Apple - Mac OS X Snow Leopard
Apple previews OS X Snow Leopard: scheduled to ship "in about a year" - Engadget
Apple - Server - Mac OS X Snow Leopard
Snow Leopard får stöd för ZFS - MacWorld

Senast redigerat 2008-06-22 11:16
  • Medlem
  • 2008-06-09 21:28

Namnet indikerar ju precis som det redan ryktats om att det kommer bli en ganska liten uppdatering den här gången. Dock kan ju inte skillnaderna vara alltför små för då skulle det ju bara vara en revision.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-09 21:31

Snö på skrivbordet när det snöar utomhus. Leoparden måste ju känna sig hemma.

Ursprungligen av shandar:

Snö på skrivbordet när det snöar utomhus. Leoparden måste ju känna sig hemma.

Har herrn mjäll?;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-09 21:40

Deras nya interface borde i min mening vara baserad på likadant tema som 2d dockan i leopard snygg mix imo

Om ni hittar mer länkar om Snow Leopard, skriv dem här så lägger jag till dem under "länkar"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-09 22:09

"For the first time, OS X includes native support for Microsoft Exchange 2007 in OS X applications Mail, iCal® and Address Book, making it even easier to integrate Macs into organizations of any size."

Alltså! Det här är stora och goda nyheter! Herregud vad bra detta är! Bästa jag läst på länge!

  • Oregistrerad
  • 2008-06-09 22:54
Ursprungligen av acke:

"For the first time, OS X includes native support for Microsoft Exchange 2007 in OS X applications Mail, iCal® and Address Book, making it even easier to integrate Macs into organizations of any size."

Alltså! Det här är stora och goda nyheter! Herregud vad bra detta är! Bästa jag läst på länge!

Nu är det ju inte så många som kör Exchange 2007 ännu. Dock har ju exchange 2007 funnits i minst 6 månader, så det är ju inte så illa pinkat att ligga 1 år och 6 månader efter med stödet *S* - Exchange 2003 stöd har ju dock funnits sedan 10.5

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-09 23:04
Ursprungligen av studiox:

Nu är det ju inte så många som kör Exchange 2007 ännu. Dock har ju exchange 2007 funnits i minst 6 månader, så det är ju inte så illa pinkat att ligga 1 år och 6 månader efter med stödet *S* - Exchange 2003 stöd har ju dock funnits sedan 10.5

Långt efter ja, men det kommer och Apple visar en sida man inte är van att se hos dem. Stödet för Exchange i Mac OS X 10.5 är inte fullständigt. Det får man väl anta att det blir nu i och med Mac OS X 10.6.

Ursprungligen av studiox:

Nu är det ju inte så många som kör Exchange 2007 ännu. Dock har ju exchange 2007 funnits i minst 6 månader, så det är ju inte så illa pinkat att ligga 1 år och 6 månader efter med stödet *S* - Exchange 2003 stöd har ju dock funnits sedan 10.5

Utan att vara insatt i det så tror jag att detta nya stöd är av ett helt annat slag, eller menar du att dagens Exchange 2003-stöd är lika fullständigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 09:05
Ursprungligen av Adrian B:

Utan att vara insatt i det så tror jag att detta nya stöd är av ett helt annat slag, eller menar du att dagens Exchange 2003-stöd är lika fullständigt?

Precis, det gamla stödet är bristfälligt. Annars skulle det ju inte licensiera stödet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-09 22:11

Sannerligen acke, nu kan Apple på allvar börja slå sig in som vettiga alternativ hos storföretagen - som säkerligen välkomnar en alternativ plattform med öppna armar. Inte bara för att en Mac är en Mac, utan också för att minska riskerna för attacker osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-09 22:17
Ursprungligen av mbp:

Sannerligen acke, nu kan Apple på allvar börja slå sig in som vettiga alternativ hos storföretagen - som säkerligen välkomnar en alternativ plattform med öppna armar. Inte bara för att en Mac är en Mac, utan också för att minska riskerna för attacker osv.

Apple gör mycket saker rätt nu!
Gamla Apple skulle koka ihop något eget som funkade sådär, kanske till 80%, presentera det som "support for exchange, just as in Outlook".
Mac-folk skulle tjata att få en mac och testa, IT skulle ge med sig, det skulle funka sådär tom ganska dåligt, högsta cheferna skulle bli arga, IT får mer jobb, IT säger aldrig mer. Vet många exempel på detta.
Apple idag gör allt rätt. Om jag nu bara kunde få MSN i iChat...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-09 22:19
Ursprungligen av acke:

Om jag nu bara kunde få MSN i iChat...

För dig som gillar fulhack ( ) finns ju "The Jabber Way".

Men nog är du sant det du säger, även om jag är lite för ung för att minnas tiden före 10.2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-09 22:21
Ursprungligen av mbp:

Men nog är du sant det du säger, även om jag är lite för ung för att minnas tiden före 10.2.

Var glad för det. Det var mörka mörka tider min vän.

Ursprungligen av acke:

Var glad för det. Det var mörka mörka tider min vän.

Åfan, jag gillade 7.1:an... publicera & prenumerera, starka alias etc....

Those were the days....

Ursprungligen av Goflorp:

Åfan, jag gillade 7.1:an... publicera & prenumerera, starka alias etc....

Those were the days....

Eller system 6, lära Macintalk tala skånska med ResEdit, vansinnigt roligt

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-09 22:41

Verkar som att de har lyft pressreleasen...?

  • Oregistrerad
  • 2008-06-09 22:55
Ursprungligen av Ipod_Lover:

I denna tråden kan vi skriva om Apples uppkommande "Snow Leopard".

Vad för nytt vill du se i Snow Leopard?

Länkar:
Apple Previews Mac OS X Snow Leopard to Developers

Verkar som dom plockat bort pressreleasen, även om länken på Hot News är kvar.

Ursprungligen av studiox:

Verkar som dom plockat bort pressreleasen, även om länken på Hot News är kvar.

Fixat länken. De verkar bara ha flyttat den till den amerikanska sidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-09 23:38

De här två nyheterna tycker jag låter supersmaskiga:

"Also introduced is Open Computing Language (OpenCL), which extends the computing power of the GPU to any application written with OpenCL commands."

"Also introduced is Quicktime X, which "optimizes support for modern audio and video formats resulting in extremely efficient media playback."

Kommer bli finfint i PS CS4 och när man ska kolla på Quad-HD-filmer på sin plasmavägg 2009!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 00:26

Tycker att nu när man jobbat i Leopard en tid att man hittar lite små oklara här och var. Småsaker som Apple gärna kunde få styra upp till nästa version. Tex så skulle jag gärna har zoom verktyget som finns i sök fönstret i kvar i findern jämt,, men nu har man den endast när man söker!! Vore perfekt att snabbt och enkelt kunna zooma upp alla ikonerna i ett fönster..

Dom ligger inte på latsidan iaf.
Apple previews OS X Snow Leopard: scheduled to ship "in about a year" - Engadget

community i Mobile me mm..

Jag har .mac - blev i dag av med community funktionen etc eller? någon som fattar? jag fattar inte. Jag klagar inte, jag konstaterar att community funktionen inte finns uppräknad under mobile me.

20 Gb gör inte ont.

jag tror snow leopard är en ett fyndigt sätt att säga att "Hell has frozen over" och att leopard kommer att funka på alla nyare PC av rang..troligtvis med smidig dubbel bootning så du bootar snow leopard och kör windows applikationer(i virtual windows) eller utan windows helt och hållet transparant.

Iphone till sverige- jag väntar gärna på en bättre kamera, om man nu skall dela sitt liv online varför ger man mig en 2 MP kamera?snålt såvida inte kameran är av abslolut "riktig" kamera kvalitet. ingen blixt 2008-2009 från apple?

Om ett par år då kanske apple möter mina krav hårdvaru mässigt. De möter dock mina krav på användarvänlighet och det gör att de ligger högt på inköps listan..trots sina brister jämfört med andra bättre telefoner hårdvarumässigt (specs) sett.

Iphone plattformen+ strukturen (the cloud) är nu officiellt en hackers våta dröm att knäcka... tänk dig en spridnings mekanism som kommer in i apples system, typ in i deras fairplay drm.. oskuldens tid är över för allt som heter mac oavsett hur säkert det har varit. Det var roligt så länge det varade hoppas fokusen på riktigt säkra applikationer är hård och att iphone OS är byggt med säkerhet annat än i specar som man kan bocka av. Antivirus mfl program kommer att bli ett måste på iPhone OS och leopard precis som på PC.

Intressant att ryssland eller china inte fanns med i ligan av Iphone länder. kommer de senare eller har apple valt att i lugn och ro utveckla de marknader som de satsar på nu? - 70 länder. Kan inte vara kul att var kines och på plats inte se sitt gigantiska land inte finnas med i iphone ligan... Det var kanske syftet med presentationen - lite "ha! ni (operatören) ville inte godta villkoren då får man inte vara med", typ av grej:cool:

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-11 10:50
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

jag tror snow leopard är en ett fyndigt sätt att säga att "Hell has frozen over" och att leopard kommer att funka på alla nyare PC av rang..

Herregud. Du är så ute och cyklar att man blir alldeles snurrig. Lyssna på John Gruber och Dan Benjamins senaste podcast så får du ett långt utlägg som ändå bara listar hälften av anledningarna varför detta är crazy-talk.

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Iphone plattformen+ strukturen (the cloud) är nu officiellt en hackers våta dröm att knäcka... tänk dig en spridnings mekanism som kommer in i apples system

Varför skulle det vara en "våtare dröm" att knäcka än alla andra liknande tjänster? Är det för att de använder order "cloud" istället för "disk" då eller? Så lättlurade är nämligen inte de hackers du talar om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 09:57
Ursprungligen av Fredric:

Tycker att nu när man jobbat i Leopard en tid att man hittar lite små oklara här och var. Småsaker som Apple gärna kunde få styra upp till nästa version. Tex så skulle jag gärna har zoom verktyget som finns i sök fönstret i kvar i findern jämt,, men nu har man den endast när man söker!! Vore perfekt att snabbt och enkelt kunna zooma upp alla ikonerna i ett fönster..

Dom ligger inte på latsidan iaf.
Apple previews OS X Snow Leopard: scheduled to ship "in about a year" - Engadget

Håller helt och hållet med. En helt galen sak egentligen (ja jag vet att man kan köra i coverfllow-läge med fullskärmsfönster för att få samma kvalitet på förhandsvisningarna, men det är inte samma sak).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 05:42

Apple - Mac OS X Leopard - Snow Leopard

Säger dock inte så mycket. Än.

verkar väldigt intressant, hann inte se keynote(n) igår men så fort jag kommer hem från jobb idag ska jag ta tag i det!

Apple - Server - Mac OS X Leopard - Snow Leopard

Säger lite mer om server versionen, read & write ZFS!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 09:46
Ursprungligen av srydberg:

Apple - Server - Mac OS X Leopard - Snow Leopard

Säger lite mer om server versionen, read & write ZFS!

Skit i ZFS... iCal Server 2 och Adress Book Server! Tack tack tack.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-10 11:13

Jag vore glad om dom kunde fixa SMB buggen i servern...

Bevaka tråden