Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökfunktionen i OS X. Hur fungerar den?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-07 23:28

Har haft min Mac i tre månader snart men kan inte påstå att jag fullständigt trivs med den. Ibland klarar jag inte de grundläggande operationerna och måste leta på nätet eller fråga runt för att göra något enkelt. Det retar gallfeber på mig ibland. Känner mig väldigt dum att jag inte kan klara de enklaste uppgifterna och behöver fråga. Även om jag anser mig sjäv att ha bra datorvana. Tyvärr, visar det sig ofta att det är begränsningarna i OS som omöjliggör det jag vill göra.

Idag handlar det om sökfunktionen. Efter tre månader har jag inte lyckats att få kläm på hur den fungerar.

Ett exempel följer nedan. Bifogar flera skärmdumpar med olika söktermer och resultat.

Sökning 1:
sökterm: nef
träffar: 72
resultat: bl.a. _D301515.nef

Sökning 2:
sökterm: 01515
träffar: 0
resultat: inget

Borde inte programmet hitta nef-filen från sökning 1?

Sökning 3:
sökterm: 301515
träffar: 1
resultat: _D301515.nef

Alltså måste jag ange nästan hela namnet för att Mac ska hitta den. Är det rimligt? Eller gör jag något fel helt enkelt?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-08 00:29

Spotlight är ett skämt. Sökning i OSX är uselt. En pinsamhet som Apple inte låtsas om. Av detta drar jag slutsatsen att något fundamentalt i koden gör att problemet inte går att lösa. Man får leva med eländet. Skratta åt skiten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 00:57
Ursprungligen av mjg:

Spotlight är ett skämt. Sökning i OSX är uselt. En pinsamhet som Apple inte låtsas om. Av detta drar jag slutsatsen att något fundamentalt i koden gör att problemet inte går att lösa. Man får leva med eländet. Skratta åt skiten.

Huh, skönt att någon annan säger det. Den minsta antydan från min sida att OS X inte är perfekt brukar möta en storm av protester från lokala Mac talibaner. (hehe, var inte säker vilken smiley att sätta ). Ofta slutar diskussionen med råd att byta tillbaka till PC. :-/

Tråkigt dock att det inte var användarfel i detta fall.:-( Det gör ju sökfunktionen rätt värdelös eftersom man aldrig vet hur mycket av namnet man ska mata in för att hitta något. Ibland kommer man inte ihåg det fullständiga namnet heller. Det är ju meningen att man ska kunna hitta även om man kommer ihåg bara något nyckelord från namnet eller innehållet.

håller med...

jag har satt in spotlight-comments på det viktiga..och letar bara i finder. Jag trodde det skulle vara enkelt som i iTunes där den alltid verkar hitta vad man söker, men det kanske bara är på låtnamnet man söker då?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-08 01:51

Jag brukar hitta det mesta, men ibland kan den få tuppjuk, då brukar jag bygga om Spotligths databas så löser det sej.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-08 11:10

Hade en massa strul med Spotligth i 10.4.11 men det ordnade sig i Leopard Det finns en del catalog-program på nätet där man kan få sina lösa skivor och hårddiskar indexerade också så man slipper sätta i dem för att få se vad som finns. Kan vara en bra investering

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-08 12:15
Ursprungligen av nabben:

Hade en massa strul med Spotligth i 10.4.11 men det ordnade sig i Leopard Det finns en del catalog-program på nätet där man kan få sina lösa skivor och hårddiskar indexerade också så man slipper sätta i dem för att få se vad som finns. Kan vara en bra investering

Tips på bra apps. som fungerar som de ska? Testade 'Catalog' men var inte alls förtjust i det.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-08 12:24

Här är två som kan vara något jag har inte testat dem själv så du kan få bli först:
EasyFind EasyFind 4.0.1 software download - Mac OS X - VersionTracker
eller
FoxTrot
FoxTrot 2.0b3 software download - Mac OS X - VersionTracker
Ser fram emot en rescension

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-08 12:53

Haha. Okej, ska kolla upp dem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 21:58
Ursprungligen av timofej:

Har haft min Mac i tre månader snart men kan inte påstå att jag fullständigt trivs med den. Ibland klarar jag inte de grundläggande operationerna och måste leta på nätet eller fråga runt för att göra något enkelt. Det retar gallfeber på mig ibland. Känner mig väldigt dum att jag inte kan klara de enklaste uppgifterna och behöver fråga. Även om jag anser mig sjäv att ha bra datorvana. Tyvärr, visar det sig ofta att det är begränsningarna i OS som omöjliggör det jag vill göra.

Idag handlar det om sökfunktionen. Efter tre månader har jag inte lyckats att få kläm på hur den fungerar.

Ett exempel följer nedan. Bifogar flera skärmdumpar med olika söktermer och resultat.

Sökning 1:
sökterm: nef
träffar: 72
resultat: bl.a. _D301515.nef

Sökning 2:
sökterm: 01515
träffar: 0
resultat: inget

Borde inte programmet hitta nef-filen från sökning 1?

Sökning 3:
sökterm: 301515
träffar: 1
resultat: _D301515.nef

Alltså måste jag ange nästan hela namnet för att Mac ska hitta den. Är det rimligt? Eller gör jag något fel helt enkelt?

Om du vill söka på en del av söktermen som du gjort ovan rekommenderar jag att du klickar på skrivbordet och trycker shift+command+F. Då kan du söka på delar av ett filnamn. Alternativt kan du i finderfönstret klicka på plustecknet och lägga till "namn" + "innehåller".

Bifogar en bild där du kan se hur det ser ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 23:23
Ursprungligen av jonasdf:

Om du vill söka på en del av söktermen som du gjort ovan rekommenderar jag att du klickar på skrivbordet och trycker shift+command+F. Då kan du söka på delar av ett filnamn. Alternativt kan du i finderfönstret klicka på plustecknet och lägga till "namn" + "innehåller".

Tack för tipset jonasdf! Det fungerar faktiskt! Det finns alltså ett sätt att hitta filer på Mac OS! Även om man kan tycka att det borde räcka med den vanliga sökrutan och slippa de fem extraklickarna din metod förutsätter.

Har även börjat undersöka programmen nabben tipsade om. Får se vilket jag trivs mest med.

I övrigt tycker jag att Mac OS X känns på något sätt halvfärdigt. Jag har redan installerat ett antal kompletterande program som gör något grundläggande som jag tycker borde finnas redan från början. Jag lär nog installera några till för mina framtida behov. Desto mer beröm vill jag ge till programmen då de brukar vara riktigt bra skrivna och ser bra ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 23:49

Antingen är jag helt korkat eller ... nja kan inte komma på någon annan förklaring. Hur lägger jag nya folder för indexering i Foxtrot? Eller jo, kan det vara så att de strypt möjligheten i public beta?

Hjälpen på tillverkarens sida är minst sagt undermålig...:-/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 23:47

Timofej, vad mer har du att anmärka på, så kanske vi kan styra dig rätt?
/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-09 00:08
Ursprungligen av Tangen:

Timofej, vad mer har du att anmärka på, så kanske vi kan styra dig rätt?
/Tangen

Tack för omtanken, Tangen!

Än så länge har jag installerat program som:
- hjälper med filhantering (PathFinder)
- städar efter programavinstallationer (AppTrap)
- stänger av startupljudet (Startup Sound)
- taggar skapelsedatumet på mina bilder för att kunna hitta dem i Finder/PathFinder (A Better Finder Attributes)
- håller hårddisken i trim (Onyx)
- tar reda på mappstorlekar för att underlätta städningen (What Size)

Allt ovanstående borde följa med ett fungerande operativsystem tycker jag. Jag är ny i Mac värden och det tog mig ett antal frustrerande kvällar att lista ut att jag inte kan göra sakerna ovan utan tilläggsprogram. Sedan tog mig ytterligare tid för att leta efter lösningen. Nu är jag nästan nöjd även om det finns utrymme för förbättringar.:-)

Det är nog inte sista gången jag stöter på problem i Mac OS så att jag återkommer säkerligen så småningom med flera frågor.:-) Trevligt att de flesta är rätt hjälpsama trotts allt i detta forum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-09 00:21

Hmm, det du listar är saker som inte funkar så bra i OS X men, det är mycket som inte "behövs" som vanlig användare.

Tex. AppTrap är inte nödvändigt för 99% av användare, även om jag sjäv använder AppZapp för att ta bort även rester av program.

Pathfinder är ganska bra, men jag övergav det i alla fall, det finns nog ingen på OS X som inte vill ha en bättre finder, det är verklligen dags.

StartupSound, behövs inte det är bara att fimpa ljudet innan man slår av, eller som jag inte slå av datorn överhuvudtaget.

Onyx, OS X har inget behov av det, det onyx gör vad gäller städning gör datorn själv på nätterna. Dock går det att "tweaka" lite i onyx.

Tagga datum för bilder verkar vara fiffigt, något jag ska kolla på själv, gillar dock nya iPhotoläget "händelser" det gör lite samma sak. Plåtar man mycket kanske man vill ha ett annat arbetsflöde, men inte privat.

What Size, är ett bra program, och jag hade gärna haft det i findern.

Bra synpunkter av dig dock.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-09 09:47
Ursprungligen av Tangen:

Hmm, det du listar är saker som inte funkar så bra i OS X men, det är mycket som inte "behövs" som vanlig användare.

Jag betraktar mig som vanlig användare.;-)

Ursprungligen av Tangen:

Tex. AppTrap är inte nödvändigt för 99% av användare, även om jag sjäv använder AppZapp för att ta bort även rester av program.

Varför överhuvudtaget lämna onödiga filer på datorn efter avinstallationen? Tycker snarare att 99% behöver programmet, eller närmare bestämt funktionen som borde vara inbyggd i OS.

Ursprungligen av Tangen:

Pathfinder är ganska bra, men jag övergav det i alla fall, det finns nog ingen på OS X som inte vill ha en bättre finder, det är verklligen dags.

Tycker inte heller att PathFinder är perfekt. Mycket att önska till. Men den är ändå bättre än Macs egen Finder. Som sagt trevligt att höra att jag inte är ensam om att tycka att Finder är ganska svag i Mac OS. Egentligen av alla listade problem tycker jag att Finder är det största. De andra kan man leva med.

Ursprungligen av Tangen:

StartupSound, behövs inte det är bara att fimpa ljudet innan man slår av, eller som jag inte slå av datorn överhuvudtaget.

Att inte slå av laptop är ganska onödigt för att datorn drar bra med batterier även i viloläget. Att ha ständigt kontroll över hur man lämnar volymen när man stänger av är ganska krångligt. Man pratar via Skype på högsta volym under dagen och sedan stänger av datorn. På kvällen när alla i familjen lagt sig och man vill i lugn och ro pyssla med egna sysslor, säger datorn KABOOOM och väcker inte bara barnen men även grannarna! Även om man har hörlurarna insatta! Som sagt inte fatala följder men rätt irriterande att man inte kan få styr på det utan att få hjälp av tilläggsprogram.

Ursprungligen av Tangen:

Onyx, OS X har inget behov av det, det onyx gör vad gäller städning gör datorn själv på nätterna. Dock går det att "tweaka" lite i onyx.

Gör den det? Jag är kanske bara Windowsskadad och bara måste underhålla datorn.:-) Hur blir det om datorn är stängd på nätterna (som min laptop)?

Ursprungligen av Tangen:

Tagga datum för bilder verkar vara fiffigt, något jag ska kolla på själv, gillar dock nya iPhotoläget "händelser" det gör lite samma sak. Plåtar man mycket kanske man vill ha ett annat arbetsflöde, men inte privat.

Jag använder inte iPhoto då jag har mer sofistikerat program för ändamålet (Lightroom). Men jag vill inte starta ett jätteprogram bara för att sortera mina bilder efter datumet de var tagna. Tycker också att foto blivit allmänsnöje och många tar massor med kort med sina kompakter och mobiler som också borde gynnas av funktionen. Alltså anser jag inte att det är ett väldigt specifik behov.

Riskerar att bli anklagat för att svära i kyrkan men i Vista kan man lägga kolumner i Explorer för i princip vilken metadata som helst. All metadata som läggs i vilken (någorlunda vanlig) filformat som helst kan läggas som kolumn i Explorer. Det finns typ hundra fält att välja emellan (författare, artist, album, versionsnummer, dokumentstatus, bländartal etc. etc.) Alltså var och en kan bestämma själv vilken metadata man vill se i sin filhanterare.

Ursprungligen av nabben:

Startup-ljudet har bla en viktig funktion, håller du in startknappen 3 sek tutar datorn tre gånger och då laddar den ner "nytt firmware".

Det får gärna tuta när jag håller startknappen i 3 sek men varför vid varje uppstart? Man kan i alla fall göra ljudet valbart.

Ursprungligen av nabben:

Onyx kan ställa till det riktigt illa i datorn om man inte vet var man ska klicka.

Det är möjligt. Försöker vara försiktig att klicka på knappar om jag inte vet vad de betyder. Skulle inte ha något emot att ha en mer användarvänlig funktion inbyggd i OS.

Ursprungligen av nabben:

Markerar du bilden och klickar äpple+I får du reda på när den är (skapad(skapelsedatum kan du ställa in så det visas i Finder) uppladdad där finns mycket info och du kan se under Spotlightkommentarer.

Skapelsedatum och datumet när bilden var tagen är inte samma sak. Säg att du tar några bilder under en jorden runt resa. När du kommer hem justerar du bilderna lite i något av bildbehandligsprogram och sparar kopior som du skickar till din kompis. För kompisen är det omöjligt att sortera bilderna i Finder i kronologisk ordning då alla bilder kommer att ha samma skapelsedatum (dagen du redigerade bilderna).

Ursprungligen av nabben:

JAg tror du hittar mycket som du saknar om du grottar lite djupare i MAcen. Sök på nätet efter Leopard+kortkommando så får du en lista från Apple med mycket "godis"

Tro mig, jag har försökt! De första månaderna satt jag varje kväll och försökte att lista ut hur jag skulle göra. Nu händer det bara var annan kväll Men om du har några konkreta tips vill jag hemskt gärna höra dem.

Tack för länkarna för resten! Även om jag inte listat ut än hur man lägger nya mappar för indexering i FoxTrot.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-09 12:48
Ursprungligen av timofej:

Gör den det? Jag är kanske bara Windowsskadad och bara måste underhålla datorn.:-) Hur blir det om datorn är stängd på nätterna (som min laptop)?

Ja, du är windowsskadad

OS X behöver normalt sett inget "underhåll". Det som händer om du har datorn avstängd så att scripten daily, weekly och monthly inte körs är att loggfilerna växer med tiden. Ingen större fara mao, men är du orolig kan du köra dem via tex Onyx en gång i månaden.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-09 08:20

Startup-ljudet har bla en viktig funktion, håller du in startknappen 3 sek tutar datorn tre gånger och då laddar den ner "nytt firmware". Sånt som datorn gör automatiskt om den får stå i viloläge under natten. Onyx kan ställa till det riktigt illa i datorn om man inte vet var man ska klicka. Öppnar du en bild i Förhandsvisning och klickar äpple+I får du fram mycket info och du kan lägga till info. Markerar du bilden och klickar äpple+I får du reda på när den är (skapad(skapelsedatum kan du ställa in så det visas i Finder) uppladdad där finns mycket info och du kan se under Spotlightkommentarer.
JAg tror du hittar mycket som du saknar om du grottar lite djupare i MAcen. Sök på nätet efter Leopard+kortkommando så får du en lista från Apple med mycket "godis"

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-09 10:22

är inte google desktop bra?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-09 16:44

Redan i Finder-visa som lista - står Skapad, ändrad och senast öppnad. Klickar du på mer info kan de lägga till Spotlightkommentarer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-09 23:50
Ursprungligen av nabben:

Redan i Finder-visa som lista - står Skapad, ändrad och senast öppnad. Klickar du på mer info kan de lägga till Spotlightkommentarer.

Jag har ju förklarat att datumet för Skapat inte är detsamma som datumet bilden var tagen! Har du inte läst mitt exempel?

1
Bevaka tråden