Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBA en kärna

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej jag fick min MBA igår och kan väl inte säga att jag är särskilt nöjd än så länge. Min ända tillfredsställelse just nu ligger i att jag fortfarande självklart är imponerad över hur smidig den är..

Nu är det så att jag har ett litet problem, har försökt söka lite men kan inte hitta några snabba konkreta svar så tänkte om det är någon här som vet mer än mig (förmodligen)

Fläkten rusar och ligger nästan ständigt på 6200 varv. Gör den inte det så ligger den på 2500 som är standard så att säga, verkar inte finnas mycket där i mellan.

Det största problemet är att datorn verkar på något sätt slå ifrån en av kärnorna vilket resulterar i att datorn blir seg som sirap.
Kollar man aktiviteterna så ser man att Kernel_task ligger otroligt högt.

Några ideér?

Har du några externa enheter kopplade till datorn som kan orsaka detta ? Ta en titt i systemloggen och se om det finns någon ledtråd där...

Ursprungligen av lilledanne:

Har du några externa enheter kopplade till datorn som kan orsaka detta ? Ta en titt i systemloggen och se om det finns någon ledtråd där...

Har min iPhone inkopplad vid tillfället som bilden är tagen men har upptäckt samma problem helt utan enheter.

Jag har funderat lite om det kan vara så att det bara är när datorn går på nätström det felar men är inte riktigt säker, ska undersöka det närmare..

Jag hittar inte direkt någon lösning i den tråden..?

Problemet för mig är att jag behöver inte göra något krävande för att datorn ska bete sig konstigt.

Du har inte Quicksilver igång?

Ursprungligen av henkebarn:

Du har inte Quicksilver igång?

Tyvärr inte de heller.. har inte QS installerat

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-06 18:56

Va hos en vän igår som jobbar med Applecare. Han satt och bytte fläkt-enheten eftersom kunden klagat på precis samma sak som dig. Själva kylflänsen är bara en supertunn plåt med lite apple-"kylpasta" och en otoligt liten fläkt. Den nya fläkten är annorlunda från den som satt i datorn innan så jag vet inte om det är något som har uppgraderats.
Jag vet dock inte resultatet, om den vart tystare men det är väl bara att ringa applecare och få det utbytt för att testa.

Har precis samma problem med min MBA som du. Om man gogglar runt lite så ser man också att det verkar vara ett generellt problem med MBA, att den lätt blir för varm och då bara går på en kärna.

Det verkar också som om problemet förstärks om den står i en varmt miljö. Jag har 25 grader på kontoret och då funkar den bra. Hemma är det däremot 27-28 grader i rummet och då blir det precis som du beskriver. Att den bara går bara på en kärna.

Jag var och köpte en Notebook Cooler idag. Och nu verkar problemet ha försvunnit.
WEBHALLEN.com [Zalman Notebook Kylare ZM-NC2000 - Silver]

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-07 19:35

har du 27-28*c inomhus tycker jag du ska se dig om efter en lösning på det.

Har inte upplevt liknade problem på någon av mina 8 st tidigare Mac:ar, som också har stått i samma rum med dom 27-28 graderna. Varav hälften bärbara. Det finns ju också varmare länder och ställen än Sverige, där förhoppningsvis MBA borde kunna vara konstruerad för att fungera. Tex Califonien...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-08 12:18

Men inte ska ni behöva köpe laptop-coolers till era nya MBA's när dom lagar felet på garantin.

Är det någon här på forumet som själva skickat/lämnat in sin MBA och fått problemet fixat? Jag bor i Linköping och mig veterligen finns det ingen reparatör här i stan, har ingen vidare lust att skicka iväg den en längre stund. Om det dessutom skulle visa sig att det inte finns någon direkt lösning än när jag har skickat iväg datorn så skulle det kännas helt meningslöst så klart..

Skriv gärna om era egna erfarenheter, är det någon som har en MBA som aldrig har upplevt liknande? Har ni haft det tidigare men på ett eller annat sätt blivit av med problemet?

Måste tillägga att jag har haft kontakt med Apples support angående problemet under en längre tid. Först tog mig inte riktigt på allvar och sa att dom inte hade hört talas om något liknade fall (fastän det står jättemycket om det om man börjar leta). Några samtal senare gjorde dom det, och jag fick ett litet testprogram att köra. Sist jag ringde och kollade, hade resultatet gått vidare till deras tekniska avdelningen för analys. Och dom har lovat att återkomma så snart dom har ett svar på åtgärd. Det är nu snart en vecka sedan.

Om det finns andra som har fått hjälp med samma problemet på garantin förut, så tycker man att dom borde känna till det. Jag har dock aldrig kontaktat supporten tidigare så jag vet inte riktigt hur dom jobbar och funkar.

Ursprungligen av mrcheese:

Måste tillägga att jag har haft kontakt med Apples support angående problemet under en längre tid. Först tog mig inte riktigt på allvar och sa att dom inte hade hört talas om något liknade fall (fastän det står jättemycket om det om man börjar leta). Några samtal senare gjorde dom det, och jag fick ett litet testprogram att köra. Sist jag ringde och kollade, hade resultatet gått vidare till deras tekniska avdelningen för analys. Och dom har lovat att återkomma så snart dom har ett svar på åtgärd. Det är nu snart en vecka sedan.

Om det finns andra som har fått hjälp med samma problemet på garantin förut, så tycker man att dom borde känna till det. Jag har dock aldrig kontaktat supporten tidigare så jag vet inte riktigt hur dom jobbar och funkar.

Det låter intressant. Håll oss uppdaterade om ditt fall.

Pratade med supporten på Irland idag. Dom har ännu inget riktigt svar att komma med. Men jag fick flera frågor som utvecklingsavdelningen hade kommit tillbaka med, efter att ha analyserat testet (som jag fick mailat tidigare). När jag frågade om det finns andra med sammma problem sa han att det finns några till som har hört av sig. Dom lovade att återkomma i början av nästa vecka igen. Förhoppningsvis med svar.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-06-17 00:25

Har en Mba ssd. Jag tycker det är märkligt att så fort man surfar så eller skriver så är den tyst som en "mighty" mus. Men när man kör minsta lilla grafik-krävande sak så startar fläkten direkt på högsta och surrar utav bara fan. Annars är den som sagt tyst av sig.

Har ringt igen men dom kan inte ge något svar ännu. Dom bekräftade dock att det är fler som hört av sig med samma problem och att dom just nu jobbar på en lösning. Dom bekräftade också det som "Zajber" skriver, att vissa har lämnat in sina maskiner och fått något utbytt men han kunde inte gå in på vad. Dom lovade att återkomma så fort som möjligt.

Ska man behöva underklocka sin dator för att den inte ska överhetta? Skulle hellre skicka den på reparation så man kan köra den som det var tänkt.

  • Medlem
  • City
  • 2008-07-22 09:26

Fick min Air igår. Fläkten kör(körde) på 6000rpm hela dagen även vid stillastående, visserligen låg den och laddade. Dock har jag inte haft några problem med en kärna osv. Ska det vara så att den kör på som en galning sporadiskt vid olika temperaturer. Även när processorn ligger på 40~50 grader?
Nu utan nätström ligger den på 51 vid lite surf och fläkten är hyfsat lugn och den går på batteri.
Inga nyheter med era ärenden?

Testade CoolBook, tycker inte jag märker skillnad alls?
Fläkten går när den väl går upp i max och kör minst en kvart. Kan ligga och köra även när man inte gör något på datorn. Blir nog samtal till Apple om det inte vänder. Skittråkigt..

Senast redigerat 2008-07-22 14:05

Min Air som jag fick igår verkar fungera ypperligt!
Den lät som fasiken när jag laddade batteriet första gg efter uppackning.
Efter uppdatering av firmware och allt annat är den riktigt tyst och fläkten
varvar inte upp i onödan trots spelande av 1080p filmer mm. Är helnöjd än så länge med min.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-23 14:27

Jag ska köpa en grund-Air imorgon hos Humac i Uppsala, återkommer om jag upptäcker några liknande symptom.
Att den slår ner en kärna känns logiskt ur energisynpunkt, men om det sker i normal rumstemperatur så känns det inget vidare.

Återkommer.

  • Medlem
  • City
  • 2008-07-24 23:12

Fick tillbaka min Air idag ifrån inlämning. Gjordes en resett av smc som enligt reparatören skulle ha hjälpt, första timmen var den knäpptyst hemma även när batteriet laddades och 25 grader i rummet, glad man blev... sedan rätt utav körde den igång. Lät den sitta still utan ett enda program igång och är nu uppe i 20 minuter med maxvarv på fläkten. Verkar vara något vajsing med att den inte fattar att den ska varva ner efter högvarv?! Luktar mjukvaruproblem lång väg.

Ursprungligen av kraspor:

Fick tillbaka min Air idag ifrån inlämning. Gjordes en resett av smc som enligt reparatören skulle ha hjälpt, första timmen var den knäpptyst hemma även när batteriet laddades och 25 grader i rummet, glad man blev... sedan rätt utav körde den igång. Lät den sitta still utan ett enda program igång och är nu uppe i 20 minuter med maxvarv på fläkten. Verkar vara något vajsing med att den inte fattar att den ska varva ner efter högvarv?! Luktar mjukvaruproblem lång väg.

Eller att kylningen inte funkar. Har ju hänt förr;

Apple thermal paste - Google-sökning

  • Medlem
  • City
  • 2008-07-24 23:34

Pallade inte vänta längre utan stängde locket och öppnade igen, tyst i 4 minuter sedan full fläkt i 2 minuter och nu helt tyst 10 minuter. Samma typ av aktivitet i bakgrunden som tidigare.
Tror mer på mjukvara men visst är det lockande att kolla in kylpastan. Jag har inga problem med att byta ut den själv bara för att testa men jag antar att garantin ryker?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-24 23:55

Det första jag märkte var iofs att mds och mdworker (Spotlightprocesser båda två om jag inte minns rätt) använda skitmycket processorkraft.
Eftersom jag kör alternativa lösningar är Spotlight en av de första grejerna jag inaktiverar. Tycker datorn funkar bra.

Kolla i Activity Monitor och se om mdworker eller mds stjäl cpu-kraft.

  • Medlem
  • City
  • 2008-07-25 15:57

Ingen md som stjäl något här.
Testade byte av kylpasta innan idag, det är 28 grader inomhus (minst) här och har igång 4 program inkl internetradio och än har den inte kört igång. Det är väl bara en tidsfråga men det jobbiga har varit att den inte varvat ner tillräckligt snabbt, detta byte kanske gör susen tills det kommer bättre settings på nästa air-uppdatering ifrån apple.
Återkommer med update vid ett senare tillfälle.

Ursprungligen av kraspor:

Ingen md som stjäl något här.
Testade byte av kylpasta innan idag, det är 28 grader inomhus (minst) här och har igång 4 program inkl internetradio och än har den inte kört igång. Det är väl bara en tidsfråga men det jobbiga har varit att den inte varvat ner tillräckligt snabbt, detta byte kanske gör susen tills det kommer bättre settings på nästa air-uppdatering ifrån apple.
Återkommer med update vid ett senare tillfälle.

Ska bli intressant att höra om det hjälpte. Vad kör du med för pasta förresten, Arctic Cooling MX-2 (inte för att jag tror att det är så väldigt stor skillnad)?

AS5 vs. toothpaste vs. mustard vs. ketchup vs. Turnip rape oil - XtremeSystems Forums

  • Medlem
  • City
  • 2008-07-26 10:30

Artic Silver 5, lagom tunt lager på kärnorna och sedan en halv risklick i mitten
Igår var det ca 29 grader hemma även efter 23.00 så testresultat är inte direkt rättvisa. Ett divx avsnitt i VLC eller quicktime utan något annat igång genererade en rusande fläkt efter 10 minuter. Den gick inte ner förrän jag stängde ner programmen. Men den gick ner liite snabbare än tidigare.
Om jag kör xtorrent med en aktiv torrent så rusar den ganska omgående verkar vara oberoende på hur varm cpu är.
Max temp på cpu igår var 62 grader minsta 42. Fläkten kör på maxvarv tills att tempen går ner under 50 grader. Jag tycker det är lite väl bryskt tilltaget, den hade gärna fått ligga 10 grader plus innan den kör igång och den klarar säkert kylning på 4000 rpm.

Jag hoppas på en mjukvaruuppdatering igen ifrån Apple. Men det återstår att testa med film och torrent när lägenheten svalnat av lite också.

Hur ser det ut för er andra med just divx spelning?

Edit, temperatur mellan cpu och heatsink är aldrig mer än 2-7 grader skillnad så pastan verkar ha gjort att värmen regleras till heatsink snabbare/bättre än tidigare.

Bevaka tråden