Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook G4 startar inte

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 16:30

Hej alla.
Min farsas iBook startar inte. Det som hände innan den dog var att han stoppade in en CD-skiva med bilder för att printa ut en bild i Photoshop. Han råkade dock ha alla bilder (typ 90 stycken) markerade när han skulle öppna upp en, med resultatet att alla dokument öppnades upp i Photoshop (till hans försvar kan jag säga att han är en ganska ny och ovan datoranvändare). Sen skulle han printa ut en av bilderna och då slocknade skärmen...och nu kan han inte starta datorn alls. CD-skivan sitter kvar i datorn och kan inte heller matas ut. När han trycker på startknappen händer ingenting. Det enda som lyser är strömsladden, inget annat...
Vad kan ha hänt och vad kan man göra? Har han dödat datorn? Snälla hjälp mig och min gamle far!
Datorns specs är (tror jag): iBook G4 1,33 GHz, 14" skärm, Mac OSX 10.3.9

  • Medlem
  • 2008-06-08 17:27

Har hat hållit inne startknappen i 10 sek?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 18:30

Tror det...kanske. Har testat lite olika tangentkombinationer över telefon. Ska få hit datorn imorgon och tänkte testa själv. Är väldigt tacksam för alla tänkbara tangentkombinationer och andra meck-idéer som jag kan testa. Tack.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-08 19:27

Först se till att den är avstängd. Håll ner powerknappen 5sek eller ta ut batteriet och koppla ur sladden.

Om du har en annan mac så kan du prova att starta iBooken i target disk mode. Det gör du genom att starta den och håll ner t tangenten. Skärmen visar då en firewire symbol och du kan du koppla in en firewire kabel mellan datorerna och kopiera filerna.

Men g4 iBooken har ett bekant hårdvaru fel där en lödning är dålig och kan gå sönder. I Danmark har Apple gått med på att ersätta kunderna med problemet men har inte erkänt att det är ett hårdvaru problem. Om du har detta problem är det bäst att ringa till Apple och fråga.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 19:51

Tack Rob. Taget disk mode kan blir väl aktuellt om det inte går att fixa datorn antar jag, får hoppas att det inte går så långt. Har du mer info om det där hårdvarufelet med dålig lödning...var sitter själva felet?

Nån mer som har några idéer?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-08 20:29
Ursprungligen av Joma:

Tack Rob. Taget disk mode kan blir väl aktuellt om det inte går att fixa datorn antar jag, får hoppas att det inte går så långt. Har du mer info om det där hårdvarufelet med dålig lödning...var sitter själva felet?

Nån mer som har några idéer?

G4 iBooks' cause of death found by Danes | Geek.com

Om du gör en google sökning är jag säker du hittar mer.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 20:58

Tack Rob.

1
Bevaka tråden