Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Boot Camp under Leopard - KÖR REFIT !!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har du problem med att installera Windows Xp eller Vista med Boot Camp under OSX leopard ? Funkade det fin fint under Tiger ? Ja ni är inte ensamma, diskfel osv....Ja apple vägrar ju att rätta till felet fast de vet om det. De hänvisar till deras lilla guide hur man kommer runt det men hallå, det ska ju funka direkt eller ska vi behöva påminnas om Microsoft miljön där man måste felsöka innan de fungerar, trodde de va Mac vi satt och körde på där det bara fungerar. Ja ja dags att börja inse att Apple blivit för stora av sig och slutat lyssna på användarna....nog med dåliga nyheter . Tur att det finns alternativa lösningar såsom Open Source . Prova rEFit , det fungerar hur bra som helst, inget krångel. Apple se och lär ....

rEFIt - An EFI Boot Menu and Toolkit

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-08 10:04

Jag har då inte haft några problem med att installera xp brevid leopard. Vad är det egentligen för fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 10:37

Johanpers: Jag har läst lite om det men vill bara vara helt på det klara med det, är rEFIt ett fullständigt substitut till bootcamp? Det är ju rätt bra också med tanke på att bootcamp inte längre finns tillgängligt för Tigeranvändare. Jag har länge tänkt gå tillbaka till Tiger men inte gjort det på grund av bootcamp. Tack för tipset!

bolle: De "diskfel" jag haft visar sig genom att den läser in install-skivan och kopierar över cd:n på hårddisken utan problem, sedan när installationen ska börja så står det bara "diskerror" eller något liknande. Avhjälps dock enkelt med att boota från windowscd:n och sedan välja att formatera om bootcamp-volymen före installation.

Exakt, diskfelet avhjälps enklast genom att formatera om installations-partitionen när man befinner sig i "Windows-installations"-läget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 15:18

Jag är nyfiken på exakt på hur Johanpers löste detta problem i EFI. Kan du inte skriva lite snabbt hur du gjorde?

Jag ställer mig lite tveksam till att rekommendera folk att gå in och ändra saker i EFI. Vem vet hur detta kan ställa till det i framtiden. Lite som när Macfixit rekommenderar folk att slänga ut vissa filer och ersätta dem med gamla, självklart blandat med den vanliga voodoon (reparera skivbehörigheter, nollställa PRAM). Vem vet hur det "hemmatrixandet" ställer till det i framtiden?

Ursprungligen av acke:

Jag är nyfiken på exakt på hur Johanpers löste detta problem i EFI. Kan du inte skriva lite snabbt hur du gjorde?

Jag ställer mig lite tveksam till att rekommendera folk att gå in och ändra saker i EFI. Vem vet hur detta kan ställa till det i framtiden. Lite som när Macfixit rekommenderar folk att slänga ut vissa filer och ersätta dem med gamla, självklart blandat med den vanliga voodoon (reparera skivbehörigheter, nollställa PRAM). Vem vet hur det "hemmatrixandet" ställer till det i framtiden?

Ändra och ändra, man sitter ju inte och pular "för hand" direkt. rEFIt installeras med samma metod (för användaren) som andra program. Det används också av väldigt många som kör Linux + OS X. Observera att jag har inte testat det alls med Windows (som jag inte använder), bara Linux+OSX (men där har det fungerat mycket bra)... ville bara påpeka att det inte är så svårt att installera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 17:06
Ursprungligen av Prometheus:

Ändra och ändra, man sitter ju inte och pular "för hand" direkt. rEFIt installeras med samma metod (för användaren) som andra program. Det används också av väldigt många som kör Linux + OS X. Observera att jag har inte testat det alls med Windows (som jag inte använder), bara Linux+OSX (men där har det fungerat mycket bra)... ville bara påpeka att det inte är så svårt att installera.

Installationen är ju en vanlig pkg så det är inte svårt. Ville bara veta hur han med rEFit löste ett problem som man annars löser med en formatring.
Vad använder du rEFit till under Mac OS X?

Ursprungligen av acke:

Vad använder du rEFit till under Mac OS X?

Jag använder det för att välja mellan OS när jag startar? För Bootcamp klarar väl inte Ubuntu t.ex. (har inte testat, men läste i how-tos när jag installerade)?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-08 20:45
Ursprungligen av Prometheus:

Jag använder det för att välja mellan OS när jag startar? För Bootcamp klarar väl inte Ubuntu t.ex. (har inte testat, men läste i how-tos när jag installerade)?

Bootcamp har inget med linux alls att göra. Så något bootcamp ska du inte använda. Bootcamp är windowsdrivrutiner samt ett litet program som hjälper dig att partitionera.

Du kan köra Ubuntu på den vanliga bootloadern som finns i osx, tror dock OS X bara gillar att ha ett annat system än OS X i bootloadern. Så vill du köra trippeboot, windows, osx och linux, då får du använda dig av rEFIt eller lägga till det manuellt i bootloadern.

Ursprungligen av Sidde:

Bootcamp har inget med linux alls att göra. Så något bootcamp ska du inte använda. Bootcamp är windowsdrivrutiner samt ett litet program som hjälper dig att partitionera.

Du kan köra Ubuntu på den vanliga bootloadern som finns i osx, tror dock OS X bara gillar att ha ett annat system än OS X i bootloadern. Så vill du köra trippeboot, windows, osx och linux, då får du använda dig av rEFIt eller lägga till det manuellt i bootloadern.

Ok, tack för klargörandet Enda nackdelen med rEFIt jag märkt än är att den inte riktigt fattar vad som går att boota från, stoppar man i en FAT32-disk via USB så dyker även den upp i boot-menyn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 15:25

Ursäkta acke att jag bryter in lite här men jag har en fråga om rEFIt: kan man använda de vanliga boot camp-drivisarna för windows när man installerat windows med hjälp av rEFIt. Jag ser väl ingen anledning till att det inte skulle gå men bara för att vara säker...

Yepp de går

Ursprungligen av sodemus:

Ursäkta acke att jag bryter in lite här men jag har en fråga om rEFIt: kan man använda de vanliga boot camp-drivisarna för windows när man installerat windows med hjälp av rEFIt. Jag ser väl ingen anledning till att det inte skulle gå men bara för att vara säker...

Gå in och ta ner de nyaste bara, då det kommit nya uppdaterade boot camp drivisar nyligen. Sen e de bara att köra setupen och de sköter sig själv.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-08 16:06

rEFIt och bootcamp är två olika saker och det ena löser inte det andra.

Bootcamp är en samling av drivrutiner och ett litet program som hjälper dig att paritionera. Nothing more.

EFI finns redan i datorn och det rEFIt är ett toolkit inklusive bootmeny till det. Det ger dig också access till EFI Shellet.
Jag antar att ditt problem var kopplat till bootloadern och inte bootcamp. rEFIt ger dig nämligen en annan bootloader istället för den som Apple byggt i EFI för att efterliknande den de hade i OpenFirmware.

Så vad är det inte apple lyssnar på dig om? Att ge dig en vansinnigt ful bootloader? Eller möjligheten till EFI Shellet?

Problemet är enkelt, Windows hanterar inte EFI och du behöver emulera en BIOS för att det ska hanteras. Att apple inte vidareutvecklar det är väl självklart då Windows Vista SP1 för 64bitar ska ha stöd för EFI. Sedan om MS faktiskt levererat det är en helt annan sak. Det är hur som helst inte Apples jobb att bygga stöd för deras konkurrenter. Med Linux kan du köra elilo för att köra in booten.

Jag gav ett tips till alla som har problem med boot camp

Ursprungligen av Sidde:

rEFIt och bootcamp är två olika saker och det ena löser inte det andra.

Bootcamp är en samling av drivrutiner och ett litet program som hjälper dig att paritionera. Nothing more.

EFI finns redan i datorn och det rEFIt är ett toolkit inklusive bootmeny till det. Det ger dig också access till EFI Shellet.
Jag antar att ditt problem var kopplat till bootloadern och inte bootcamp. rEFIt ger dig nämligen en annan bootloader istället för den som Apple byggt i EFI för att efterliknande den de hade i OpenFirmware.

Så vad är det inte apple lyssnar på dig om? Att ge dig en vansinnigt ful bootloader? Eller möjligheten till EFI Shellet?

Problemet är enkelt, Windows hanterar inte EFI och du behöver emulera en BIOS för att det ska hanteras. Att apple inte vidareutvecklar det är väl självklart då Windows Vista SP1 för 64bitar ska ha stöd för EFI. Sedan om MS faktiskt levererat det är en helt annan sak. Det är hur som helst inte Apples jobb att bygga stöd för deras konkurrenter. Med Linux kan du köra elilo för att köra in booten.

Att du e påläst märks. Men jag vill bara komma med ett alternativt tips till Boot Camp, de e ju hur många som helst som har problem med Installation av Windows och då kan de ju alltid var skönt med alternativa lösningar. Tekniska detaljer är rätt överflödiga när man sitter en fredagskväll och vill köra igång sitt Pc lir på macen och Boot camp vägrar.....alla e inte lika Kunniga som du :p.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-09 11:02
Ursprungligen av Johanpers:

Att du e påläst märks. Men jag vill bara komma med ett alternativt tips till Boot Camp, de e ju hur många som helst som har problem med Installation av Windows och då kan de ju alltid var skönt med alternativa lösningar. Tekniska detaljer är rätt överflödiga när man sitter en fredagskväll och vill köra igång sitt Pc lir på macen och Boot camp vägrar.....alla e inte lika Kunniga som du :p.

En fråga, kan man formatera från rEFIt? Hur löser man annars diskerror-problemet som kräver en formatering ifrån rEFIt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 16:37

Tack för förklaringen Sidde. Nu blev det lite klarare.

1
Bevaka tråden