Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra gratisprogram för bildspel?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja. Har fått ansvaret att göra ett bildspel till min systers bröllop. och nu undrar jag om ni vet ett bra program som jag kan använda mig av, helst gratis. Jag ska ha musik och hela fadderullan i spelet. Ni kanske har några tips också?

Tack i förhand

Ursprungligen av Snabeldrake:

Tack, men finns det något som är gratis?

Sökte på versiontracker och hittade det här,PresentArms har inte använt det själv men det verkar uppfylla dina krav. Lycka till!

Ursprungligen av JohnieWebdesign:

Tja. Har fått ansvaret att göra ett bildspel till min systers bröllop. och nu undrar jag om ni vet ett bra program som jag kan använda mig av, helst gratis. Jag ska ha musik och hela fadderullan i spelet. Ni kanske har några tips också?

Tack i förhand

iMovie kanske?

Jag har använt iMovie för bildpresentation i bröllop med gott resultat ( Gamla iMovie 6:an iofs )

Ursprungligen av lilledanne:

Jag har använt iMovie för bildpresentation i bröllop med gott resultat ( Gamla iMovie 6:an iofs )

Det vore ju bra om jag kan använda iMovie. Men kan man göra snygga övergångar på bilderna? Ska liksom ha de första åren, sedan när de träffas... och bilderna ska bytas på så bra sätt som möjligt

Ursprungligen av JohnieWebdesign:

Det vore ju bra om jag kan använda iMovie. Men kan man göra snygga övergångar på bilderna? Ska liksom ha de första åren, sedan när de träffas... och bilderna ska bytas på så bra sätt som möjligt

Du kan använda keynote för fina övergångar, ramar, lager och sånt. När du är klar med bildspelet (presentation som det egentligen är) kan du exportera hela projektet som en film. Man kan ställa in det så att alla övergångar görs automatiskt. Själv ska jag knyta in ett snabbt bildspel i en kortfilm i iMovie och det verkar gå bra hittills. Inte gratis dock, men inte särskilt dyrt heller.

Ursprungligen av lilledanne:

Jag har använt iMovie för bildpresentation i bröllop med gott resultat ( Gamla iMovie 6:an iofs )

Samma här.
Använder bara 6an här med. 08' an är ju förjävlig imo. Ingen timeline. Vafan?

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Samma här.
Använder bara 6an här med. 08' an är ju förjävlig imo. Ingen timeline. Vafan?

Jag har 8:an. Började försöka göra en liten film, det gick åt helvete...

Ursprungligen av JohnieWebdesign:

Jag har 8:an. Började försöka göra en liten film, det gick åt helvete...

Apple - Support - Downloads - iMovie HD 6
Hämta denna och installera, så får du iMovie 6 gratis

jag har använt idvd, väldigt uppskattat av kunderna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 23:12

iPhoto?

Resultatet går att exportera i olika format.

Eller iDVD.

Grymt roligt kunna ge alla en egen DVD....

Gjort detta flera ggr med bildpel i iPhoto, exporterat till iDVD där jag bränt ihop en meny etc. MYCKET uppskattat.

Farsan får också varje år en kalender i födelsedagspresent (han fyller i början av Januari). Med mkt bilder på barnbarn etc....

Fotobok har kompisen gjort på sitt bröllop - det ser MYCKET proffsigt ut.
Han tryckte till sig själv och till respektive föräldrar.

Vill man sprida bilderna så att alla kan se dem kan man använda Tiltviewer kopplat till sitt FlickR-konto se: Jeremiah Fotosida för ett exempel

Wow. Tiltviewer ser grymt ut. Tack för tipset.

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Wow. Tiltviewer ser grymt ut. Tack för tipset.

Tiltviewer måste jag också skaffa!:D

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-11 15:37
Ursprungligen av Goflorp:

Vill man sprida bilderna så att alla kan se dem kan man använda Tiltviewer kopplat till sitt FlickR-konto se: Jeremiah Fotosida för ett exempel

Kul program - och vilket väldigt fint halsband vovven har

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-09 08:46

iMovie 08 funkar finfint, tycker jag iaf.

Tack för alla tips som ni har gett mig, bildspelet blev "great success":D

Ni alla på 99.se är bäst och guld värda!

Johnie.

Senast redigerat 2008-06-11 11:18
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-11 15:38
Ursprungligen av JohnieWebdesign:

Tack för alla tips som ni har gett mig, bildspelet blev "great success":D

Ni alla på 99.se är bäst och guld värda!

Johnie.

Vilket program använde du? Berätta gärna lite om hur du gjorde.
Ja, du får gärna visa också

Ursprungligen av Eva:

Vilket program använde du? Berätta gärna lite om hur du gjorde.
Ja, du får gärna visa också

Faktiskt ganska enkelt...

Starta iPhoto, tryck på +-tecknet längs ned till vänster. Väl där kan du välja "Bildspel". Skapa nytt och så är det bara att dra bilderna, och välja musik via iTunes:)

http://gallery.mac.com/johniehjelm/100016/Bild-204/web.jpg

Goflorp, Tiltviewer var ett bra tips! Tack.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-12 07:25

Låter smidigt - kul att det blev uppskattat - nu kommer du säkert att få äran att göra bildspel till hela släkten och till alla vänner vid varje begivenhet

Ursprungligen av Eva:

Låter smidigt - kul att det blev uppskattat - nu kommer du säkert att få äran att göra bildspel till hela släkten och till alla vänner vid varje begivenhet

Tack vare detta, så fick jag många utav mina släcktingar och kompisar att gå över till Mac:p

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-12 15:00
Ursprungligen av JohnieWebdesign:

Tack vare detta, så fick jag många utav mina släcktingar och kompisar att gå över till Mac:p

Men vad bra Det är ju bästa sättet, att verkligen visa hur enkelt och smidigt det är att fixa till något riktigt bra. När man använder Mac alltså. Snyggt jobbat!

Om du nu ska fortsätta göra bildspel, och vill kunna zooma, göra olika övergångar mm tycker jag att du ska ladda hem FotoMagico http://www.boinx.com/fotomagico
Det är så väldigt lättarbetat och bra, du kan hämta programmet gratis för att testa.

Senast redigerat 2008-06-12 15:12
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-06-29 21:55

Såg denna tråd lite sent kanske men vill ändå tipsa om det jag iaf tycker är lätt det bästa bildvisningsprogrammet... och är dessutom gratis:

JustLooking 3.2 (Mac Image Viewer) now available for Download

Största fördelen är att när man öppnar en bild från en mapp så kan man med piltangenterna bläddra igenom alla andra bilder som ligger i samma mapp.

Edit: stavfel

1
Bevaka tråden