Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP (2.16 C2D, 3GB), klarar inte quicktime 1080p

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-04 15:58

Jag fick precis hem min Benq G2400W (24 tum, 1920x1200) och det första jag gjorde när allt var kopplat och klart var ju givetvis att gå till Apples filmtrailersida och dra igång en 1080p-trailer.

Jag blev rätt förvånad när jag märkte att min MacBook Pro 15", första generationens core 2 duo, 3GB minne, 128MB vram inte klarade av den. Frameraten går ner till dryga hälften när det händer mycket på skärmen samtidigt och quicktime äter typ 95% cpu.

Med VLC fungerar det dock bra, men jag föredrar quicktime och skulle givetvis vilja veta om det finns nåt man kan göra åt saken.

Apple själva säger ju att en Dual 2.0 Ghz G5 med 128MB VRAM och 512MB RAM ska räcka för 1080p. En MBP, vilken mbp som helst, borde väl vara rejält över den gränsen?

Jag testade att fälla ner datorns interna skärm så den bara behöver driva den externa, men det hjälpte inte.

Nån som har en idé?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-04 16:59

Vilket OS sitter du på? Om du uppdaterat till Leopard så har quicktime lidit av ganska många problem sedan en grafikuppdatering som jag tror kom för några månader sedan. Till exempel så har stödet för flera processorer inte fungerat speciellt bra. Jag vet inte, men kolla hur arbetet är fördelat på kärnorna. Får man fråga om du bara har problem med apples trailers eller om det gäller .mkv filer i 1080p också? Leopard verkar inte haft speciellt bra codecs eller drivrutiner för grafikkortet eller vad det nu vara månne. Alla dom här problemen kom för mig när jag installerade Leopard. Du kan ju titta på den här tråden: http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/221959-2-33-c2d-klarar-under-n-gra-omst-ndigheter-1080hd-mkv-film.html

Om du fortfarande har tiger så vet jag tyvärr inte.

Senast redigerat 2008-06-04 17:11
  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-04 17:48

Sorry, glömde nämna det. Har leopard med alla patchar.

Jag har bara testat apples 1080p ännu och det är dom som hackar och trögar sig med quicktime. Har inga andra 1080p-filer att prova med tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-05 00:34

Ladda ner OXBMC från Porting XBMC to OS X , det ska klara 1080p galant tom på 1.83 Ghz mac mini...

Senast redigerat 2008-06-05 01:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-05 23:47

Nja, jag har provat XMBC och gillar det så där. Dels blir datorn otroligt het (varmare än med vlc/quicktime som hackar och så är användargränssnittet inte helt tillfredsställande. Men visst, det är ju gratis, så prova för all del.

Ursprungligen av sodemus:

Nja, jag har provat XMBC och gillar det så där. Dels blir datorn otroligt het (varmare än med vlc/quicktime som hackar och så är användargränssnittet inte helt tillfredsställande. Men visst, det är ju gratis, så prova för all del.

Om datorn blir för het så är det fel på datorn och inte programmet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-06 05:30

Vad menar du? Självklart säger datorn ifrån om den blir överbelastad/överhettas. Min poäng är att det verkar som att även de avkodare som XMBC använder är relativt ineffektiva.

Ursprungligen av sodemus:

Vad menar du? Självklart säger datorn ifrån om den blir överbelastad/överhettas. Min poäng är att det verkar som att även de avkodare som XMBC använder är relativt ineffektiva.

En dator ska inte överhettas vid hög belastning. Om den gör det så är det fel på den.

Ursprungligen av Gilbert 2:

En dator ska inte överhettas vid hög belastning. Om den gör det så är det fel på den.

Haha, vadfan vimsar du om egentligen?
En dator kan MYCKET VÄL överhättas vid hög belastning utan att det är fel på den. Har du stress-testat en Macbook någon gång (det har jag) så vet du att det slutar med att den dör av överhättning..... Trycker man skiten ur en processorn under en längre tid räcker fläkten inte till att kyla längre. Resultatet talar för sig självt!

Ursprungligen av PeeMaN:

Haha, vadfan vimsar du om egentligen?
En dator kan MYCKET VÄL överhättas vid hög belastning utan att det är fel på den. Har du stress-testat en Macbook någon gång (det har jag) så vet du att det slutar med att den dör av överhättning..... Trycker man skiten ur en processorn under en längre tid räcker fläkten inte till att kyla längre. Resultatet talar för sig självt!

Du har inte så stor erfarenhet av datorer märker jag. När man överklockar datorer så är det standard att kolla att datorn klarar full belastning under en längre tid UTAN att CPUn blir varmare än gränsvärdet för denna. Det finns många stresstestprogram som är till för just detta. OM en dator överhettas så är det något fel med kylningen, punkt slut.

Tråkigt att din Macbook är defekt…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 15:34

Gilbert 2: vad menar du med överhettas i så fall? Vad jag har förstått så stänger datorn av sig som en säkerhetsåtgärd innan den överhettas. Inte för att den går sönder utan för att det är en inbyggd säkerhetsåtgärd. Jag skrev för övrigt inget om överhettning utan om att den blev "otroligt varm", rätt subjektivt så klart men jag menade att den blev ovanligt varm. Något som är relevant i sammanhanget är att den blir avsevärt mycket varmare än med 1080p med VLC i 10.4.

jag håller med gilbert här.
det är ett problem med moderna macar att de tål inte att användas köras med fullt spjäll, utan är designade för lättare söndagspromenader i parken med täta lemonadpauser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 16:42

Ok, då vet jag vad du menar. Men för att återgå till ämnet: är det något fel på min dator om OSXBMC inte hanterar 1080p filmer problemfritt (problem /= överhettning ) ? Finns det något jag kan göra?

Ursprungligen av sodemus:

Ok, då vet jag vad du menar. Men för att återgå till ämnet: är det något fel på min dator om OSXBMC inte hanterar 1080p filmer problemfritt (problem /= överhettning ) ? Finns det något jag kan göra?

Om den börjar överhetta och därför går ned i hastighet som panikåtgärd så är det ett garantiärende då detta inte ska ske med en normal dator.

1
Bevaka tråden