Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spåra stulen dator med Undercover

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det känns ganska otroligt att någon skulle lyckas stjäla min MacBook Pro men om det skulle ske vill man gärna sätta händerna på tjuven. Sedan ett par dagar kör jag programmet Undercover vilket ger mig några ess i ärmen!

Om datorn blir stulen kontaktar man Orbicule - tillverkaren av Undercover och anger sitt Undercover ID. Tjänsten som legat tyst i bakgrunden på min dator aktiveras då och börjar rapportera IP-numret där datorn befinner sig. Dessutom aktiveras iSight kameran och börjar ta bilder av den nya "innehavaren". Vore hemskt roligt att följa en sådan jakt här på 99mac!

Fungerar det verkligen?
Kenneth Burman är datoransvarig på Kråkbergsskolan i Sunderbyn strax utanför Luleå. Den 3:e April förra året blev skolan bestulna på ett antal nya Macbooks. Vad dom inte visste var att datorerna hade Undercover installerat och rapporterade var dom befann sig. Kamerorna lyckades till och med få bild på tjuven:

Macbooktjuvar klev rakt i fällan - IDG.se

Mac360.com har även testat Undercover:
Mac360: Someone stole my mac, part 1
Mac360: Someone stole my mac, part 2

Läs mer på Orbicule.com:
orbicule.com/undercover/

Programmet kostar $49 USD eller cirka 295kr.
Undercover ingår numera i mac.se paketet.

Läs mer om uppdaterade mac.se 2008

Så vansinnigt kul med korkade tjuvar.

Nu är jag själv inte i knyckarbranschen, men min första åtgärd om jag stal en dator skulle vara att formatera eller rycka loss hårddisken.
Eventuellt skulle jag till och med byta nätverkskort för att säkerställa att MAC-adressen inte går att spåra på något sätt.

Men det är kanske dumt att tipsa korkade tjuvar?

"Men det är kanske dumt att tipsa korkade tjuvar?"

Hm...jaa !

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-06 18:00
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Så vansinnigt kul med korkade tjuvar.

Nu är jag själv inte i knyckarbranschen, men min första åtgärd om jag stal en dator skulle vara att formatera eller rycka loss hårddisken.
Eventuellt skulle jag till och med byta nätverkskort för att säkerställa att MAC-adressen inte går att spåra på något sätt.

Men det är kanske dumt att tipsa korkade tjuvar?

Hur vill du göra det på en Macbook/Macbook Pro eller iMac för den delen? Rycka ur eller formatera om går inte heller om man har aktiverat firmware password på datorn. På PPC datorer är det relativ enkelt att ta bort lösenordet men på en intel dator går det inte.

//Rob

  • Medlem
  • 2008-06-06 17:09

Det rekommenderas att sätta firmware-lösenord också så att man inte kan just formatera hårddisken hur som helst. Samt ett gästkonto utan lösenord alternativt att man inte kräver lösenord på adminanvändaren. Tjuven måste ju kunna logga in och kunna koppla upp sig..

  • Medlem
  • 2008-06-06 17:52

Å andra sidan, ju mer snack om detta program desto större risk att det snart inte kommer att hjälpa en i nöden.

Jag kör nästan enbart Windows på min MacBook på jobbet, finns det något liknande till Windows?

iMacen hemma borde man kanske också installera på men det känns mest användbart på bärbara.

Apro på dumma tjuvar:
Really Dumb Burglar - Video

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-06 21:46

Smart lösning måste jag säga! Absolut billig säkerhet och som ger större chans till upprättelse vid stöld. Hade jag haft laptop så hade jag skaffat det bums!

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-06-06 23:05

Har haft Undercover på min mac i snart två år nu. Har inte ens tänkt på att det finns där. Har som tur är inte blivit bestulen på min dator. Det är dock väldigt skönt att ha det där ifall att.

Hörde om ngn tjej genom en podcast (Adam med sin MacCast ?) fått sin stulna dator tillbaka genom back-to-my-mac. De loggade in på datorn, strtade PhotoBooth och tog bilder och kollade lite IP etc.

Snuten fick en snyggt printad bild, med en adress till Tjuven....

När man får sina saker snodda önskar man att batteriet innehöll semtex så man kunde spränga datorn med ett kommando

Nästa dator blir en bärbar och då blir det ovan spårningsprogramvara i datorn.

Det låter verkligen som en trevlig tjänst men paranoid som jag är hade jag hela tiden varit rädd för att tjänsten skulle missbrukas, eller användas av misstag, till att samla in saker om vad jag håller på med..

Det skickar ju inte någon information till företaget om man inte själv registrerar den som stulen... Men jag är paranoid som sagt, och tanken på att ha ett program installerat som kan skicka in skärmdumpar och annat skrämmer mig lite.
Är jag fånig?

Installerade Undercover idag eftersom jag har ett mac.se-konto sedan ett halvår.
Jag har inte tänkt på att oroa mig så mycket Andreas Th men får väl fundera på om jag inte ska börja göra det...:tveksam: . Kan det vara CIA som kollar upp svenska datoranvändare ?:confused:
Det märks väl om Undercover tar skärmdumpar ? Är det inte bara att sätta för den lilla iSight-fyrkanten överst om man inte vill att dom ska ta kort av förövaren ?
Finns Undercover som något installerat på datorn (program) ?

Ursprungligen av KaRo:

Installerade Undercover idag eftersom jag har ett mac.se-konto sedan ett halvår.
Jag har inte tänkt på att oroa mig så mycket Andreas Th men får väl fundera på om jag inte ska börja göra det...:tveksam: . Kan det vara CIA som kollar upp svenska datoranvändare ?:confused:
Det märks väl om Undercover tar skärmdumpar ? Är det inte bara att sätta för den lilla iSight-fyrkanten överst om man inte vill att dom ska ta kort av förövaren ?
Finns Undercover som något installerat på datorn (program) ?

Undercover ÄR ett program.
Det ligger och skickar en "ping" till Undercover Inc och frågar väl antagligen "Hej, är jag rapporterad som stulen?" Svar NEJ, "ok då fortsätter jag som inget hänt..."
Om du anmäler datorn som stulen med ditt kodord i ett mail så frågar datorn "Stulen?" Svar : JA "OK, då startar jag med att ta bilder och skärmdumpar"

Du märker förmodligen inget av att programmer tar skärmdumpar, dessa sparas temporärt och skickas sedan rätt ut.
Om du tejpar över linsen så kan ju inte kameran ta bilder, men å andra sidan kan ju inte du använda kameran själv...

Om Undercover tar skärmdumpar ibland stör mig inte. Är inte ute på några "spännande" sidor. Men om det ingår att det"pingar" foton regelbundet skulle jag få spader. Jag osminkad med "a bad hair day" är ingen vacker syn !:tveksam:
Säg att dom inte tar foton ! Säg det.....

Ursprungligen av KaRo:

Om Undercover tar skärmdumpar ibland stör mig inte. Är inte ute på några "spännande" sidor. Men om det ingår att det"pingar" foton regelbundet skulle jag få spader. Jag osminkad med "a bad hair day" är ingen vacker syn !:tveksam:
Säg att dom inte tar foton ! Säg det.....

Den tar ju bara bilder om datorn är anmäld stulen, inte annars! Så det är lugnt, du behöver inte sminka dig och göra dig iordning för en "dejt" med datorn ;).

  • Medlem
  • 2008-06-07 17:36
Ursprungligen av KaRo:

Om Undercover tar skärmdumpar ibland stör mig inte. Är inte ute på några "spännande" sidor. Men om det ingår att det"pingar" foton regelbundet skulle jag få spader. Jag osminkad med "a bad hair day" är ingen vacker syn !:tveksam:
Säg att dom inte tar foton ! Säg det.....

Varför skulle de ta foton och slösa bandbredd om du inte uppgett att datorn är stulen? Verkar helt osannorlikt och paranoit.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-07 17:56

jag tror inte programmet beter har olika lägen - ett när dn är hema och ett när den stulits. Programmet bara rullar på - oavsett situation. Annars är det ju värdelöst om man inte upptäcker och bums anmäler stölden minuterna efter utförandet.
Think, man. Think.

Ursprungligen av rodin:

Varför skulle de ta foton och slösa bandbredd om du inte uppgett att datorn är stulen? Verkar helt osannorlikt och paranoit.

Ursprungligen av KaRo:

Om Undercover tar skärmdumpar ibland stör mig inte. Är inte ute på några "spännande" sidor. Men om det ingår att det"pingar" foton regelbundet skulle jag få spader. Jag osminkad med "a bad hair day" är ingen vacker syn !:tveksam:
Säg att dom inte tar foton ! Säg det.....

Den tar ju bara kort om du anmält den som stulen.... då är det ju inte du som sitter framför den....

Nu är jag inte inne i tjuveribranschen men skulle jag vara det får det bli ett besök på en skönhetssalong innan jag norpar en Mac !;)

Off topic;
⎈ Går det att markera andra smilies än dom som finns här och sätta in i texten eller måste dom alltid biläggas ?
⎈ Finns det något sätt att få in färg på texten ?

Ursprungligen av KaRo:

⎈ Går det att markera andra smilies än dom som finns här och sätta in i texten eller måste dom alltid biläggas ?
⎈ Finns det något sätt att få in färg på texten ?

Vi försöker undvika avvikande storlekar på typsnitt (som jag vet att du gillar) och färger i diskussionerna. Samma sak med signaturer och avatarer. Måla upp en bild med ett levande språk istället (och starta en diskussion i feedback om ämnet istället för att byta ämne i en tråd vilket också bör undvikas)

Gissade att det var så, Björnström och kan tom förstå varför men ville bara få det bekräftat.

Kanske det behövs en ständig tråd som heter OT där man kan ta alla småfrågor som inte känns så viktiga ?

Senast redigerat 2008-06-08 22:26
Ursprungligen av Andreas Th:

Det låter verkligen som en trevlig tjänst men paranoid som jag är hade jag hela tiden varit rädd för att tjänsten skulle missbrukas, eller användas av misstag, till att samla in saker om vad jag håller på med..

Det skickar ju inte någon information till företaget om man inte själv registrerar den som stulen... Men jag är paranoid som sagt, och tanken på att ha ett program installerat som kan skicka in skärmdumpar och annat skrämmer mig lite.
Är jag fånig?

Ja, jag tycker du överreagerar.
Jag brukar tänka så här.
Om nu ngn tar skärmdumpar när jag sitter på 99.se - vad är det för en stackare de skall tvinga sitta på betald arbetstid och läsa Svenska?
Då kan du ju sluta skicka email över atlanten, den läses av datorer i flera vevor innan den kommer fram. Sluta ring, telefontrafiken avlyssnas - också av datorer....
Allt för att leta efter Bali-sprängare och 9/11-terrorister och jag tycker det är en bra sak att de gör det.

Ursprungligen av Goflorp:

Ja, jag tycker du överreagerar.
Jag brukar tänka så här.
Om nu ngn tar skärmdumpar när jag sitter på 99.se - vad är det för en stackare de skall tvinga sitta på betald arbetstid och läsa Svenska?
Då kan du ju sluta skicka email över atlanten, den läses av datorer i flera vevor innan den kommer fram. Sluta ring, telefontrafiken avlyssnas - också av datorer....
Allt för att leta efter Bali-sprängare och 9/11-terrorister och jag tycker det är en bra sak att de gör det.

Tja jag är väl lite fjantig då
Jag avskyr givetvis att telefonsamtal och e-post avläses också, men det är ju inget jag kan påverka känns det som (förutom att kryptera e-post och prata mitt eget andreas-språk i telefonen ).
Är fortfarande lite skeptisk till att ha ännu mer program som eventuellt kan avlyssna mig.

Nu är ju detta programmet inte avsett för att spionera på ägaren och jag tror verkligen inte det är någon fara.
Men jag hade inte klarat av det ändå eftersom det trots allt öppnar en möjlighet.

Jag lär svära om min dator blir stulen dock

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-07 01:21

Här i Sthlm är nog polizei själva flaskhalsen så att säga...Även om jag lyckades levererade tjuvens IP-nummer till utredaren - om någon sådan över huvud taget fanns för ärendet - så skulle:

1. Vi kan inte göra husransakan på så lösa grunder - eller klämma ut numrets ägare från bredbandsbolag. Vi kan inte lita på att det stämmer det där...vad hette det?...IP-numret.

2. Ärendet ligger i en hög. Kanske tas det itu med om några veckor. Hör av dig då...okej, jag gör en notering att du ringt och skriver ner det där numret.

3. Endast om värdet överstiger 50.000 kr. lättar vi på ändan (=kriminalpolis aktiveras).

Även om polizei verkligen skulle rycka ut så sker detta efter 2-3 veckor och datorn är long gone.

Detta är verkligheten. Undercover är helt bortkastat i Sthlm. En stulen dator går under epitetet "småstölder". Dessa utreds inte. Efter någon månad får man ett standardbrev från polizei som förklarar att ärendet är nedlagt.

Faktum är att en stulen moped, dator, cykel, väska, mobiltelefon, etc - aldrig någonsin kommer till rätta. Detta är ett faktum som alla accepterar. Försäkingsbolagen förväntar sig inte heller något av polizei - dom handlägger snabbt och betalar ut stålarna minus självrisk. Ny pryl inhandlas.
Det är så sällsynt sensationellt om något stulet återbördas att det brukar stå i dagens Nyheter när det händer.

Ursprungligen av mjg:

Detta är verkligheten. Undercover är helt bortkastat i Sthlm. En stulen dator går under epitetet "småstölder". Dessa utreds inte. Efter någon månad får man ett standardbrev från polizei som förklarar att ärendet är nedlagt.

Minns du inte Atomlab som fick tillbaka sin Powerbook tack vare 99mac?
http://www.99.se/internet/61209-stulen-powerbook-s-fick-tillbaka-min-dator.html

I hans fall hade tjuven loggat in på 99mac med datorn (fortfarande med Atomlabs konto) vilket gjorde att vi fick det nya IP-numret. Sen tog det inte länge innan datorn var tillbaka!

Med Undercover hade vi fått IP-numret snabbare och med bild på tjuven (som visade sig vara "känd"). Vore så sjukt kul om vi lyckades rädda tillbaka fler datorer genom Undercover-satsningen.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2008-06-07 12:23

jag tror på gps..... borde gå att fixa någon lite sändare, tänk mini lowjack. eller något som är kopplat till Airport kortet.

hehe, roligt när tjuven får knack på dörren och drabbas av det blinda raseri från den äkta mac ägeren.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-07 13:37

Å andra sidan....är det bara jag som inte skulle gråta alls om datorn blev stulen? Jag får nämligen en ny minus 1000 kr. Nyaste modellen.
Jag skulle faktiskt inte ha något emot att någon stal mina datorer varje gång min modell utgått och nya lägstamodellen är saftigare än den stulna/gamla. Detta skulle vara ett utmärkt sätt att alltid ha det senaste och slippa gigahertzhetsen.
Hallelujah!

(På jobbet vill jag dock inte ha något stulet...merarbetet med att köpa in och initiera ny burk och bygga upp projekten från backup skulle vara en tortyr för mig...och deadline skulle spricka...beroende på När stölden sker. To much shit.)

Bra då kan jag alltså vara lugn.

Jo nog skulle jag nästan gråta om någon stal MacRo eller MicRo ! Dvs min MBP eller MBA. Skulle inte ni ? Visst ja, ni är killar.;) Så det bli kanske mer ''ska brevbomba den jä&@€•$ !" ?

Ursprungligen av mjg:

Å andra sidan....är det bara jag som inte skulle gråta alls om datorn blev stulen? Jag får nämligen en ny minus 1000 kr. Nyaste modellen.
Jag skulle faktiskt inte ha något emot att någon stal mina datorer varje gång min modell utgått och nya lägstamodellen är saftigare än den stulna/gamla. Detta skulle vara ett utmärkt sätt att alltid ha det senaste och slippa gigahertzhetsen.
Hallelujah!

Ge mig din adress så ska vi se ifall det kan ordnas.

  • Medlem
  • 2008-06-07 18:03

"Think, man. Think"? Det pinsamma är ju att du har helt fel.

Det skiter fullständigt i om du är hemma eller någon annanstans. Det är när Orbicules server svarar att den är stulen som programmets åtgärder aktiveras. Jag har programmet och vet hur det funkar. Du måste anmäla det direkt via e-post, telefon eller fax så fort den stulits för att det ska aktiveras. Det är först då det skickar IP, skärmdumpar, isight-foton osv. Det fungerar precis som Goflorp skriver ovan.

Bevaka tråden