Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail från Time Machine kopia?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Nu är det så att jag formaterat min MBP efter en massa strul. Jag har gjort en Time Machine kopia för att.. ja, ha en backup helt enkelt. Jag importerar inte allt, för Macen har blivit seg av det förut.
Jag har lagt in en del program från min kopia i alla fall, men nu skulle jag vilja importera mina mail och mailinställningar utan att behöva importera allt.
Någon som vet hur?

Skulle bli mycket tacksam om någon vet hur och kunde förklara lite kort

I biblioteksmappen i hemkatalogen finns en mapp som heter Mail. Kopiera över den från backupen till din nya hemkatalogs biblioteksmapp. I samma biblioteksmapp finns en mapp som heter Preferences. Kopiera filen com.apple.mail.plist till motsvarande mapp i nya hemkatalogen. Därefter ska Mail vara som förr.

Ok, tack!
Var inne på det spåret själv, visste bara inte riktigt vad som skulle kopieras.
Ska prova nu.

EDIT: Har ingen com.apple.mail.plist :S

Kopierade över Mail mappen, men kunde inte hitta filen i preferences.

Verkar inte gå alls Skapar kontot från scratch och försöker sen lägga in Mail från backupen.

Har du provat att söka med Spotligt? Har du haft igång Mail innan du körde backup borde du ha en fil i backupen under ~/Bibliotek/Preferences/ som heter så. Annars kan du förstås prova utan den.

Jag har gjort den proceduren flera gånger. Det har alltid fungerat så någonting måste du ha missat om det inte gör det.

Jag har sökt med Spotlight, ja.
Jag hade Mail igång innan, jag vet inte varför jag inte har en sån fil.
Jag provar som sagt att konfigurera ett nytt konto, sen lägga in Mail från backupen igen
Annars provar jag utan.

Bäst att kolla i så fall, visst kollar du i Time Machine i Latest-mappen. Dvs mappen där den senaste backupen ligger, eller använder för Time Machine-gränssnittet? Om du har en hemkatalog med ett annat namn är det möjligt att du inte hittar filen om du använder gränssnittet.

Ja, den senaste kopian via Finder, inte Time Machine.app om du menar så?
Hittar den inte =/ har en massa mail som jag måste ha nämligen, jag har de senaste 120 mailen från mailservern dock, men jag har aningen fler som jag behöver.

I alla fall, verkar som om det får räcka med mailen som jag har Tack i alla fall.
Och när vi ändå är inne på backup och sånt, vet du hur man kan importera Safari favoriter från en backup?
Tack

Safaris bokmärken ligger i filen ~/Bibliotek/Safari/Bookmakrs.plist som också den ligger i din hemkatalog. Kopiera över till nya hemkatalogen och lägg i motsvarande katalog så ska de dyka upp.

Måste ha blivit något fel på min Time Machine backup, jag har ingen Safari folder i /Bibliotek/

Tilde (~) betyder att du utgår från din hemkatalog. Om din hemkatalog heter shogunami och du inte har flyttat på den borde den finnas i katalogen /Användare/shogunami/Bibliotek/Safari/. Kör du på engelska visas de som Users och Library. Byt även ut shogunami till namnet på din hemkatalog (vanligtvis ditt korta användarnamn). På så vis har alla användare ett eget bibliotek och därmed t ex egna inställningar för bokmärken.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-08 11:06

Sök efter en mapp i biblioteket som heter något i stil med "arkiverat". Där hittade jag en hel massa efter att ha ominstallerat systemet på min förra dator. Lite knöligt att hitta men där fanns en hel massa bokmärken, mail lösenord och sånt. Kolla "båda biblioteken" inte bara den i din användarmapp.

1
Bevaka tråden