Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan gamla annonser städas undan?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-06-06 22:19

Letade efter musikgrejor att köpa. Sökte och hittade. När jag skulle maila om att jag vill ha grunkorna kollade jag datum (kanske ska man göra det först, men jag litar på att de som säljer tar bort annonsen när det är sålt...( ja litar o litar men de får väl skylla sig själva om de blir nedringda o mailbombade när affären redan är avklarad!) blablabla..:)), det var från 2005!!!! Hu va länge sen.. Går det inte att göra en speciell låda för annonser som är äldre än typ 3 månader? För att hålla det fräscht liksom..??

urdus. PS- sökte efter musikgrunkor på 99musik...

Känns som ett oerhört litet problem... Som du konstanterar, kolla datumet, speciellt när du söker bland säljesannonserna. Jag tycker det man ska hålla ner antalet underforum. De flesta annonsörer brukar för övrigt skriva i tråden när något är sålt.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-06-07 21:04

Nja.. litet problem kan tyckas, men det beror nog på hur ofta du letar efter saker. Nyttan av gammalt skräp på nätet bör diskuteras. sök på nåt lite udda, och det är inte alls ovanligt att svaren du får är inaktuella.

Som de andra säger, det är ju inte ett särskilt stort problem. Det står ju datum somsagt...

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-06-09 14:41

Det finns väl ingen som helst anledning till att gamla annonser ligger kvar? Kollar man under säljes så borde man ju rimligtvis kunna räkna med att det som ligger där är aktuellt, och inte sålt för 3 år sen. Kan man inte göra så att alla annonser raderas efter 2-3 månader? Om annonsen fortfarande är aktuell får man väl lägga upp den på nytt eller förnya den.

Ett problem i sammanhanget är att man inte själv kan redigera (förutom en väldigt begränsad tid efter skapandet) och radera en annons, utan det måste en admin göra.

  • Medlem
  • 2008-06-16 19:47
Ursprungligen av hugin:

Det finns väl ingen som helst anledning till att gamla annonser ligger kvar?

Jag tycker att bevisbördan är omvänd. Det finns ingen som helst anledning att ta bort sådant som är publicerat.

Däremot skulle jag gärna se att trådskaparen fick posta fler inlägg i sin egen försäljningstråd för kompletteringar eller annan info.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-06-16 21:47
Ursprungligen av Baron:

Jag tycker att bevisbördan är omvänd. Det finns ingen som helst anledning att ta bort sådant som är publicerat.

Däremot skulle jag gärna se att trådskaparen fick posta fler inlägg i sin egen försäljningstråd för kompletteringar eller annan info.

Nu gjorde jag ju ett tillägg om att jag kan gå med på att musikforumet är undantaget. Men i övrigt ser jag ingen som helst anledning att gamla annonser om att någon vill sälja en extern hårddisk eller köpa en puckmus ska ligga kvar. Hur många gamla annonser ser du ligga kvar på Blocket eller andra annonsforum?

Radannonser är inte direkt att jämföra med diskussioner i forumen.

Fast det finns ett stort värde i att ha gamla annonser kvar, så att man kan kolla vad en viss sak (synth) sålts för tidigare!

Ursprungligen av android:

Fast det finns ett stort värde i att ha gamla annonser kvar, så att man kan kolla vad en viss sak (synth) sålts för tidigare!

Håller med om att detta skulle vara värdefullt. Men å andra sidan så är det ju inte säkert att priset i annonsen stämmer med det slutliga försäljningspriset... efter prutning och förhandling...

Just för oss synthnördar är det ju viktigt. Frågan är om en 5 år gammal ipodannons har någon nytta. Det rör sig ju om ganska mycket pengar och ibland kan det ju vara så att det är en dyrgrip som säljs och då är det ju nyttigt att ha en gammal annons som referens. Plus att med just synthannonserna så är de ju ganska matnyttiga på information. Som android sa med andra ord

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-06-09 21:22
Ursprungligen av axelwaad:

Just för oss synthnördar är det ju viktigt. Frågan är om en 5 år gammal ipodannons har någon nytta. Det rör sig ju om ganska mycket pengar och ibland kan det ju vara så att det är en dyrgrip som säljs och då är det ju nyttigt att ha en gammal annons som referens. Plus att med just synthannonserna så är de ju ganska matnyttiga på information. Som android sa med andra ord

Priset på gamla synthar svänger ju som ett par sjuttitalsbrallor.. Min Moog t.ex kostade ett tag 1500, sen 7500, sen mja kanske 4000...

Men att det däremot kan vara nyttigt ibland att titta på diskussioner om gamla grejor ,som herr (eller fru) jgb med fler påpekade, kan iallafall jag ta som en god anledning att låta dessa finnas kvar.

Tycker dock att de hör hemma i ett arkiv nånstans i källaren.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-09 14:58

Snarare är det rätt mycket intressant info som kommer fram i frågorna kring en annons, så det är inte bara priset som är av nytta.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-06-09 15:06

Annonsen säger som sagt inget om det faktiska försäljningspriset.

Men jag ska rätta mig. Annonsforumet i /musik skiljer sig lite från resten, med bland annat möjlighet att svara på inlägg. Så det jag skrev gäller i första hand /mac och /ipod.

  • Medlem
  • 2008-06-09 15:10

Annonser på 99musik bör ligga kvar av flera anledningar:
1. Det är ofta en diskussion (ja, man får diskutera i sådana trådar på 99musik)i tråden, där det kan komma fram bra information
2. Den som vill veta mer om en viss sak kan titta i tråden och se vem som har haft en tidigare, bra sätt att hitta folk som kanske kan svara på frågor om det som såldes
3. Även om det var länge sedan en annons dök upp så kan den fortfarande vara aktuell, alltid värt att kontakta säljaren direkt

Att man inte kan redigera första inlägget efter 60 dagar (eller hur det nu var) är en regel som härrör från 99mac.

  • Medlem
  • 2008-06-16 22:40

Nej. Men som sagt: man borde motivera varför de ska bort snarare än varför de ska ligga kvar.
Det kan finnas ett visst värde i att de finns kvar. De skadar i alla fall inte.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-06-17 12:32
Ursprungligen av Baron:

Nej. Men som sagt: man borde motivera varför de ska bort snarare än varför de ska ligga kvar.
Det kan finnas ett visst värde i att de finns kvar. De skadar i alla fall inte.

Jag anser att det är tvärtom när det gäller annonser. Det fullkomligt naturliga (och som gäller överallt utanför 99sfären) är att gamla annonser raderas.

En anledning till det (förutom den uppenbara, att annonsen inte längre gäller) är att det ska bli lätt att överblicka och söka bland annonserna. Att man hittar en massa annonser om folk som ville sälja en iMac någon gång i historien är ju totalt ointressant och gör det bara svårare att hitta de som faktiskt fortfarande har en iMac till salu.

Vad skulle motivet vara för att spara dem?

Ser här att tråden är gammal, men istället för att starta en ny tråd svarar jag här.

Det är oerhörd irriterade med alla köp-sälj annonser där man inte vet om det finns kvar eller inte.

En lösning skulle vara en knapp eller liknande där man godkänner att köpet/försäljningen är utförd.
Då skulle man kunna ha aktiva och inaktiva annonser. Då kan man spara de inaktiva annonserna i en typ av historik. Sen efter en viss tid. t.ex 90 dagar så förflyttas automatiskt en tråd till inaktiv. Man skulle kunna ha ett påminnelse mail att det var 90 dagar sedan man la ut annonsen. Det är dax att förnya eller arkivera annonsen.

Nån som tycker samma ?

1
Bevaka tråden