Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern Hårddisk slutat fungera för OSX

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-06-03 17:29

Goddag i stugan. Köpte en 320GB extern hårddisk med märket TEAC under mellandagsrean. Pluggade in den i macen och allt fungerade som det ska. Sen efter det har jag haft den inkopplad i min PC då jag haft den för skolarbete och dylikt. Sedan dess har den inte gått att skriva till från min MBP.

Så den har fungerat till min MBP, men efter att jag kopplat den till min PC går den inte att skriva till från min MBP. Men jag kan läsa filer som jag lagt in från min PC t.ex. filmer.

Någon som har en lösning på det hela?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 19:26

Har du kollat så att inte det har ändrats några behörigheter? Högerklicka på hårddisken och visa info, kolla under "delning och behörigheter"...

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-06-03 21:59

Det står att jag bara kan läsa och det visste jag redan innan.. Men hur jag fixar det har jag ingen koll på, om jag inte formaterar den igen, men då förlorar jag allt på disken då jag inte har tillräckligt med utrymme på mina externa diskar för att skapa en backup.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 22:13

Kan du inte klicka på hänglåset intill och skriva ditt lösenord och byta behörigheter så att du kan läsa/skriva. Det verkar ju onekligen vara det som är felet...?

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-06-03 22:47

Har klickat på alla hänglås som tänkas kan men ingenting.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/problem.png

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-04 02:15

Macen kan alltså läsa men inte skriva - så beter sig ju en disk som är NTFS-formaterad. Kan det vara så att du formaterat disken efter att du anslutit den till PC:n? Och att den från början var antingen Fat32 eller HFS+-formaterad?
Sammanfattning filformat: 99.se - Visa enstaka inlägg - Seagate Freeagent drive

Edit: Ska tilläggas att macen kan läsa NTFS-format med tilläggsprogram.

Vet inte om Paragons program har stöd för IntelMacarna, men dom fixar skrivrättigheter för NTFS när det är en PPC, se URL:

Paragon NTFS for MAC OS X - full read and write access to Windows NTFS partitions under Mac OS X

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-06-04 11:15

Ska prova med Paragons program. Jag har inget minne av att jag formaterade den när jag anslöt den till PCn, det blev liksom lite plug and play. Jag vet dock att jag var tvungen att formatera den när jag pluggade in den i MACen första gången, men kommer med uppdatering efter jag provat Paragons program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-04 12:58

Men du, hur ser det ut om du högerklickar på hårddisken och visar ALL info? Ta en screenshot på det och visa upp. Om du kan ändra behörigheter där så kan du välja så att det gäller alla mappar/filer på hårddisken.

Edit: det verkar nästan uteslutet att den har bytt till ntfs bara för att du kopplade in den på pc:n (så klart). Det skulle tagit tid och du skulle förlorat all information.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-06-04 18:58

Fortsätter ditt inlägg med egna hårddisk bekymmer. Efter Ominstallation av 10.5 och uppdatering av 10.5.3 så fungerar inte min externa FW400 disk (LaCie). Ibland hittar skivverktyget själva HD men inte partitionerna. Min linux burk läser dem utan problem så problemet ligger hos min MPB. Några förslag?

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-06-07 13:43

Uppdatering: Paragons program gjorde susen för mig. Kan både skriva och läsa från både min pc och från min MCB.

Jag har ett liknande problem. Jag försökte formatera min externa hårddisk i NTFS. Jag kan öppna den på MBP (har Paragon installerat) och under skivverktyg står det att filystemet är Windows NT-filsystem. Problemet är att disken inte dyker upp på PC:n när jag kopplar in den. Några idéer om vad man ska göra?

Jag har samma problem med min WD 3200, om jag bara stänger av den utan att "mata ut" den så kommer det sedan upp att den är skadad och jag kan bara läsa från den. Då startar jag XP i Paralells och kör hårddisken där lite. Sen funkar den som vanligt i Leopard. Det måste vara någon säkerhetsåtgärd som Apple gjort? I varje fall så är det konstigt.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-07-03 14:18

Vet inte riktigt vad jag ska göra med min externa nu... Den syns i skivverktyg, men vill inte visa sig varken i finderfältet eller på skrivbordet. Det går varken att kontrollera eller reparera den via skivverktyget och diskwarrior hittar den, men kan inte göra något med den. Den är som sagt ntfs formaterad och jag har paragons program installerat på Macen. Därav säger diskwarrior att den inte är formaterad för mac... Då jag har i stort sett allt på den hårddisken känns det inte som jag vill formatera om den och förlora all data.

Senast redigerat 2008-07-04 12:36

Dagens säk.uppdatering och extern HD

Jag har plötsligt fått samma fel som beskrivs här i tråden, att den externa LaCien inte syns i finder eller i systemverktyg. Kan dagens säkerhetsuppdatering vara orsaken? Det är efter den som det är omöjligt att få kontakt med HDn. Om jag drar ur FW-kabeln slutar den att snurra och sätter jag i den startar HDn.
Någon som kan ge tips?
ÅS

1
Bevaka tråden