Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny 'vår' för 12'' PB/MBP ?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-04 18:43

Tidens anda verkar vara allt minde bärbara datorer...och då talar vi inte enbart om
tunnare modeller som MacBook Air, utan modeller kring 10-12''. Finns det en marknad för Apple och en 'ny vår' för insomnade PB 12'' - skulle ni vilja se en sådan modell igen?

Senast redigerat 2008-05-05 00:43

Jag skulle vilja se en MacBook Air 11,1 tum med Core 2 Duo ULV-processor och 10 timmar batteritid (andra tillverkare kan så varför kan inte Apple?).

Små datorer finns det marknad för uppenbarligen. Men problemet är att de där riktigt små har alltid ännu mindre skärm och där tycker jag att Air är supercool. Svinbra, stor skärm och fullskaligt tangentbord, men tunn som ett as och därför "liten" i betraktarens ögon. Jag hoppas att MacBook och MacBook pro går mer och mer åt Air-hållet och att hela linjen av Apples bärbara blir runnare. Visst, footprint får gärna minska lite, men inte skärmytan. Sen får gärna upplösningen på MacBooks och Air blir högre

Ursprungligen av henkebarn:

Små datorer finns det marknad för uppenbarligen. Men problemet är att de där riktigt små har alltid ännu mindre skärm och där tycker jag att Air är supercool. Svinbra, stor skärm och fullskaligt tangentbord, men tunn som ett as och därför "liten" i betraktarens ögon. Jag hoppas att MacBook och MacBook pro går mer och mer åt Air-hållet och att hela linjen av Apples bärbara blir runnare. Visst, footprint får gärna minska lite, men inte skärmytan. Sen får gärna upplösningen på MacBooks och Air blir högre

Jag tycker Air ska vara mindre. Tar ju lika mycket plats i väskan som en MB (vill absolut inte ha brorsans i min väska t ex).

Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag tycker Air ska vara mindre. Tar ju lika mycket plats i väskan som en MB (vill absolut inte ha brorsans i min väska t ex).

Skämtar du? Har du kännt på/hållt i en Air? Grym skillnad mot MacBook.

Jag får väl komma dragande med min bild på skillnaden mellan MacBook och MacBookAir för tredje gången här på 99.se ! Big difference !

Ursprungligen av KaRo:

Jag får väl komma dragande med min bild på skillnaden mellan MacBook och MacBookAir för tredje gången här på 99.se ! Big difference !

Tack, KaRo!

Att bära runt på en MacBook Air känns för tusan inte.

Ursprungligen av henkebarn:

Skämtar du? Har du kännt på/hållt i en Air? Grym skillnad mot MacBook.

Visst har jag känt på en MacBook Air, flertalet gånger faktiskt. Den väckte sånt "ha-begär" att jag försökte stoppa ned den i väskan men den var då för stor och stack upp.

Skämt åsido. Jag vet hur tunn och lätt den är men oavsett det så går den inte smidigt ned i min väska. Skulle verkligen vilja se en till omkretsen mindre MBA.

Efter att ha levt med Air sedan febuari kan jag bara säga att jag är grisigt nöjd med datorn. Förmodligen mer än jag trodde jag skulle bli från början.
Den må vara lika stor som en Macbook till omkretsen, men där slutar också alla likheter.

Tunnheten och vikten gör mycket stor skillnad.

Jag kan förstå absoluta storlekskrav, men jag frågar mig samtidgt vad man har de där små datorerna till?

Jag tyckte länge att Vaio TZ-serien var väldigt sexig. Men nu, efter att ha lärt känna MBA känns de små datorerna bara konstiga och fulla av komprimisser.

Vad är den primära anledningen till att du vill ha en liten dator? Är det att kunna ha en liten väska, eller är det något annat? Har du redan erfarenhet av det lilla formatet, eller är det något du känner att du skulle vilja ha?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-05 17:48

Själv har jag svårt att leva utan min MBP 17'', då jag jobbar så mycket grafiskt. Men om det bara kommer till att skriva lite och administrera samt surfa, så skulle en 12'' räcka gott! Om någon å andra sidan säger att skärmen är för liten, så är det ju då samtidigt mycket märkligt att alltfler väljer att använda sin mobil till just att surfa på och läsa mail... en liten motsägelse.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-06 23:52

Hp

Har testat en Hp Compaq 2133 (HP 2133 Mini-Note Review) på jobbet - riktigt trevlig i storlek, aningen tjock kanske och det mesta flyter på OK trots VIA-processor (har i alla fall 2GB RAM och 100 GB HD)
Men - skärmen! 9 tum och WXGA blir smått - ser bra ut för bilder/film, men lite problematiskt med textstorleken...
Så gärna en Macbook i liknande storlek, men med 11 tums skärm (och så gärna ett pris inte alltför långt över HPns ca 700$...)
/Johan

Ursprungligen av jonwam:

Har testat en Hp Compaq 2133 (HP 2133 Mini-Note Review) på jobbet - riktigt trevlig i storlek, aningen tjock kanske och det mesta flyter på OK trots VIA-processor (har i alla fall 2GB RAM och 100 GB HD)
Men - skärmen! 9 tum och WXGA blir smått - ser bra ut för bilder/film, men lite problematiskt med textstorleken...
Så gärna en Macbook i liknande storlek, men med 11 tums skärm (och så gärna ett pris inte alltför långt över HPns ca 700$...)
/Johan

Håller med, 10”-11" med samma upplösning (och FW-port... ) vore något!

Dells Mini-Inspiron är väl rätt "söt" ? Bara 8,9 tum och 500 $.

Dells nya "mini-Inspiron" fångad på bild - IDG.se

Okej, samma foot print är ju sant.

Nåväl, jag låter dig vara utav denna befängda åsikt!

Jag önskar inte trampa någon alls i denna diskussion på tårna, men ville bara belysa att liten ≠ tunn och lätt. Ja, MacBook Air är lätt och tunn, men den har samma skärm-area som en vanlig MacBook.

Vissa människor vill ha en dator som inte (bara) är tunnare och lättare att bära med sig, utan som också inte tar stor plats i övrigt. Liten "footprint" som alla hippa, häftiga IT-typer skulle säga.

Tolka mig gärna rätt nu och utan en massa agressivitet om att MacBook Air är antingen det ena eller det andra. Jag har ingen direkt åsikt om maskinen förutom att den inte är för mig. För de personer MacBook Air är avsedd är jag mycket säker på att den är utmärkt och passande.

När man tittar på dessa apparater, snälla betänk en sak:
Don efter person och rätt verktyg för rätt uppgift.

En avgörande faktor är tangentbordet. Jag tror inte att Apple är intresserade av att tillverka en dator med ett "dinky keyboard," dvs ett litet tangentbord. MBA offrar storlek för att erbjuda ett fullstort tangentbord.

Jag skulle nog säga att vikt är avgörande för mig, min MB är tillräckligt liten med sina 13 tum men jag tycker att den är lite tung att bära runt på en hel dag.

Dessutom är MBA en väldigt tunn dator, men fortfarande med ett mycket vridstyvt chassi. Detta tror jag uppnås genom att chassiet inte är platt, utan lite mer UFO-format. Förmodligen kunde man inte närma sig tangenbordets kanter från sidorna i storlek utan att det blev svårt att få komponenterna att få plats inuti.

Jag har själv haft en PB12" i ett halvår. Jag gillade verkligen formfaktorn man jag sålde den pga att fläktarna gick för mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-07 17:03
Ursprungligen av Redglittercoffin:

En avgörande faktor är tangentbordet. Jag tror inte att Apple är intresserade av att tillverka en dator med ett "dinky keyboard," dvs ett litet tangentbord. MBA offrar storlek för att erbjuda ett fullstort tangentbord.

Öh? PB 12" hade väl ett fullstort tangentbord? Och detta tangentbord är precis lika stort som det på 15" G4 PB (jag har båda hemma).

Dessutom, om du idag köper ett trådlöst tangentbord från Apple så är det lika brett som min 12" PB. (Jag har ett hemma.)

Så du kan knappast förklara MBA's stora footprint med tangentbordet.

Ursprungligen av pesc:

Så du kan knappast förklara MBA's stora footprint med tangentbordet.

Om du tog dig tid och lästa hela inlägget jag skrev så går det bra.

Jag som funderar på en MBP 17" HiREs ...

*springer i zigzag och duckar*

1
Bevaka tråden