Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbaste OS X på en iMac G3

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en gammal iMac G3 500Mhz med 256MB minne. En rätt trevlig oxh snygg maskin och vore kul om det gick att sparka igång den så den kan användas för lite enklare surfning, musiklyssning, m.m.

Vilket OS X är snabbast på en sådan här gammal maskin. Den är i dagsläget laddad med linux vilket inte känns så där väldans kul.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-05 14:07

jaguar eller tiger borde väl funka bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-05 14:13
  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-05 15:20

Inte jaguar iaf, Panther (10.3) ar snabbare.

Bra, det verkar som det går att köra 10.4 som jag har liggande i en låda. Verkar bli för dyrt att stoppa in mer minne. Har för mig att det låg på en tusing att peta in 256MB till.

Jag hade en iMac 400/192 med Panther som stod för en del surfning med Camino och musik i iTunes för inte så länge sedan. Det gick utmärkt med 10.3, men då du har en iMac 500 och framförallt mer minne borde 10.4 fungera utmärkt. Eventuellt skulle du satsa på att utöka minnet. Det borde inte vara alltför dyrt att få tag på begagnade minneskort så att man kunde köra den med dubbla minnet eller så. Tänk dock på att datorn bara har två minnesplatser, men de sitter lättillgängliga på baksidan.

Jag har nu lagt in Tiger och det verkar funka rätt bra. Min sjuåriga dotter har den på sitt rum och det går utmärkt att spela musik, m.m. men iTunes och vi fick även igång ett några år gammalt Harrypotterspel som funkar fint. Den fyller alltså sin funktion rätt bra då hennes CD-spelare precis har gått sönder. Har ännu inte fixat in den på nätverket så jag vet inte hur det kommer att funka. Vill helst inte dra en massa sladd så vi får se om jag får tag på något billigt airportkort. Kanske en enkel USB-variant även kan funka.

Ska kolla om det går att hittar något begagnat minne. Är det samma minnestyp som sitter i alla iMac G3 eller kan det variera? Kan man ha olika mycket i de två kortplatserna eller måste det vara två lika stora minnen?

Datorn är kanonsnyg, och den är rätt kul att ha. Fick det känns av "princip" rätt fel att lägga ned mer än några enstaka kronor på en gammal dator. Den har ju inte direkt framtiden för sig, men det kan vara kul så länge den går att använda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-06 14:06

Minnet varierar från lite iMac till iMac. De frostade körde SO-DIMM-minnen. Eftersom du har en 500 MHz så ska du ha PC-100 168-pin SDRAM.
Ska du köpa ett begagnat Airport-kort tänk på att du måste ha adaptern som kom med för att använda det. En beige släde kan man väl säga att det är.

Mer info på Low End Mac

Senast redigerat 2008-06-06 16:16

Någon adapter fins tyvärr inte kvar. Det blir förmodligen till att hitta en någon billig Wifi-sticka. Det verkar däremot som det är väldigt långt från alla som har stöd för något annat än Windows.

Jag har en USB-pinne från Planex som fungerat fint. Se bara till att i så fall välja en som de skriver fungerar med Mac.

Jag har en adapter för original Airport liggande någonstans om du vill ha. Det kan dock ta lite tid att hitta den, jag har min prylar utspridda i lite olika lägenheter, så går det om man flyttar tre gånger på ett år.

Om du har mindre än 512 MB RAM går min röst till Panther som snabbaste operativsysten.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-06-07 09:22
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Om du har mindre än 512 MB RAM går min röst till Panther som snabbaste operativsysten.

Jag håller med.
Tiger GÅR... men Panther går förhållandevis fort. Tillräckligt mycket fortare för att det ska vara värt att installera om, faktiskt.

Panther rullar nog på bäst tror jag också...
Kör det på min iBook G3 300Mhz och på min iMac 333Mhz (innan den slutade starta) och det rullar på riktigt bra.

1
Bevaka tråden