Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Meddelandet "You need to restart"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Woijne woijne... nu är det problem med Powemacen ( G5 ), hela tiden så kommer det vid omstarten upp en transparent dialog som säger något i stil med "You need to restart..." och jag startar om. Provat med att zappa PRAM, även hålla in strömbrytaren tills en ihärdig signal hörs. Just nu så har jag i ett desperat försök dragit ut ALLA kablar för att se om det hjälper, hoppas att en halvtimme kan räcka. Jag har bootat den med Leopard-skivan och kör skivkontroll på bootdisken ( en Raptordisk ).. där står något om att det finns något i "Journal" som inte ska få finnas där men reparation gör ingen nytta då samma idiotmedelande om journal kvarstår. Till nöds kommer jag att skifta diskarna och göra nyinstalation på den disken som inte är en Raptordisk... har du några fiffiga råd så please blippa in i denna tråd närmsta timmarna så kanske jag slipper en massa onödigt arbete.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-06 13:51

Har du satt in något nytt eller kopplat in något nytt i datorn?
Olle, en veteran som du borde veta att "där står något om att det finns något i "Journal" som inte ska få finnas där" är värdelöst att ge oss när vi ska hjälpa dig att felsöka.
Kolla gärna upp vad som står där.

Att nollställa PRAM är meningslöst, det är snarare en nackdel i felsökningen då du nollställer kernel panic loggen. Låt den krasha en gång och gå sedan till /Library/Logs/ och titta i panic.log.

Ok, jag satte i sladdarna efter 10 minuter och där det på engelska, franska, tyska och japanska "You need to restart your computer. Hold down the Power button for several seconds or press the Restart button."

Sedan upprepas samma sak på de andra språken, de 10 minutrarna utan kablar hjälpte inte. Jag har inte lagt till någon ny hårdvara se senaste halvåret, möjligen så har jag provat 2 olika S530-tangentbord inkl. ny drivis - har återgått till Apples nya tangentbord. Kan det vara en idé att temporärt lossa sata-kablarna ?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-06 14:04

Fungerar det utan raptordisken?

Om det fortsätter krasha utan den där disken.
Testa att ta ut så mycket ram som möjligt för att testa dina ram-moduler.
Ta också ut alla onödiga prylar du har kopplat in i datorn, pci-kort, usb-enheter osv.
Försök att köra datorn på bare minimum för att försöka utesluta komponenter.

Det kan vara vilken hårdvara i datorn som helst som orsakar det, så det är bara hålla tummarna för att det är något billigt som RAM som pajjat.

Men om den bootar från cd, kan då minnena vara kass verkligen? Jag ska testa med att köra enbart usb-tangentbordet å se hur den reagerar då

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-06 15:27
Ursprungligen av Olle@mac:

Men om den bootar från cd, kan då minnena vara kass verkligen? Jag ska testa med att köra enbart usb-tangentbordet å se hur den reagerar då

MInnena kan vara kassa ändå, eftersom datorn kommer bara upptäcka att minnet är dåligt när den försöker skriva till det. Och boota från skiva kanske inte tar tillräckligt mycket minne.

Men just nu ser det ju ut som problemet ligger på raptordisken, och då kan det vara mjukvarurelaterat.

Nu suger det rejält... jag kör Target-mode från Powerbooken och ser tacksamt nog Powermacen stora vanliga sata-disk men inte raptordisken. Just nu ser det ut som att jag tacksamt nog har kvar alla bilder, ca: 3.000 men att all musik går förlorad - den ligger på raptorn. Räddade är också de sidor som jag gör åt HSB.

Uppdatering: Yeas... lite tur ska man ha, råkade ha sparat troligen all musk (12,5GB ) på iMacen där jag har kvar min inloggning - sambon har annars fått ta över den..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-06 14:34

Jag menade inte "You need to restart your computer. Hold down..."-texten utan journal-texten. Hur som helst så verkar det ju vara Raptorn. Det kan ju vara mjukvaruproblem, dvs att directoryn på raptorn är trasig och då funkar Diskwarrior bra. När det är hårdvaruproblem så använder jag mig av Data Resuce för att snabbt få ut infon. Tänk på att om det är en trasig disk så kan det vara så att den blir sämre för varje minut som den är igång.

Jag kan kolla det senare, nu står alla datorerna och flyttar/räddar allt som går att få tag i och att avbryta 3 datorer då är inget som jag drömmer om... ska strax ned till sjön och grilla med några vänner. Har inte Diskwarrior eller Data Resuce... fast man kanske borde köpa dom

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-06 15:51

Nu verkar det vara hårddisken men som tips för alla andra som vill testa minnet så finns Rember. Fungerar enligt mig bättre än Apple's eget verktyg.

1
Bevaka tråden