Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning! 10.5.3 och Photoshop CS

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Photoshop mot server och 10.5.3-klient verkar inte vara en höjdare! Filerna kan bli korrupta och jobb gå till spillo.

Se nedanstående diskussion!

Apple - Support - Discussions - 10.5.3 Photoshop CS 3 issues ...

Tack till Trifolium i Gbg som varnade!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 09:29

Det låter primärt att ha och göra med filer över nätverk öppnade i Photoshop.

Läskigt problem dock.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-03 10:07

Ännu en sådan där skandalbugg...det finns buggar och buggar liksom :-). This is serious shit.

Nåt liknande hände när 10.4.6 kom, då kraschade Photoshop när man öppnade eller sparade dokument mot en server. Kanske är lösningen samma som då, dvs att byta:

/System/Library/Filesystems/AppleShare
/System/Library/Frameworks/AppleShareClientCore.framework
/System/Library/Frameworks/AppleshareClient.framework

mot versionerna i 10.5.2?

Adobe har tydligen sagt redan i tidigare versioner av OS X att man inte skall jobba över nätverket mot PS-filer, det gällde tydligen även i 10.4.6:

Photoshop crashes when you open files from or save files to a network volume (CS and CS2 on Mac OS X v10.4.6)

Det är alltså en bugg i Adobe Photoshop, inte i 10.5.3.

Adobes användare diskuterar denna bugg här:
Adobe Forums - 10.5.3, Photoshop CS3 Saving Server Files

Macworld hade länkarna ovan här:
Macworld | Adobe users claim file corruption after 10.5.3 update

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-03 11:33

Påminner mig om gamla hederliga PS 4 (eller var det PS5?) buggen då man kunde endast ha 99 lager. Lade man till ett till så kunde man spara utan problem men när man försökte att öppna filen så gick det inte. En klassiker.

//Rob

  • Medlem
  • 2008-06-03 11:53

Adobe kommer bli tvungna att skriva om sina program mer eller mindre från grunden tror jag, något som kanske är på gång iom 64-bitarsövergången ändå kanske. De verkar inte kunna kväsa de buggar som finns, utan kommer med märkliga workarounds istället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-03 12:19

jpeg-bilder

Från mina tester att döma verkar det först och främst vara psd och tiffar som tar stryk och blir korrupta på ett antal olika sätt och vis.
Jpeg och eps-bilder verkar klara sig oskadda när man sparar över nätet.

Jag tvivlar starkt på att detta är en Adobe-bugg. Jag tror att det, som vanligt, är Apple som inte kan hantera nätverk, framför allt AFP. Apple har inte ens lyckats få till sin egen AFP-teknik, trots närapå ett decennium av försök. Jag vågar sätta en peng på att det är samma visa igen.

Offtopic: Minns ni när Adobe ansåg i en technote eller en informationssida att deras Premiere-kunder skulle skaffa PC istället? För att Mac OS X var så långsamt? Apple tog då och förklarade att de själva ju byggt program (iMovie, Final Cut) som redigerar video och dessa är mycket snabbare än Premiere, så kanske det är fel i huvudet på Adobes utvecklare som inte lyckats göra samma sak? Nja, det skrev inte fel i huvudet, men de menade det mellan raderna...

Jo sånt där off-topic-grejs och Adobe-bashing kan man ju hålla på med, men det hjälper ju inte de som drabbas. Däremot hjälper det att få reda på vad som orsakar problemen, och i dagsläget verkar ingen veta, vare sig Adobe eller Apple.

Anledningen till att jag personligen gissar på Apple är att de är så sanslöst dåliga på allt som har med nätverk att göra och att den här sortens problem är ett ständigt problem för alla Mac-användare –.i mängder av program, inklusive Apples egna.

Vi får helt enkelt se hur det utvecklar sig.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vi får helt enkelt se hur det utvecklar sig.

Det utvecklar sig nog inte alls, vi har känt till (haft) problemet i flera år så mina användare har vant sig vid att jobba lokalt och sedan flytta till servern.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 22:26

Tror det är Apple's fel. Mitt förtroende för Apple programmerande har fått sig en allvarlig törn de senaste åren.
Finns ingen vits med att dumpa priset på programvara om de inte lyckas göra den stabil. Inga proffs vill ha billig men ostabil programvara. Ett avbrott, tom så lite som en krash kan äta upp hela vinsten av billig programvara direkt.
Dags att knyta ihop lite saker istället för att rusa vidare. Men vad hjälper vad jag säger, kan ge mig fan att Apple kommer visa upp Mac OS X 10.6 på WWDC som kräver massa omkodning av alla ens program och drivrutiner. Lita sedan på att Jobs säljer in det med lite nya skärmsläckare och bakgrunder.

  • Medlem
  • 2008-06-04 22:12

Kombinationen av Apple och Adobe är nog inte alltid så lyckad, eftersom Adobe kör sitt eget race och inte använder sig av Apples teknologi. Mindre utvecklare klarar sig nog oftast bättre.

Lite märkligt att man inte betatestar noggrant för grafiska branschen kan man kanske tycka.

Tydligen har orsaken nu hittats, och som jag anade ligger den hos Apple, som påstås arbeta på en buggfix.

John Nack on Adobe: File-saving issues on Mac OS 10.5.3

Så det verkar säkert...

...om man alltid sparar lokalt och sedan backar till servern.
Frågan é om inte jag ändå väntar några dagar med att uppdatera till 10.5.3 och ser vad som händer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-05 15:37

Appleinsider skriver att detta ska fixas i och med Mac OS X 10.5.4. Om de nu redan fixat detta, varför då inte släppa en hotfix på detta idag. Måste vi alltså vänta i 2 (?) månader på 10.5.4 att bli klart? Ett stort skämt i sådant fall.

  • Medlem
  • 2008-06-05 19:31

Jag blir uppriktigt förbluffad över tipset att lagra lokalt och kopiera tillbaka till servern. Alla Adobes stora kunder jobbar direkt mot server, och har gjort det sedan Hedenhös. Reklambyråer, tidningar, förlag... Någon gång om året blir en fil korrupt, men det kan hända när man lagrar lokalt också. Fördelen på servern är att man ofta har en backup på större filer.

Vad Adobe säger är att antalet möjliga nätverkskonfigurationer är för stort för att kunna testas, vilket gör metoden (teoretiskt) osäker, vilket i värsta fall kan leda till dataförlust (som synes) och att de därför inte KAN garantera att det fungerar.

I 999 fall av 1000 fungerar det bra att jobba med nätverk, med Adobes program liksom med andra program, och då finns det ingen anledning att avstå, men NÄR det blir problem vill Adobe inte vara ansvarig för ej fungerande nätverkssetuper.

Vad det gäller den aktuella buggen drabbar den för övrigt inte bara Adobe-program, också användare av Neo Office, Microsoft Office, Cinema, Quark m.fl rapporterar samma typ av problem.

Enligt Ars Technica så har Apple redan börjat jobba på buggfixen och skall släppa den i 10.5.4

Rumor: Mac OS X 10.5.4 to be released 2nd week in June? - The Unofficial Apple Weblog (TUAW)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-06 08:48
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vad Adobe säger är att antalet möjliga nätverkskonfigurationer är för stort för att kunna testas, vilket gör metoden (teoretiskt) osäker, vilket i värsta fall kan leda till dataförlust (som synes) och att de därför inte KAN garantera att det fungerar.

I 999 fall av 1000 fungerar det bra att jobba med nätverk, med Adobes program liksom med andra program, och då finns det ingen anledning att avstå, men NÄR det blir problem vill Adobe inte vara ansvarig för ej fungerande nätverkssetuper.

Vad det gäller den aktuella buggen drabbar den för övrigt inte bara Adobe-program, också användare av Neo Office, Microsoft Office, Cinema, Quark m.fl rapporterar samma typ av problem.

Enligt Ars Technica så har Apple redan börjat jobba på buggfixen och skall släppa den i 10.5.4

Rumor: Mac OS X 10.5.4 to be released 2nd week in June? - The Unofficial Apple Weblog (TUAW)

Så buggen ställer till det även för Microsoft Office? Fint i sådant fall, då kan jag inte ställa in Mac OS X 10.5.3-servern som jag gått och väntat på 10.5.3 för...

  • Medlem
  • 2008-06-06 13:15
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vad Adobe säger är att antalet möjliga nätverkskonfigurationer är för stort för att kunna testas, vilket gör metoden (teoretiskt) osäker, vilket i värsta fall kan leda till dataförlust (som synes) och att de därför inte KAN garantera att det fungerar.

I 999 fall av 1000 fungerar det bra att jobba med nätverk, med Adobes program liksom med andra program, och då finns det ingen anledning att avstå, men NÄR det blir problem vill Adobe inte vara ansvarig för ej fungerande nätverkssetuper.

Vad det gäller den aktuella buggen drabbar den för övrigt inte bara Adobe-program, också användare av Neo Office, Microsoft Office, Cinema, Quark m.fl rapporterar samma typ av problem.

Enligt Ars Technica så har Apple redan börjat jobba på buggfixen och skall släppa den i 10.5.4

Rumor: Mac OS X 10.5.4 to be released 2nd week in June? - The Unofficial Apple Weblog (TUAW)

Adobe ansvarar väl inte på något nämnvärt sätt för sina produkter över huvudtaget? Eller menar du att man kan kräva skadestånd om programmet kraschar på en godkänd konfiguration?
Vad jag menar är att det är lite fånigt att avråda från något som är så vanligt, och egentligen i praktiken inte kan undvikas. Skulle man jobba lokalt med indesign skulle det bli ett helvete med förlorade länkar hela tiden, eftersom Indesign faktiskt inte är så bra på att hitta filer i sina dokument.

Använder CS3 och har uppdaterat till 10.5.3 och jag har inga som helst problem? :S

Det finns INGA mjukvarutillverkare som betalar skadestånd för att program kraschar, lika lite som de begär del i den vinst programmen genererar för användaren när de funkar.

DÄREMOT, tar praktiskt taget alla programtillverkare ansvar på så sätt att man kan få hjälp av deras support, för problem med den egna produkten.

Kommentaren om InDesign och länkar kunde jag förstå i tidigare versioner men inte nu.

Vad gäller nätverkshanteringen så tar ju Adobe ansvar för det, genom att utveckla VersionCue, som bl.a. syftar just till att lösa problemen med att arbeta över nätverk.

Rent allmänt tycker jag det är löjligt att hålla på med Adobe-/Microsoft-/Quark-/Annat företag-bashing för vad som med största sannolikhet är rena Apple-buggar.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-06-18 10:14

Problemet verkar hända även med äldre serverversioner.
Har nyligen råkat ut för detta problem på jobbet.
Vid två tillfällen påstår photoshop att PSD-filen inte är en Photoshop. Sedan är filen helt död och går inte att öppna i något annat program. Inte ens Graphic Converter.
Jag jobbar (jobbade!) över nätverk med 10.5.3 på burken och CS3. På servern kör vi en gammal 10.3.9.

Problemen började efter att vi uppgraderat till CS3 och Leopard. Det verkar vara mycket strul med den kombinationen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-23 22:07

En liten fråga. Stämmer det att buggen i Mac OS X även drabbar MS Office som står ovan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 23:37

Kör CS3 och har nyss fått problemet med Photoshop... gäller såväl PSD som TIFF-filer.
Spelar ingen roll om det är över nätverk eller lokalt. Kan endast jobba i högupplösta JPEG's just nu.

Fruktansvärt frustrerande och, för mitt företag, mycket kostsamt i onödigt arbete (=pengar)!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2008-06-26 13:39
Ursprungligen av Clavius:

Kör CS3 och har nyss fått problemet med Photoshop... gäller såväl PSD som TIFF-filer.
Spelar ingen roll om det är över nätverk eller lokalt. Kan endast jobba i högupplösta JPEG's just nu.

Detta är ju otroligt allvarligt.

– Ska jag köra vidare med min G5med Tiger eller ska jag våga använda min ännu ouppackade MacPro?

– Kan MacPron uppdateras till enbart 10.5.2, och kan det isåfall göra att jag vågar arbeta med den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 08:23

En uppdatering från Adobe verkar nu ligga uppe...

Ursprungligen av Clavius:

En uppdatering från Adobe verkar nu ligga uppe...

Vart?

Bevaka tråden