Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra port

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det inte bara att ändra port på mac.se Mac OS X Servern till tex 1543, så får man koppla upp sig mot servern med typ:

idisk.mac.se:1543
?

Ursprungligen av mendezzz:

Går det inte bara att ändra port på servern till tex 1543, så får man koppla upp sig mot servern med typ:

idisk.mac.se:1543
?

Jag kan testa lägga till en extra port (inte ändra port utan addera ytterligare en port).

Vilken port ska vi spika?

Letade efter fler lediga portar och hittade 54899 - 548 on 99 - ledig.

Tydligen stödjer inte "connect to server" att man ändrar portar. Dvs om man skriver :9999 så händer ingenting utöver det vanliga - den väljer inte port 9999.

Hittade dock detta - någon som förstår exakt vad den gör?

There is a work-round for this, you can add an extra IP address to the loop-back device and then forward AFP to that manually.

In terminal, type:

sudo ifconfig lo0 add 127.0.10.10
sudo ssh username@gateway -L127.0.10.10:548:remotehost:548

(you need to be super user to forward ports < 1024 , also to run ifconfig)

then in the finder, connect to afp://127.0.10.10

this lets me contact an AFP server behind a firewall that only allows through SSH.
You can also SSH directly into a client machine and forward AFP over that link in the same way.

sudo ssh username@clientmachine -L127.0.10.10:548:localhost:548

though this lacks the Apple ‘it just works’ elegance…

Lite mer tips här: http://www.afp548.com/articles/security/sshtips.html

Det verkar som om 10.5 Server kommer lösa AFP 548 problemet - där ska man tydligen kunna ange andra portnummer såvitt jag har förstått.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-05 23:56

Själv kör jag på port 549, det duger till mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-27 16:50

Är på väg att byta till Comhem och vill gärna komma åt servers med AFP. Någon som har grävt mer i detta?

Halvgammal tråd, men jag har löst det på följande sätt. Macbloggen: Anslut till disk via AFP med Comhem
Hoppas att det hjälper någon annan.

Ursprungligen av Mija:

Själv kör jag på port 549, det duger till mig.

Hur menar du? Ansluter du till mac.se över port 549?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-06 10:05
Ursprungligen av Björnström:

Hur menar du? Ansluter du till mac.se över port 549?

Nej mot andra maskiner jag behöver komma åt. Så det borde ju vara lika enkelt för er att byta på mac.se och slippa Comhemproblemet.

Ursprungligen av Mija:

Nej mot andra maskiner jag behöver komma åt. Så det borde ju vara lika enkelt för er att byta på mac.se och slippa Comhemproblemet.

Hur bytte du port?

För oss är det viktigt att den svarar på både 548 och den nya porten.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-06 10:50
Ursprungligen av Björnström:

Hur bytte du port?
För oss är det viktigt att den svarar på både 548 och den nya porten.

På dom maskiner jag själv kommer åt satte jag bara en forward i routern/brandvägg från 549 externt till 548 internt. Hur det är gjort på andra jag ansluter till vet jag inte.

Sen ansluter jag till dom med afp://någonstans.se:549

Kanske är det inte så enkelt för er.

Ursprungligen av Mija:

På dom maskiner jag själv kommer åt satte jag bara en forward i routern/brandvägg från 549 externt till 548 internt. Hur det är gjort på andra jag ansluter till vet jag inte.

Sen ansluter jag till dom med afp://någonstans.se:549

Kanske är det inte så enkelt för er.

Jag får felmeddelandet: "Finder kunde inte slutföra åtgärden eftersom viss information i "aftp://disk.mac.se:1099" inte kunde läsas eller skrivas. (Felkod -36).

Testar alltså med port 1099 för stunden. Samma fel oavsett port.

Jag undrar om inte felet jag får har något att göra med 10.5 client som ansluter till 10.4 server med icke-krypterade lösenord. Har ju haft lite problem med det tidigare.

Hittade lite info här:
macosxhints.com - 10.5: Connect to AFP shares with unencrypted passwords

Vi ska uppgradera mac.se till 10.5 Server i sommar men det är ett stort projekt och inget vi kan stressa fram.

Har vi någon med 10.4 klient här?

Du kan tillåta okrypterade lösenord i 10.5 Klient med följande sträng i terminalen:

defaults write com.apple.AppleShareClient "afp_cleartext_allow" -bool YES

Ursprungligen av Johan S:

Du kan tillåta okrypterade lösenord i 10.5 Klient med följande sträng i terminalen:

defaults write com.apple.AppleShareClient "afp_cleartext_allow" -bool YES

Det löste inte mitt felmeddelande iallafall. Någon annan med idéer?

1
Bevaka tråden