Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jobba online från utlandet

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag jobbat ungefär två månader från Melbourne, Australien och det fungerar faktiskt väldigt bra! Tänkte dela med mig av några erfarenheter - det finns säkert många som funderat på samma sak!

Tillgång på internet
Man förväntar sig att en flytt till ett västerländskt land skulle garantera tillgång till snabbt internet men "världen utanför sverige" fungerar inte alltid som man förväntar sig. Australien har två stora problem: statliga Telstra är för dominerade och avståndet till nästa västerländska utpost (förutom Nya Zealand).

Jag har beställt det absolut snabbaste internet som går att få i centrala Melbourne som teoretiskt skulle ge 24Mbit/2.5Mbit men på grund av dåliga förhållanden och avstånd till närmaste telestation är det snarare 2.5Mbit/0.8Mbit...till en kostnad av ca 500kr i månaden.

Hursomhelst fungerar det ändå bra att jobba med - det är mest en vanesak förutom när man flyttar stora filer.

Telefon
Vi har ett Skype-In telefonnummer inom 08-området och har vidarekopplat det till vår hemtelefon. När folk ringer 08-numret så ringer det här nere och det märks inte på kvaliteten att vi är på andra sidan jorden. Det har hänt att telefonsäljare ringer på numret och blir väldigt förvånad när man säger att solen är på väg ner...i Australien

Min poäng är iallafall att telefoni inte är ett problem nuförtiden med Skype. Jag ringer från datorn (har ett Logitech headset) eller via Skype-to-go vilket är ett lokalt Melbourne nummer som kopplar vidare till Sverige. Jag ringer lokala nummer i Sverige till samma pris som ett lokalsamtal i Melbourne.

Kontakt med folk
I den bransch jag är i använder folk IM (instant messaging). Jag har lillebror, pappa och svärföräldrarna via MSN. Mina arbetskollegor Belak, Arvid och Ingelstam via iChat. Dom flesta 99mac admins/moderatorer och 300 andra via en kombination av MSN/iChat/ICQ. Flera av våra kunder finns också online. Med andra ord kan i stort sett alla som behöver få tag i mig få ett snabbt svar precis som om jag satt i Stockholm.

Tidsskillnad
Under svensk sommar är tidsskillnaden +8 timmar hit. Det fungerar väldigt bra - bättre än jag trodde! Jag stiger upp vid 07.00 varje dag. Måndag/Onsdag/Fredag tränar jag i gymet och är klar vid 10.00 med havregrynsgröt i magen. Tisdag och Torsdag börjar jag jobba 09.00.

Under timmarna fram till 15.30 är jag nästan helt ostörd bortsett från någon eftersläntrare som "jobbar sent" i Sverige.

Tidsskillnaden gör att jag kan sänka våra internettjänster under svensk nattetid utan att speciellt många påverkas och ger mig flera värdefulla timmar för databasjobb etc.

Tidsskillnaden öppnar också för att man "hittar på" saker och ändå hinner vara tillbaka till svensk kontorstid. En morgon hann jag träna på morgonen och åka till flygplatsen för en flyglektion, tillbaka till stan, äta lunch, sitta en stund på Borders och läsa magasin över en cappucino och ändå vara på plats till 08.00 svensk tid.

Normalt jobbar jag fram till 19.30 innan det är dags för middag. Vissa dagar är det kundmöten via telefon och då kan det bli lite sent men det är ganska sällan. Tyvärr brukar det bli ganska telefonintensivt mellan 17.00 - 19.30 eftersom många "passar på" innan man kopplar ner för dagen.

22.00 (14.00 svensk tid) stänger jag locket som senast.

Avståndsproblem?
Innan jag åkte ner såg jag några potentiella problem:

- Möten
- Hårdvaruarbete
- Posthantering

I praktiken har inget av ovanstående blivit ett problem. Jag hade bilden av att pendla lite fram & tillbaka för att gå på möten i Stockholm men min kollega Ingelstam klev in och tog över kundkontakterna vilket i princip gjorde min närvaro onödig förutom via epost/telefon.

Det har varit ett par tillfällen då det behövts "hands-on" på servrar men min kollega Belak har fått rycka in och har löst det galant. Vi planerar en stor installation av mac.se server i sommar men det ska han nog fixa själv.

Posthanteringen är väl det som fungerar mest smärtfritt. Jag har vidaresändning av all post en gång i veckan vilket kostar ca 80kr/vecka. Det skickas fredagar och kommer fram tisdagar. Vid ett tillfälle behövde jag få 25kg skickade snabbt och då blev det dyrt - UPS ville ha 6500kr exkl moms. Men då fick lillebror rycka in och tog Malaysia Airlines via Kuala Lumpur. Han klagade inte över kurirlivet!

Stress
Oavsett var man är i världen så finns det saker att göra. Men här nere har jag haft mer möjlighet att påverka när/hur saker ska göras vilket verkligen påverkar stressen. Och telefonen ringer bara några timmar per dag - hur skönt är inte det?

Träningspassen har också gjort enorm skillnad. Känner mig mycket starkare och piggare - koncentrationsförmågan har gått upp ett par snäpp också.

Ställ gärna frågor - har säkert glömt något jag borde nämnt!

Numera vet jag inte riktigt var mitt jobb är baserat. Jag jobbar heltid som chef för en organisation som är baserad i Nederländerna och mina kollegor är en i Svedala, Tre, fyra stycken i Delft, Holland, en i London och ett par i San Francisco. Själv sitter jag just nu i Stockholm.

Möten
iChat video har varit guld för oss. Vi har mycket "rapid protyping" design möten via iChat. Flera gånger i veckan. Utan iChat så hade det varit mycket svårare att ha möten mellan två platser i Stockholm, Delft och SF. Dessutom så pratar jag mycket med vår kommunikations och PR chef som sitter i London via iChat. Helt enkelt mycket värdefullt.

Vi har medvetet styrt mot Mac plattformen av den anledningen och de få "switchers" som vi har är väldigt nöjda med en MacBook Air.

Internetbank
En bra internetbank är ett måste (helst flera stycken). Jag och min fru har jobbat i Storbritannien, Kalifornien och Sverige under de senaste åtta åren. Utan en bra internetbank så hade det varit helt ogörligt. Nu spelar det inte någon roll vart man är.

Server infrastruktur
En bra server infrastruktur hjälper mycket. Att kunna lägga upp sina projekt på en webbsajt och dela med sig med sina kollegor löser många problem. Numera är detta enklare då man nästan kan få vilken service som helst som man vill ha på nätet. Men för ett par år sedan var det knöligare, och det var bra om man kunde ha en dator stå permanent någonstans på en bra lina.

Fil-replikering
Min fru jobbar mest med kunder i London och har en kollega i Göteborg. Vi har satt upp ett mycket användbart VPN vilket innebär att kollegan i Göteborg och min fru kan synkronisera deras arbetsmappar flera gånger om dagen. Det ger flera fördelar. Flexibilitet om vem som gör ett arbete, man behöver inte hålla reda på vem som har vilka filer. Snabb lokal access. Offsite backup automatiskt.

Tidsskillnaderna
Tidsskillnaderna kan oftast användas kreativt som Björnström påpekar. Men ibland är det svårare. Att jobba i San Francisco och ha kunden i London är inte optimalt om man måste svara på emejl ofta, men man får helt enkelt gå upp tidigt på morgonen.

Intressant läsning.

Jag är teknikchef över ett gäng utvecklare där dom flesta av oss har vanliga kontorstider inne i Stockholm, men så har vi också några distansutvecklare runt om i Sverige också. Det funkar bra med hjälp av IM och telefonkonferanser.

Att kunna jobba på distans är inte bara en hjälpmedelsrelaterad problematik, vissa personer/familjesituationer/projekt passar helt enkelt inte för distansarbete.

Jag tror att Björnströms upplägg funkar utmärkt med kundrelationer som redan är upparbetade, måhända kan man nog missa en och annan ny-kund om man inte kan träffas personligen.

Från och till har jag haft uppdrag som jag kan lösa oavsett om jag sitter på en härlig badstand 2000 mil från kunden, men min oro har alltid varit att när det uppdraget tar slut inte kan skaffa mig ett nytt uppdrag från badstranden...

Jo, all försäljning av större projekt eller nya kund/partner relationer sker personligen. Även om det betyder att man flänger mellan kontinenter för att få signatur på papper. "Vill köpa soldriven 747a..."

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-06 21:22

Ang tidsskillnaden

Tidsskillnaden kan användas produktivt. Inom området telemedicin är ffa radiologin väl lämpad eftersom röntgenbilder numera hanteras helt digitalt. Läkare i södra Europa (där det finns överskott på röntgenläkare) kan bedöma bilder tagna i en röntgenapparat i Norrland.

Flyttar man läkaren till Australien kan han dessutom bedöma röntgenbilderna med fräscha utvilade ögon innan han meddelar utlåtandet till sina trötta kollegor i Sverige som sedan rent praktiskt skall handlägga nattens olycksfall...

SVT arkiv: Svenska läkare gör dag till natt
Dagens Medicin: Läkare i Australien ska tolka röntgenbilder från Kristianstad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-07 13:19

Jag avundas verkligen er som kan jobba "hemifrån" eller från ulandet utan att det blir alldeles för ineffektivt. Jag är helt och hållet beroende på en extremt snabb uppkoppling för att få ett konkurrenskraftigt flyt i mitt arbete som bildretuschör. Samt att jag måste komma åt vårat arkiv med all data vi har lagrat högupplöst och kunna. Visst, man kan sitta på distans ibland när det krisar och ladda ner/upp på en svenskt hemmabredband, eller till och med mobilt bredband, eller skicka DVD/HDD men det är inget som skulle hålla i längden för just mig, tyvärr... Men en vacker dag så!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-07 22:35
Ursprungligen av Solid:

Jag avundas verkligen er som kan jobba "hemifrån" eller från ulandet utan att det blir alldeles för ineffektivt. Jag är helt och hållet beroende på en extremt snabb uppkoppling för att få ett konkurrenskraftigt flyt i mitt arbete som bildretuschör. Samt att jag måste komma åt vårat arkiv med all data vi har lagrat högupplöst och kunna. Visst, man kan sitta på distans ibland när det krisar och ladda ner/upp på en svenskt hemmabredband, eller till och med mobilt bredband, eller skicka DVD/HDD men det är inget som skulle hålla i längden för just mig, tyvärr... Men en vacker dag så!

4G är "runt hörnet"

Ursprungligen av Buckner:

4G är "runt hörnet"

Det känns som att 4G fortfarande är "runt hörnet"

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-07 23:39

Jag jobbar hemmifrån ibland och skyfflar videofiler (!) med ftp via mitt Comhem 24/8. Det funkar fint. Största filerna är dock aldrig över 2 GB.
När det gäller företagens arkiv så måste dom ju öppnas mot internet och detta brukar vara tvärbromsen när man snackar om att jobba hemifrån. IT-avdelningarna ser merarbete - och eventuellt egen kompetensbrist (Säkerheten! Säkerheten!) - och sågar/bromsar idén.

Ursprungligen av Solid:

Jag avundas verkligen er som kan jobba "hemifrån" eller från ulandet utan att det blir alldeles för ineffektivt. Jag är helt och hållet beroende på en extremt snabb uppkoppling för att få ett konkurrenskraftigt flyt i mitt arbete som bildretuschör. Samt att jag måste komma åt vårat arkiv med all data vi har lagrat högupplöst och kunna. Visst, man kan sitta på distans ibland när det krisar och ladda ner/upp på en svenskt hemmabredband, eller till och med mobilt bredband, eller skicka DVD/HDD men det är inget som skulle hålla i längden för just mig, tyvärr... Men en vacker dag så!

Ursprungligen av mjg:

När det gäller företagens arkiv så måste dom ju öppnas mot internet och detta brukar vara tvärbromsen när man snackar om att jobba hemifrån. IT-avdelningarna ser merarbete - och eventuellt egen kompetensbrist (Säkerheten! Säkerheten!) - och sågar/bromsar idén.

Vi ville inte öppna vitt och brett heller. Så vi använder nu en bra och billig (gratis) Linux brandvägg som heter IPcop, som vi installerat gratis Open VPN programvara på (Zerina) och gratis Mac Open VPN klient (Tunnelblick). Så när trafik skall in på nätverket så ligger access punkten väl skyddad. Var inte alltför svårt att sätta up heller.

Det är en ökad säkerhetsrisk att låta folk jobba hemifrån.

Att sätta upp VPN är ju ett bra sätt att förhindra att någon på vägen kan tjuvlyssna på din trafik. Men, om nu hemmaarbetaren har VPN och kommer åt allt mysigt på företagslanet är företagsinfon bara lika säker som hemmanvändarens dator.

Enligt min erfarenhet är det större förståelse bland personalen att datorerna på kontoret är rena och fina och säkra, men en dator som står hemma kan ha massa piratjox på sig. Och, om det är en piratad XP med en trojan som kör på PCn hemma som kopplar upp sig till företagets VPN är man illa ute.

Min poäng är; bara för att man kör VPN är man inte "säker".

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-09 11:35

Jo, det går alldeles utmärkt att köra säkert - många verksamheter på nätet och många företag kan inte fungera bra utan detta. Men en del IT-avdelningar (jag talar av egen erfarenhet - ej statistik) fixar inte biffen och sågar iden. Dom tutar i ledningen - som i slutänden ska ta beslutet - att det "inte går". Det var det jag menade med brist på kompetens.
Man måste komma ihåg att många IT-avdelningar - framför allt inom förvaltning/statliga/kommunala företag - har vidareutbildad personal "som varit intresserade av det där med datorer". Om man tror att alla IT-avdelningar har kompetent personal så lever man i en drömvärld.

Ursprungligen av bjelkeman:

Vi ville inte öppna vitt och brett heller. Så vi använder nu en bra och billig (gratis) Linux brandvägg som heter IPcop, som vi installerat gratis Open VPN programvara på (Zerina) och gratis Mac Open VPN klient (Tunnelblick). Så när trafik skall in på nätverket så ligger access punkten väl skyddad. Var inte alltför svårt att sätta up heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 17:44

Mycket intressant läsning!

Ja ace4711, jag håller med att man måste veta vad man håller på med. Men med bara väl patchade 10.5 maskiner och folk som man kan lita på så klarar vi oss långt.

Ursprungligen av bjelkeman:

Ja ace4711, jag håller med att man måste veta vad man håller på med. Men med bara väl patchade 10.5 maskiner och folk som man kan lita på så klarar vi oss långt.

Ja, om man endast kör OS X är saker och ting mycket säkrare.

Men, jag vänder mig mot tanken att IT-säkerhet bara finns i två lägen. Säkert eller inte. Det är en skiftande skala där man vill uppnå acceptabel säkerhet i relation till kostnad/användbarhet.

Jag vänder mig också mot tanken att alla skäl som en IT-avdelning kan använda mot distansarbete nödvändigtvis består i att dom är okunniga eller lata.

Hursom. Jag tror att en stor orsak varför företagsledningen rent generellt inte driver på med distansarbetsplatser för personal är ju att den normala arbetsplatsen för personal är på kontoret *och resor till och från arbete betalar arbetstagaren*. Dvs, de två timmar jag sparar om jag distansarbetar istället för att cykla till jobbet är min besparing - inte arbetsgivarens.

Enligt min erfarenhet är rätten till distansarbete något som arbetstagaren har förhandlat sig till, som en förmån ungefär - det har inte varit ett förstaval från företaget.

Klockan är 08:50 och jag är på väg mot min PHP kurs. Solen skiner - 16 grader trots vintermorgon och jag har redan tillbringat en timme i gymet. Saker fungerar väldigt bra här nere!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-17 17:56

Internetbank kan bli lite krångligt har jag fått erfara, Swedbank's dosa skapar kaos om den inte fungerar och du är utomlands för det finns inget du kan göra. Sitter just nu i Mexico City och dosan har slutat fungera. Däremot lyckades jag få en personlig kod hit skickad så att jag åtminstonde kan flytta pengar. Inga betalningar dock!

I övrigt är macen perfekt var man än befinner sig i världen.

MvH Bylund

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-17 21:31

Vi, vårt företag, har jobbat på distans i flera år. Vi har kunder långt ifrån oss, kunder som vi aldrig hade kunna jobba åt utan IM, Skype, iChat, fildelning/skärmdelning och andra hjälpmedel. Vi designar, installerar, utvecklar och bygger system och det fungerar utmärkt. I vissa fall skiljer det hela åtta timmar mellan oss och kunderna och då blir det till att köra tidiga morgonmöten - men i övrigt ser jag bara möjligheter - inga hinder.

För posthanteringen skulle man kunna använda Mobila Posten som fungerar som en epostbox, dvs dom scannar all post och gör den tillgänglig i en webbportal. Man kan även få den fysiska posten skickad till sig klumpvis.

Lite rörig hemsida som känns minst sagt amatörmässig och jag har ingen aning om hur väl det fungerar i verkligheten, men idén känns ju bra.

Ursprungligen av Johan Sölve:

För posthanteringen skulle man kunna använda Mobila Posten som fungerar som en epostbox, dvs dom scannar all post och gör den tillgänglig i en webbportal. Man kan även få den fysiska posten skickad till sig klumpvis.

Jag kan tipsa om Mailboxes Etc som utför samma tjänst. Du får en fysisk postbox och inkommande post scannas och mailas. Sen får du vidarebefordran på själva posten också med snigelpost.

1
Bevaka tråden