Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sortering av mappar.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett problem i Finder jag inte får rätt med.
Jag vill att mina filer ska sorteras i alfabetisk ordning. Men jag vill att undermapparna hamnar överst.
Låt oss tex säga att jag har en mappa som heter Bilder. I mappen bilder har jag tio mappar med namn Nyår, Julafton osv. I samma mapp har jag osorterade bilder som börjar på IMG DSC osv.
Nu är det så att bilderna kommer upp först eftersom de är alfabetiskt före de andra mapparna.
Klickar man på sortering av typ kommer tex. avi-filer före mapparna.
I Windows fungerade det alldeles utmärkt. Hur får man det till att fungera i Mac OS?
Mapparna först i alfabetisk ordning. Sen alla filer som ligger i mappen i alfabetisk ordning. Känns som en oerhörd oreda i Finder som det är nu. Tar himla tid att hitta saker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-06 06:05

Jag har inte lyckats få mapparna först.. lite irriterande när man är van vid det, men nu har jag istället vant mig vid att sortera i bokstavsordning. Man vet ju vad mapparna heter, så det är inte så farligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-06 08:55

Ganska vanligt "problem" när man switchar, jag själv stör mig fortfarande på det. Tror de enda lösningarna är att sortera efter' typ', alternativt använda en ersättare för Finder, finns ett gäng mer eller mindre bra.

Har man en mapp som heter blandat där man har osorterade saker tillsammans med sorterade. De sorterade ligger i mappar och de osorterade sakerna ligger rakt i mappen...är där då 2000 bilder är det jobbigt att hitta mapparna.
Mac OS har sina nackdelar och en av dem är Finder som jag faktiskt tycker är totalt värdelös.
En jävla röra blir allt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-06 12:29

Ja, filhanteringen i Fimder kanske inte känns helt utvecklad.

Path Finder har jag för mig sorterar på det sätt du önskar - Cocoatech: Path Finder 4.8.5

Om det bara är bilder som du irriterar dig över rekommenderar jag att du använder ngt sorteringsprogram för dessa ist - t.ex. iPhoto - eller ett gäng alternativ till det: Stort test: 9 heta alternativ till iPhoto - MacWorld. Good luck.

1
Bevaka tråden