Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anti-virus för Mac OS X Server

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi är mitt uppe i offertarbete till en stor kund och bland säkerhetskraven för drift ingår anti-virus programvara. Problemet med Mac OS X Server är ju att det inte finns några virus att tala om och därmed ganska fattigt med anti-virus.

Har ni några tips på anti-virus lösning som går att köra på 64-bit Leopard Server som helst inte påverkar serverprestanda?

Förtydligande: Det är inte anti-virus för e-post utan för lokala filer (det är en webbserver).

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-06-05 13:24

Du skämtar?
Motfrågan måste ju bli vad de kör för anti-virus på sina UNIX-servrar. Troligen går det att köra samma på OSXS om man verkligen vill...
Det här visar väl med all tydlighet att din kund saknar beställarkompetens

Ursprungligen av bollman:

Du skämtar?
Motfrågan måste ju bli vad de kör för anti-virus på sina UNIX-servrar. Troligen går det att köra samma på OSXS om man verkligen vill...
Det här visar väl med all tydlighet att din kund saknar beställarkompetens

Håller inte med dig Bollman.
Vill man jobbat proaktivt(Och det vill man) så har man självklart antivirus genom hela organisationen. Bara för att det inte finns några virus idag så betyder det inte att det inte kommer finnas imorgon.

Jag är benägen att hålla med bollman men samtidigt så är det som saknar kompetens de som vägrar lyssna på argument för något som inte är som de tror.

Trend Micro håller på med vet inte om de är klara dock.

Google borde kunna hjälpa dig, för jag vet inte...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-06-05 13:29

Den här sidan kanske kan vara något? Anti-virus Options - Mac OS X Server FAQ

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-06-05 13:55

Frågan är ju också vad det är det vill ha? Det som Arvid länkar till handlar ju mest om scanning av filer och epost som passerar servern, inte som skydd för servern i sig, väl? Symantec kanske funkar så, det är ju inte så stor skillnad mellan OSXS och OSX. Dock skulle jag inte installera Symantec på en av mina servrar ens under vapenhot.

Kunden vill rimligtvis att det webbservern delar ut ska vara virusfritt. Även om viruset inte är OS X kompatibelt så fungerar en OS X webbserver som en utmärkt vektor. Genom att låta en antivirustjänst granska webbrooten så säkrar kunden att just det inte sker.

Jag skulle installera Clam AV och låta den kontinuerligt granska webbrooten.

Det finns avast! för mac. Min favoritlösning till Windows iaf.
avast! antivirus Mac Edition

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-05 15:34

ClamXav kanske kan vara något.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-05 22:08

Clam ingår väl i Mac OS X Server f o m 10.4.någonting?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-06 09:54
Ursprungligen av Björnström:

Vi är mitt uppe i offertarbete till en stor kund och bland säkerhetskraven för drift ingår anti-virus programvara. Problemet med Mac OS X Server är ju att det inte finns några virus att tala om och därmed ganska fattigt med anti-virus.

Har ni några tips på anti-virus lösning som går att köra på 64-bit Leopard Server som helst inte påverkar serverprestanda?

Förtydligande: Det är inte anti-virus för e-post utan för lokala filer (det är en webbserver).

Har kört Sophos mot kunder med blandmiljöer.
Vet inte hur det är på OS X men har du någon windows-server där så kan du slänga upp Sophos controll center, så får du lite central övervakning också och kan pusha ut klienterna till windows burkarna och installation till OS X-klienter görs genom att mappa upp en utdelning på servern så får klienterna rätt inställningar.

Länk; Sophos Anti-Virus for Mac OS X - system requirements

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-17 18:14

Det är väl självklart man inte vill sprida infekterade filer via sin server.

Panda har tidigare haft server versioner till unix för ca 5 år sedan iaf. Huruvida dom har till osx vågar jag inte svara på.

Vad säger Norton´s licensavtal om att installera på en server?

Brrr.. Med tanke på Nortons tidigare försökt till program för OS X så skulle jag hellre hugga av mig foten än att installera det på en server.

Jag kör Norton Antivirus på två filservrar. Jag gillar inte programmet, men det gör sitt jobb.

1
Bevaka tråden