Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.5.3 - Time Machine visar inte längre Leopard shares.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken säger, efter installation av uppdateringen 10.5.3 syns inte längre hårdskivor som är delade från en annan Leopard maskin. Med det gamla "hacket" för att visa unsupported disks så fungerar det.

Någon annan som sett liknande problem?

Efter lite mera testande har det visat sej att problemet ligger på serversidan. En katalog delad ifrån Leopard 10.5.2 kan användas för Time Machine, men en katalog delad från 10.5.3 kan INTE användas för Time Machine utan att man använder "showunsupporteddisks" hacket.

Tydligen nån förändring i AFP fildelning med 10.5.3 :/

Skumt, eftersom det var på "klient"sidan jag uppdaterade till 10.5.3.
Den delade disken var alltså fortfarande på 10.5.2 datorn.

Men jag kan inte längre göra Timemachine backuper nej.
Det är trådlös backup jag talar om.

Hur ser hacket ut?

Ursprungligen av the örjan:

Skumt, eftersom det var på "klient"sidan jag uppdaterade till 10.5.3.
Den delade disken var alltså fortfarande på 10.5.2 datorn.

Problemet jag skriver om gör att den delade disken inte syns längre i Time Machine. Beter det sej lika för dej fast du har 10.5.2 som "server"?

"Hacket" ifråga är bara för att skivorna skall visas i Time Machine:
How to enable Time Machine on unsupported volumes - Engadget

Ursprungligen av air:

Problemet jag skriver om gör att den delade disken inte syns längre i Time Machine. Beter det sej lika för dej fast du har 10.5.2 som "server"?

Jag har inte kollat om disken syns men det gör den antagligen eftersom felet jag får är:
"Misslyckades" med röda bokstäver. "Volymen kunde inte läggas på skrivbordet".

Men det kan den visst, om jag gör det manuellt, men det hjälper inte.

Det slutade funka för mig med, men efter det "hacket" och en omstart samt att stänga av och sätta på Time Machine löste det hela

Tack för det air, skall vänta med att updatera TimeMachine maskinen då.

Jag tror att the örjan säger i denna trå att det fungerar om både server- och klientmaskinen är 10.5.3

http://www.99.se/nyhetstips-mac/243990-mac-os-x-10-5-3-r-sl-ppt-5.html

Ursprungligen av bjelkeman:

Jag tror att the örjan säger i denna trå att det fungerar om både server- och klientmaskinen är 10.5.3

http://www.99.se/nyhetstips-mac/243990-mac-os-x-10-5-3-r-sl-ppt-5.html

Jag har tillgång till ca 5 macar med OS X 10.5.3 och det fungerar inte på en enda av dem. Felet märktes ju i tid så innan vi uppgraderade dom sista testade vi att det fungerade med 10.5.3 som client och 10.5.2 som server, men inte med båda som 10.5.3.

Ifall det fungerar för TheÖrjan måste det vara nån inställning jag missat, kanske nåt med ACL?

Det skulle bekräfta det som vi såg idag. En 10.5.3 Macbook Pro kunde köra TimeMachine mot en 10.5.2 Mini som vi har som backup server. Jag har inte uppgraderat det andra maskinerna efter jag såg denna tråd... Men kanske det går om jag inte uppgraderar Minin.

*Suck*

Direkt efter uppgraderingen till 10.5.3 upphörde min relativt nya 1TB Time Capsule att fungera korrekt. Då backupproceduren numera alltid lägger av halvägs har jag blivit ägare till en 4500:- vit tegelsten som endast fungerar som wireless router. 10.5.3 har med andra ord fullständigt torpederat funktionaliteten och syftet med min Time Capsule.

Har någon här råkat ut för något liknande?

Hälsningar / DB

  • Medlem
  • 2008-07-02 12:59
Ursprungligen av Diskborsten:

*Suck*

Direkt efter uppgraderingen till 10.5.3 upphörde min relativt nya 1TB Time Capsule att fungera korrekt. Då backupproceduren numera alltid lägger av halvägs har jag blivit ägare till en 4500:- vit tegelsten som endast fungerar som wireless router. 10.5.3 har med andra ord fullständigt torpederat funktionaliteten och syftet med min Time Capsule.

Har någon här råkat ut för något liknande?

Hälsningar / DB

Viftar lite med handen.
Har en likadan, fast hälften så stor, som bara varit problem sedan jag kopplade in den. Nu visar det sej att den inte ens fungerar särskilt bra som wireless router efter någon uppdatering den ville köra igår (?). Jag får visst inte komma in på banken längre. Hade ju varit bra annars... Väntar och väntar på vaccin mot dessa barnsjukdomar, men det verkar inte ha hög prio. Och jag har ingen aning om hacks och specialfixar, vill helst slippa sånt, och tycker inte det ska behövas heller när man köper appleprodukter till sin Mac...:tveksam:

1
Bevaka tråden