Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ADSL funkar via airport, men tveksamt via kabel

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har Telias ADSL, deras Zyxelmodem, sitter vid en iMac med OSX 10.4.11.

Ansluter jag datorn till modemet med en (fabrikstillverkad) kabel, har jag hittills bara lyckats två gånger med att komma ut på nätet. (Varav ena gången efter jag hade stängt av modemet i en kvart för att förnya adresstilldelningen, eller vad det är som händer. Efter jag hade stängt av och satt på datorn kom jag inte ut igen.)

Nu det konstiga: Ansluter jag min bärbara PC vid samma kabel som verkar död på Macen fungerar det. Ansluter jag en trådlös router vid modemet och kör Macen via Airport fungerar det. What the f*ck?

Haft samma problem för en längre tid sedan, haft då datorn inne på reparation eftersom jag trodde det var nätverkskortet, men det fungerar som det ska. Sedan någon gång började det bara fungera, utan att jag hade gjort något.

Nätverksinställningen står på TCP/IP med DHCP. Försökte även med en manuell inställning (både med och utan router) men det ville inte heller.

En idé någon?

(Ja, jag skulle kunna fortsätta köra via airport, men det SKA fungera via kabel! )

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-05 19:46

byt nätverkskabel. låter som ett typiskt problem som blir löst med hjälp av det.

//Tim

Jo, tänkte också det, det här är redan andra kabeln. Problemet liknar en gång när jag krimpade kontakterna fel, därför bytte jag till en fabrikskabel nu. Samma problem.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-05 20:42

Jag har upplevt precis samma sak med en Mac Mini och en Compaq-laptop. Vi pratar väl om Telias ny trippel-play-lösning med ett Zyxel-modem med olikfärgade RJ45:or på baksidan? Min slutledning är att något i Windows:s DHCP-klient fungerar bättre med Telias DSLAM:ar än OS X:s dito. För jag fick vänta mycket länge innan Mac Mini:n fungerade efter bytet från Compaq-laptopen. Jag har inte hunnit köra ethereal och läst DHCP-specen...

Precis en sådan låda jag pratar om. Hum. Då får jag väl antagligen försöka hitta ett annat modem eller kanske låta mac:en vara på över en natt och hoppas på att han vänjer sig

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-06 10:14

Du kan nog inte byta modem hos Telias tripple-play-lösning, då dom har lagt alla abb-inställningar i modemet. Du kan inte, som på traditionellt vis, logga in och ändra i modemet/routern.

Har du IPv6 aktiverat ?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Har du IPv6 aktiverat ?

Står på automatiskt.

Ursprungligen av frazze:

Du kan nog inte byta modem hos Telias tripple-play-lösning, då dom har lagt alla abb-inställningar i modemet. Du kan inte, som på traditionellt vis, logga in och ändra i modemet/routern.

Hrmpf, typiskt.

Prova att stänga av det

Gjorde ingen skillnad utan IPv6. Får väl leva med trådlöst och prova kabeln lite då och då.

1
Bevaka tråden