Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera in i iTunes, vilket format?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska dra in ett gäng skivor i Itunes o undrar vilket format man ska välja för framtiden..
Kommer främst använda IPhone som media till detta.
/johan

Du har väl inte så myckat att välja på när det gäller iTunes. Allt görs om til M4a om man importerar.

Man kan välja mellan ett par olika format, så kjelle har helt fel.
AIFF, Wave, lossless, mp3, eller AAC i olika bitrates klarar iTunes av att importera.

När det gäller iPhone så tycker jag att AAC (.mp4/.m4a) med 256 Kbps bitrate känns bra.

Men det beror helt på. Hur stor hårddisk har du? Vilket krav på ljudkvalité har du? Hur stor skivsamling tänker du importera? Ju högre kvalité desto mer diskutrymme behövs.

Jag ska importera typ 50 skivor kanske.. Det är mest att man inte vill ångra sej med kvaliteten efter halva importen.. Vad blir ett 3-4 min. låt med AAC mp4/m4a 256 bit på för storlek?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-04 23:52

ca 7-8 MB

Jag brukar köra med den subjektiva kvalitetsbedömningen och diskutrymmeskravet att 192 mp3 motsvarar 128 AAC, 256 mp3 = 192 AAC, 320 mp3 = 256 AAC.

Jag har kört med AAC 192 Kbps då det räcker mer än väl för mina behov, utrustning och öron.

ska man spela upp musiken i en bra, större anläggning tror jag att man i längden ångrar sig om man inte satsar på Apple Lossless. Men den hörbara skillnaden är högst varierande från skiva till skiva. Oftast låter Lossless hörbart bättre, men ibland uppfattar örat ingen som helst skillnad mellan Lossless och mp3 320kbps...

Om man redan har alla cd-skivor och avser att fortsätta spela dom på den "riktiga" anläggningen kan man nog med gott samvete rippa den musik som avses avlyssnas i iPod, bil m.m. i lite lägre kvalitet. Bakgrundsljud på buss, i bil, på gym eller bara ute på stan brukar dränka eventuella tillkortakommanden från en något hårdare komprimering. Ibland, som på resor, kan kvantiteten vara att föredra om man inte har en bamse-pod som rymmer hela cd-samlingen även i lossless.

Vill du kunna vara lite mer kompatibel så ska du importera i mp3. Installera Lame för Itunes och importera runt 256 kbps. Det finns de som säger att Lame ger bättre ljudkvalitet än Itunes egen mp3-kodare...

Starta Lame parallellt med Itunes. Markera ljudspåren (cd:n) i Itunes och klicka "importera" i Lame-applikationen. Glöm inte att läsa informationen hur man ställer in rätt import-inställningar (dvs bithastighet, VBR etc...). Vill du ha riktig stereo utan "sammanslagning" så lägger du till "-m s" i textsträngen.

Blacktree

Senast redigerat 2008-06-09 20:00

Har du möjlighet (tyvärr på den mörka sidan) kan jag rekommendera eAAC+ istället för standard-AAC. Detta då eAAC+ ger behagligt små filer som ända låter bra tack vare effektivare komprimering (64 kbit/s). Detta är bra för mobilt bruk.

För stationärt bruk hade jag dock valt AAC 256 kbit/s istället för eAAC+ 64 kbit/s.

Har själv valt AAC 256kbit/s för knappa 500 album. Alla tiders, skulle jag själv säga!

1
Bevaka tråden