Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internt ljud och Ljudutgång samtidigt?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kompis har precis köpt en iMac, och en av hans problem är att han vill ha ljud från datorn samtidigt som han vill ha i sladden till stereon.
När man sätter i stereosladden så stängs allt ljud av från datorns inbyggda högtalare, men han vill alltså ha möjlighet att ha på ljudet samtidigt, eller åtminstone slippa mecka med sladden när han vill ha ljudet från stereon.

Det går ju att lösa med Airport Express, men det känns lite onödigt när stereon står en meter från datorn...

Har kollat på diverse programvaror, men hittar inget som löser detta, vilket ju verkar helkonstigt. Visst måste det gå att fixa?

Tyvärr finns mig veterligen ingen lösning, förutom att använda ett externt ljudkort.

Fortsätt gärna i denna tråd -> http://www.99.se/emac-imac/227958-ljud-ur-imac-trots-att-anv-nder-optiska-utg-ngen.html

Jag gav upp i letandet efter en lösning på detta och köpte en sån här utgångsväljare Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag och ett par externa högtalare.
Då är det iallafall bara en knapp att trycka på för att välja var ljudet ska gå ut istället för att behöva meka på baksidan av datorn varje gång man vill byta.

Ursprungligen av hallgren:

Jag gav upp i letandet efter en lösning på detta och köpte en sån här utgångsväljare Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag och ett par externa högtalare.
Då är det iallafall bara en knapp att trycka på för att välja var ljudet ska gå ut istället för att behöva meka på baksidan av datorn varje gång man vill byta.

Tyvärr kan man inte aktivera interna högtalarna med hjälp av den, eftersom det är en brytare som inaktiverar dem när man sätter i en 3.5mm plugg.

Ursprungligen av air:

Tyvärr kan man inte aktivera interna högtalarna med hjälp av den, eftersom det är en brytare som inaktiverar dem när man sätter i en 3.5mm plugg.

Nej, det var därför jag behövde de externa högtalarna.
Men nu kan jag iallafall välja om ljudet ska gå ut i stereon i rummet bredvid eller vid själva imacen.

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-05-19 18:20

usb högtalare
och sen har de ett "hörlurs" uttag som du kopplar vidare till stereon
lite klumpigt men funkar.

jag kör själv en usbmixer så jag kan ha flera ljudkällor inkl. dator till steroen men slipper dataljudsvarningar då de gå på internhögtalaren

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-20 10:02

Nu är det väl inte tillrådigt på en ny dator, men man _skulle_ ju kunna öppna datorn och sätta brytaren "ur spel". Det brukar vara väldigt mekaniskt i själva 3,5-pluggen som det sitter en brytare som påpekar att man stoppat in något i hålet.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-20 11:36

Borde man inte bara kunna skaffa en följande: Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag
och sen koppla på två följande: Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag
till den.
Sen är det bara att koppla ena änden i ljud-ut från datorn och de andra ändarna i ljud-in på datorn och ljud-in på stereon?
Kanske inte det snyggaste men det borde ju fungera. Om jag nu fattade rätt.

Ursprungligen av bollman:

Nu är det väl inte tillrådigt på en ny dator, men man _skulle_ ju kunna öppna datorn och sätta brytaren "ur spel". Det brukar vara väldigt mekaniskt i själva 3,5-pluggen som det sitter en brytare som påpekar att man stoppat in något i hålet.

Isåfall borde man dra ut sladdar så man kan styra brytaren manuellt, för nära den inte är aktiverad kan man inte aktivera linje / digital utgång.

Teoretiskt är det ju en möjlig lösning men i praktiken bättre att köpa ett billigt externt ljudkort så man slipper försöra garantin

Rätt dåligt att det inte är mjukvarustyrt måste jag säga....

Ja, det suger. Detta borde kunna styras. Stört mig på det otaliga gånger. Borde skriva in till Apple.

1
Bevaka tråden