Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.Mac, något på gång?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

9/6 nästa vecka, tisdag i morgon och felmeddelande på .mac för 100 % av användarna, helt klart något spännande på gång!

"100% of members might experience slower than normal response when using IMAP mail. Mail can be sent and received using .Mac webmail. Normal service will be restored ASAP"

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-02 23:03

Låter som att ni som har .mac kommer att få logga in på mobile.me.com efter den nionde.

Helt klart är det något skumt på gång, det åtestår bara att se hur mycket som egentligen uppdateras. Och om hastighetsbegränsingen i Europa äntligen försvinner.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-02 23:42

Och vad är det? Hittade ett mobileme.com med en massa spel, ringtoner och tjafs...men dit kan man surfa med vad som helst. Enlighten me.

Ursprungligen av boris91:

Låter som att ni som har .mac kommer att få logga in på mobile.me.com efter den nionde.

Helt klart är det något skumt på gång, det åtestår bara att se hur mycket som egentligen uppdateras. Och om hastighetsbegränsingen i Europa äntligen försvinner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 00:12
Ursprungligen av boris91:

Och om hastighetsbegränsingen i Europa äntligen försvinner.

Kanske de kan kosta på sig nu när de inte bara får in pengar från .Mac utan även har iPhone kopplat till den tjänsten..

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-06-02 23:04

Mail funkar inte, lite störigt då jag väntar på ett mail från staterna ang ett eBay köp.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-03 10:05

cut cut cut

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-03 10:17

Denna länk är nu borttagen. Hmmm....mystiken tätnar...Varför har Daring Fireball tagit bort den? Har Apple hört av sig? Vad stod egentligen där?

Ursprungligen av gabriel.fjellander:
Ursprungligen av mjg:

Denna länk är nu borttagen. Hmmm....mystiken tätnar...Varför har Daring Fireball tagit bort den? Har Apple hört av sig? Vad stod egentligen där?

Här är dom rätta länkarna:

Daring Fireball: Mobile Me?
Daring Fireball: me.com

Fortfarande problem, nu har de också lagt upp en kb .Mac: System Status says members cannot access the .Mac Welcome page

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-03 08:42

Eller mobile.me. Montengro (.me) får sitt eget landkod från och med början på juli. Apple har redan reserverat flera domäner.

Men det är rätt säkert att .mac försvinner. Hoppas också att grundversionen blir gratis som i början när det hette iTools.

//Rob

Något är pågång, det är helt klart. Förutom länkarna till DF ovan, kolla in:
Apple Bought Me.com? .Mac's New Name? - Mac Rumors
Apple's .Mac Service to be Renamed, Revamped? [Mobile Me?] - Mac Rumors

En sak som är lustig i sammanhanget är ett inlägg från början av 2007, slump eller tidig kunskap:

Ursprungligen av avart:

vad vi får se? - > mobile me!

Jag tror inte .mac kommer försvinna, det kommer utvecklas på något sätt.
Jag tror heller inte att de kommer släppa det gratis någonsin igen.

Ursprungligen av Robo-X:

Eller mobile.me. Montengro (.me) får sitt eget landkod från och med början på juli. Apple har redan reserverat flera domäner.

Just den biten är nog bara en rent slump, jag tror inte det har något att göra med Mobile Me/me.com i dagsläget.

Ursprungligen av Robo-X:

Men det är rätt säkert att .mac försvinner.

Namnet .Mac försvinner nog, men tjänsten finns kvar i ny form, dvs Mobile Me.

Ursprungligen av Robo-X:

Hoppas också att grundversionen blir gratis som i början när det hette iTools.

Det vore väl trevligt, men precis som Mattias Hedman skriver, det kommer nog inte att hända igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-03 10:15
Ursprungligen av Adrian B:

Just den biten är nog bara en rent slump, jag tror inte det har något att göra med Mobile Me/me.com i dagsläget.

Det är en slump men kanske något Apple tar nytta utav. Fast den risken är minimal.

Ursprungligen av Adrian B:

Namnet .Mac försvinner nog, men tjänsten finns kvar i ny form, dvs Mobile Me.

Det vore väl trevligt, men precis som Mattias Hedman skriver, det kommer nog inte att hända igen.

Det var bara namnet jag syftade på. Tjänsten kommer att stanna men förhoppningsvis en gratis grundversion och en pro version. Men det är mer eller mindre önsketänkande. .Mac var inte värt ett enda öre i nuvarande form (långsam filöverföring, mail som slutar fungera mins en gång i veckan och dyrt).

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det är en slump men kanske något Apple tar nytta utav.

Jo absolut, mobile.me finns på listan över premiumnamn som inte går att registrera utan bara kommer att auktioneras ut. Som vanligt inom domänbranschen så gör dom allt för att krama ur pengar ur situationen och jag tror dom gnuggar händerna rätt bra nu i Montenegro

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-03 12:27

Ursäkta OT...en liten passus bara: Kan ni föreställa er det tysta kriget som pågår - eller är avklarat - mellan korrupta fraktioner och den Montenegrianska maffian om att ansvara och distribuerra landets nya domän? Tyst och tyst; om inte något skjutits eller försvunnit redan så är det en tidsfråga :-D. Detta är helt klart maffiaområde i Montenegro.
OT slut.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-03 15:57

me.com är alltså Montenegros landsdomän om jag förstått det rätt? Borde det inte vara.. typ .mt?

Ursprungligen av boris91:

me.com är alltså Montenegros landsdomän om jag förstått det rätt? Borde det inte vara.. typ .mt?

me.com är inte Montenegros toppdomän, det är ju ett domän under toppdomänen .com, montenegro har .me

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-03 16:32

Men varför pratar då alla om just Montenegro? Då har ju landet ingenting att göra med domänen?

Ursprungligen av boris91:

Men varför pratar då alla om just Montenegro? Då har ju landet ingenting att göra med domänen?

Montenegro har toppnivådomänen .me, precis som Sverige har .se.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-03 17:18

Därav spekulationen kring mobile.me

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-03 21:09

Jaha, jag trodde att eftersom Apple ryktas ha köpt me.com kan de lansera .Mac i formen mobile.me.com. Där får ju fler tjänster plats - mail.me.com till exempel.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-03 21:22

Nej, nej, nej...det handlar om att Apple har köpt Montenegro...eller patenterat det...eller vad det nu var...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-06-04 10:41
Ursprungligen av mjg:

Nej, nej, nej...det handlar om att Apple har köpt Montenegro...eller patenterat det...eller vad det nu var...

Ryktet gör gällande att Apple köpt in sig i Montenegro och planerar att döpa om landet till MacLand alt iLand.
Dit ska alla Mac-användare få flytta mot löfte om att aldrig köpa något annat än Apple-brandade produkter. Windows kommer vara bannlyst från alla offentliga sektorer i iLand och husen kommer få nya fasader av aluminium och glas. Lägenhetshyrorna börjar på runt €499/mån och fortsätter upp mot €3999/mån för de fetaste lägenheterna.
I hyrorna ingår el, värme, vatten, bredband och för $29 extra i månaden får du också fria minuter och SMS på mobilen. Det låga priset beror på att all förstjänst går direkt ner i mobile.me's kassa, och därför indirekt till Apple.

Mobile.me är då ett nystartat dotterföretag som ska ha hand om landets mobiltelefoni, bredband och div. mail och backuplösningar.

Ursprungligen av bogg:

Ryktet gör gällande att Apple köpt in sig i Montenegro och planerar att döpa om landet till MacLand alt iLand.
Dit ska alla Mac-användare få flytta mot löfte om att aldrig köpa något annat än Apple-brandade produkter. Windows kommer vara bannlyst från alla offentliga sektorer i iLand och husen kommer få nya fasader av aluminium och glas. Lägenhetshyrorna börjar på runt €499/mån och fortsätter upp mot €3999/mån för de fetaste lägenheterna.
I hyrorna ingår el, värme, vatten, bredband och för $29 extra i månaden får du också fria minuter och SMS på mobilen. Det låga priset beror på att all förstjänst går direkt ner i mobile.me's kassa, och därför indirekt till Apple.

Mobile.me är då ett nystartat dotterföretag som ska ha hand om landets mobiltelefoni, bredband och div. mail och backuplösningar.

När kan man flytta in?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-06-04 21:52
Ursprungligen av bogg:

Ryktet gör gällande att Apple köpt in sig i Montenegro och planerar att döpa om landet till MacLand alt iLand.
Dit ska alla Mac-användare få flytta mot löfte om att aldrig köpa något annat än Apple-brandade produkter. Windows kommer vara bannlyst från alla offentliga sektorer i iLand och husen kommer få nya fasader av aluminium och glas. Lägenhetshyrorna börjar på runt €499/mån och fortsätter upp mot €3999/mån för de fetaste lägenheterna.
I hyrorna ingår el, värme, vatten, bredband och för $29 extra i månaden får du också fria minuter och SMS på mobilen. Det låga priset beror på att all förstjänst går direkt ner i mobile.me's kassa, och därför indirekt till Apple.

Mobile.me är då ett nystartat dotterföretag som ska ha hand om landets mobiltelefoni, bredband och div. mail och backuplösningar.

Där bor jag redan 64 hektar och inte ett M$ så långt ögat når.

  • Medlem
  • 2008-06-04 13:47

Gudars, att jag inte tänkte på det. iLand. Of course.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-04 23:58

Är det bara jag som gillar .mac?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-05 10:21

.mac slår allt med hästlängder - både i funktionalitet och skönhet. Men annat är inte att vänta när det är Apple.
Hastigheten och priset för oss europeer är dock uselt - och denna negativa särbehandling solkar givetvis Apple's varumärke i Europa. iDisk är i min mening oanvändbart.

För mig spelar priset ingen roll. jag har jobb och jag värderar sådana här grejer mera än t.ex. kabelteve och bil - som kostar mycket, mycket mera. Jag tror också att .mac kommer att utvecklas fenomenalt. Jag väntar närmast på interaktiv kalender även på webben.

Ursprungligen av Alex Lindquist:

Är det bara jag som gillar .mac?

Bevaka tråden