Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illustrator färgkonverterar PMS > CMYK delvis(!)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2008-05-28 15:10

Hej,

Har inga jätteförhoppningar om att ngn ska kunna knäcka den här nöten men nu börjar jag bli desperat. Jobbar med ett artwork (fått original i AI-format) med lite bilder och ett antal dekorfärger (tre stycken PMS-färger). I CMYK-setet har man bytt ut magenta mot PMS485 dessutom för att få med ytterligare en dekorfärg, sedan har man kompenserat på något vis i 4-färgsbilderna som är inbakade i filen för att det ska stämma.

Men mitt problem kommer så fort jag sparar mitt färdiga tryckmontage (4 upp av samma artwork lagt mot en befintlig stansform). Hur jag än sparar så blir en (!) av dekorfärgerna konverterad till 4-färg och jag kan inte för mitt liv begripa hur det går till. Även om det enda jag gör är att skapa ett nytt dokument, klistrar in ett ex av artworket och sparar (vare sig som ny ai, eps eller pdf/x3:2000 eller vilken version som helst av högupplöst pdf egentligen) så nog f-n är den sista dekorfärgen konverterad till CMYK?!

Den som kan lösa detta åt mig ska få ett knippe våt persilja och en skål i sin ära på fredag när helgwhiskyn kommer fram.:tveksam:

En dekorfärg kan vara definierad som en cmyksammansättning. Välj att redigera färgrutan och se hur den är ställd

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2008-06-03 10:00

Samtliga dekorfärger är PMS'er. Alltså om jag tar upp originalfilen i Acrobat så kan jag se vilka separationer som blir (förhandsgranska utdata) och då är det korrekt med CMYK och tre pms'er. Magenta lagret är tomt eftersom de valt PMS485 istället.

Tar jag in filen och sparar utan att göra ngt annat i Illustrator så har jag bara kvar två pms'er i den nya filen när jag nu kollar i Acrobat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 11:04

Hur ser det ut i tryckfärgshanteraren. Har de mappar PMS 485 till Magenta?

Janne

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2008-06-03 11:44

Nej det verkar inte så. PMS485 ser ut som de andra separationerna i tryckfärgshanteraren. Tar jag originalet och enbart visar magenta lagret så är det helt tomt (som det ska vara). Tar jag däremot min nysparade fil och visar enbart magenta lagret så får jag upp bilderna

Sedan finns det andra delar i filen som är vektorobjekt och texter i dessa dekorfärger och dessa fungerar som det ska. Endast bilder (bitmappat) som är konverterat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 23:24

Är färghanteringen på i Illustrator? Om den är det se till att inga profiler bäddas in i filen när du sparar. Annars kan du stänga av den.

Är bilderna .psd?

Janne

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2008-06-04 11:20

Färghanteringen är på .. inga profiler bäddas in. Bilderna är inbäddade men är tif i från början. I'm stumped ... ska testa att sparka igång CS2 och se om det funkar bättre där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-04 16:38

Prova med att stänga av färghanteringen i Illustrator.

Janne

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2008-06-05 14:04

Ok .. nix .. hjälpte inte heller. Samma resultat.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2008-07-07 15:53

Ok .. update på denna situation:

Den ofrivilliga färgkonverteringen som sker berör endast bilder och ej vektorobjekt. Har deletat alla settings från Bridge och Illustrator utan resultat. Tror att jag har pillat till ngn obskyr inställning någon gång mellan 18/4 och drygt en månad senare. Men VAR!?!?!?!?

Tror att det som sker (vad det nu är) sker i öppningsögonblicket. För oavsett hur jag än sparar filen sen så är den fel (dvs konverterad).

Kom igen nu .. hjälp mig lösa det här innan jag blir komplett galen.

Det som har åter aktualiserat detta problem är att nu inträffade exakt samma sak med ett annat jobb. Tre olika kartongkapslar som jag jobbat med tidigare utan problem. Två av dem gjorde jag upplägg på i april men nu när jag skulle göra den tredje så färgkonverteras skiten. Detta bekräftar att det inte är själva underlagen som det är fel på, vidare att det med största sannolikhet inte har med hur jag sparar filen utan snarare hur jag öppnar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-08 08:04
Ursprungligen av Smeddie:

Tror att det som sker (vad det nu är) sker i öppningsögonblicket. För oavsett hur jag än sparar filen sen så är den fel (dvs konverterad).

Kom igen nu .. hjälp mig lösa det här innan jag blir komplett galen.

Det låter som dina färginställningar fått "Virus-inställningen"

I inställningarna kan du ju ställa in att "Bevara", "Konvertera" eller "Ta bort" om det inte är samma profil i bilden som den du har i inställningarna.

Om du sen kryssar ur att programmet inte ska upplysa dig om att ovanstående ska ske så får du ju det du beskriver. Jag brukar kalla den typen av inställning för "Virus". Den gör ju saker av sig själv utan att du får veta om det.

Så i färginställningarna ska det ALLTID stå "Bevara inbäddad profil" och alla kryssen ska vara ikryssade!!! Bara i undantagsfall kan man ställa in något annat och om man vet vad man håller på med.

Janne

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2008-07-08 09:25

Ja och så har jag det inställt också, alltså att den bevarar profiler. Har dock testat alla andra inställningar där också bara för att se om någon annan inställning hjälper/förvärrar situationen.

Kan man ominstallera hela jämrans CS3-paketet utan alltför mycket besvär? Vill minnas att Adobe lyckats krångla till licensieringsproceduren ännu mer nu.

En annan märklig sak, trots att jag har dessa inställningar satta som beskrivet ovan så får jag följande lilla käcka meddelande varje gång jag öppnar filer:

"Med de aktuella färginställningarna respekteras CMYK-profiler i länkat innehåll, men profiler var angivna till att ignoreras när dokumentet skapade." Que?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 09:42
Ursprungligen av Smeddie:

"Med de aktuella färginställningarna respekteras CMYK-profiler i länkat innehåll, men profiler var angivna till att ignoreras när dokumentet skapade." Que?

Jo när du skapade ditt dokument så fick det de färginställningar som programmet hade.

Den enda gång färghanteringens inställning för profiler används är när man gör ett nytt dokument, sen ligger dessa profiler kvar som DokumentRGB och DokumentCMYK.

När du sen ändrar dina färginställningar så ligger de gamla kvar i dokumentet. InDesign behåller dokumentets inställningar, det är därför du får en fråga när du öppnar så att du informeras om skillnaden.

För att rätta till dokumentet så kan du tilldela profilerna men också ändra hanteringsprinciperna.

Janne

1
Bevaka tråden