Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få iTunes identifiera musik korrekt?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-04 16:15

Hej på er.

iTunes fixar inte att identifiera mina gamla 80-talslåtar. Någon som har erfarenhet av något annat program som fixar det? Jag har kikat lite på idTunes och MPFreaker, vad tror ni?

Vad menar du med identifiera? Att den inte hittar låtnamnen när du importerar skivor eller?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-04 16:28

Sorry, skulle varit tydligare från början.

Japp, det är bl.a. låtnamnen, artist och skivomslag. T.ex. en samlingsskiva som jag har med massa goa 80-talslåtar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-04 16:36

Och hur ser det ut när iTunes *inte* identifierar detta korrekt? Vad förväntar du dig att det ska stå? Är det månne id3-taggarna som spökar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-04 16:51

Är det bara dina 80-talsskivor som inte identifieras? Id3-taggar borde väl ligga på skivan men för mig har det hjälpt att var ansluten till internet och eventuellt inloggad på itunes-store när jag importerar skivorna.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-04 16:57

Nej, det är inte bara mina 80-talsskivor.

Ja, jag tror det är id-taggarna som spökar.

Någon som vet ett bra program för att rätta till dem? Orkar inte sitta och fylla i manuellt.

Kanske lite teknisk förklaring kan vara på sin plats? Inte alla vet att i CD-formatet så finns alltså INGEN information om vad skivan heter, vad låten heter, vilken artist det är mm. Det står alltså inte i filerna på CD-skivan någonstans.

Istället fungerar iTunes så att när en CD-skiva poppas in så kan ju iTunes kolla, hur många låtar det är och hur långa de är. Det är det som eftersöks i CDDB (eller vad den nu heter), en CD med tex 19 låtar som är 3.15, 4.23, 3.32, långa osv. Det är också därför du måste vara ansluten till internet när du importerar CD-skivor.

När någon gör en egen samlingsskiva så blandar man ju låtar själv, och eftersom det enda som eftersöks är just antalet låtar och deras längd, så hittas ju ingenting, eller så hittas det fel. Det är därför egna mixar inte får titlar, då får man lägga till dem själv.

Utifrån denna tekniska bakgrund, tror du att det är troligt att något annat program skulle kunna hitta denna information om inte iTunes gör det?

Ursprungligen av Taz_1999:

Kanske lite teknisk förklaring kan vara på sin plats? Inte alla vet att i CD-formatet så finns alltså INGEN information om vad skivan heter, vad låten heter, vilken artist det är mm. Det står alltså inte i filerna på CD-skivan någonstans.

Istället fungerar iTunes så att när en CD-skiva poppas in så kan ju iTunes kolla, hur många låtar det är och hur långa de är. Det är det som eftersöks i CDDB (eller vad den nu heter), en CD med tex 19 låtar som är 3.15, 4.23, 3.32, långa osv. Det är också därför du måste vara ansluten till internet när du importerar CD-skivor.

När någon gör en egen samlingsskiva så blandar man ju låtar själv, och eftersom det enda som eftersöks är just antalet låtar och deras längd, så hittas ju ingenting, eller så hittas det fel. Det är därför egna mixar inte får titlar, då får man lägga till dem själv.

Utifrån denna tekniska bakgrund, tror du att det är troligt att något annat program skulle kunna hitta denna information om inte iTunes gör det?

Ja, genom att analysera ljudet och skapa "fingeravtryck" för varje låt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-06-05 08:03
Ursprungligen av Hagelin:

Ja, genom att analysera ljudet och skapa "fingeravtryck" för varje låt.

Det måste ändå finnas ett lager med facit för alla dessa fingeravtryck, ett program kan inte själv ta reda på vad det är för låtar på en CD utifrån den information som finns på en CD.

Ursprungligen av MatsOlov:

Det måste ändå finnas ett lager med facit för alla dessa fingeravtryck, ett program kan inte själv ta reda på vad det är för låtar på en CD utifrån den information som finns på en CD.

Ja, givetvis måste det finnas en databas med dessa fingeravtryck och associerad metadata att kontrollera mot.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-05 08:44
Ursprungligen av Hagelin:

Ja, givetvis måste det finnas en databas med dessa fingeravtryck och associerad metadata att kontrollera mot.

Är det inte något sånt som SonyEricsson har i sina mobiler? Man kan spela in några sekunder av det man lyssnar på, det skickas via internet och sen så får man reda på vad låten heter, artist mm. TrackID Kallar de det.

Ursprungligen av buuyuu:

Är det inte något sånt som SonyEricsson har i sina mobiler? Man kan spela in några sekunder av det man lyssnar på, det skickas via internet och sen så får man reda på vad låten heter, artist mm. TrackID Kallar de det.

Ingen aning, har som sagt bara testat det i form av iEatBrainz, det funkade hyfsat för de skivor/mp3:or jag hade. Den hittade en del som iTunes inte hittade i Gracenote, och kunde dessutom hjälpa mig att fylla i en del ofullständigt taggade mp3:or jag hade.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-04 21:06

Men du Taz - är det inte som så att en CD-skiva har ett unikt ID# som matchas mot CDDB och därigenom plockas resten av informationen? Däremot kan buuyuu få fram alla skivomslag om han anger vilken skiva *varje* låt kommer ifrån. Det är kanske sedan möjligt att samla dessa genom Grouping. Tror tom att det fanns en annan tråd här på 99 om just alla fälten och hur iTunes använder sig av dessa. Sök kanske på id3 och iTunes?

CD-formatet är ganska gammalt och man tänkte inte så långt då, så vad jag vet finns inte kod eller nummer på skivan som är läsbart av CD-spelaren, och därmed datorn och olika program i datorn, dvs iTunes. Dock kan det vara tryckt på skivans utsida eller på CD-omslaget.

Jag googlade lite och hittade detta:

I Red Book formatet, som är specifikationen av Audio-CD, så anger man en del saker, däribland att CD-R-skivor skall ha ett nummer som kallas för International Standard Recording Code. Läser man vidare så verkar det, men det är inte helt tydligt, att det trycks på skivan så att människor kan läsa det, inte så att CD-spelaren kan läsa det.

En smula info om Gracenote som är den databas som iTunes använder.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-05 07:43

Där ser man. Att folk inte kan göra en standard på rätt sätt från början...

Har haft lite hjälp av iEatBrainz

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-06-05 09:15

Alla dessa lager med låtar att kolla sina CD´s mot bygger på att någon, om inte skivan finns där redan, skriver in från skivomslaget så att det finns för nästa person som söker. Alltså kan man glömma udda och mindre populär musik. Då får man ändå skriva in rätt taggar. Samma gäller för speciella utgåvor där man kan tro att det är rätt skiva som hittats men att fallet inte är så eller att den som skrivit in inte gjort rätt. Det finns därmed all anledning att hålla korpgluggarna öppna när man gör detta.

Då fick jag lära mig något nytt.

Skojigt med IEatBrainz - MusicBrainz som fungerar som beskrivs ovan.

MP3-formatet har däremot ID3-taggar som är metadata inuti filen.

Senast redigerat 2008-06-05 10:08
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-05 11:18

Ja, iEatBrainz såg och körde jag när det kom ut. Numera vill man ju ha en Intel-binär, men då utvecklaren har lagt projektet på hyllan finns den bara som PowerPC-binär. Sålunda får man gå till SourceForge och plocka hem källkoden och koka ihop den själv. Och det vill jag minnas att det inte lät sig göras i en handvändining direkt. Så (mitt) projekt ligger lite på is, det med...

1
Bevaka tråden