Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hårddisk till emac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-06-04 09:37

Hej alla!

Har lite problem med min emac. Köpte den billigt för att ha en surf-dator hemma, men jag kan inte installera något OS på den. Killen jag köpte den av sa att det var problem med HD:n, men jag lyckades starta om från min PPC G5 OS10.4 skiva och göra skivkontroll och den säger att HD:n är ok. Men jag kan inte installera något på den. Står att jag inte kan installera OS på denna disken.

Vad gör jag? Extern HD? Byta HD?
Har inte orginal-skivan, så kan det vara det som spökar? Måste jag ha rätt skiva för att installera? Från min andra skiva funkar skivverktyg, så disken är formaterad.. Någon som har tips och kanske lösning, eller känner igen problemet?

Tack på förhand!

Du måste ha rätt installationsskiva.

  • Medlem
  • 2008-06-04 09:56

Du skulle väl kunna installera ett system på en extern HD (med din G5-skiva) och sedan klona över systemet från den externa HD:n till den interna? Det kanske inte alls är en lösning som du är ute efter, men det är ju iaf en lösning när man inte har rätt skiva till burken...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-06-04 10:13

Är väl något i stil med kloningen jag är ute efter.. har försökt, men jag vet inte hur jag ska göra, så det gick inte så bra.. Hur gör jag? Behöver jag en tom HD, eller kan jag trycka in det på min externa backup-HD.?

Det brukar inte fungera att installera från en installationsskiva som medföljde en annan datormodell.

Och även om det skulle fungera, så skulle det innebära piratkopiering, vilket är ett ej tillåtet samtalsämne på 99.se

Köp en "retail"-version av 10.5 (eller 10.4 eller vad nu vill ha ).

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-06-04 10:26

Ajaj.. det har du ju rätt i..
Nåväl, får väl jaga tag på killen jag köpte den av och hoppas han inte kasserat skivan.

1
Bevaka tråden